Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 2738 ggr
Charlie2006
0

Välkommen Myggan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha då blev man med en hamster igen då Flört, inget jag hade planerat innan jag gick in i djuraffären. Skulle bara åka in och hämta biobiljetterna. Gick av en slump in i djuraffären och såg världens sötaste pojk men han är i mini mini format Rynkar på näsan. Vad ska man göra? bestämde mig ellerfall för att ta hem den lille dvärgen. Skulle köpt med systern om det hade varit en hane. Min pojk är ellerfall född den 18 maj så över 5 veckor. Men väger ynka 18 g och är mindre än en vuxen roborovski.. Han är uppfödd hos privatperson och djuraffären hade fått när han var född.

Dom sa att han är guldfärgad :P, jag säger att han är mandarin.

Skulle köpt en av dom andra som kompis, men då han är så liten så vill jag ellerfall vänta tills han blir lite störe, så säg gjärna till om du har en kull på gång eller ungar som är ca 1-2 veckor gammal. För kompis det ska han ha.

Namnet blev Myggan Skrattande och han är redan jätte tam.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
0

Myggan sitter i matskålen..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Odette
0

men vilken liiten.. så söt :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Minitassen
0

sööt! :D

Charlie2006
0

#2 #3 Tack Glad.

Nu gäller det att ge han mycket mat, så han växer och blir stor fort. Ju snabbare ju fortare får han en kompis Skrattande.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Två bättre bilder på lill pojken.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

.

Min hemsida

//Frida

Tinwe
0

Men vilken sötnos! :D Mycket fin han är.. förstår att du fastnade för honom :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Charlie2006
0

Jag förstår inte att jag kan bli så förälskad i en hamster efter en dag Skrattande, som jag blivit mot Myggan. Ta bara igår när jag hade han på bordet och kollade på tv. Undrade var han var någon stans och hittade han sovandes i ostbågeskålen Skrattande. Sen somnade han i mitt knä efteråt, efter en rundtur på bordet. Han går friviligt upp i min hand och är bara för söt. Även vågade han tillomed ställa sig på sina små bakben och sniffa båda katterna i ansiktet för att sen undersöka dom närmare Glad.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Matte kan jag få komma upp nu?

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

och en till sötis bild på pojken.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

-

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Precis när jag skulle fota så tapade han balansen Flört

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Dethär var ju riktigt härligt Skrattande

Min hemsida

//Frida

Mickvor
0

Söting! Riktigt riktigt gullig :D

[Sniff]
0

Men så otroligt söt! :D Grattis! :D

ifokus-92
0

söt <3

//Camilla

Minitassen
0

sötsötsötsötsöt!

Charlie2006
0

Tack för era kommentarer Kyss.

Min hemsida

//Frida

Minitassen
0

Vill haa :D

Charlie2006
0

#19 Hehe, min bara min Skrattande.

Min hemsida

//Frida

Odette
0

#11 men ååh.. vilken inåtfotad liten grej Skäms

_

Minitassen
0

#20 FUSKIS!!Cool

Charlie2006
0

#21 Det är nog bara som han står Flört..

Min hemsida

//Frida

Minitassen
0

He's so beauiful Gråter

Charlie2006
0

Vad skulle ni tro om att Myggan ska bli pappa när han blir äldre och växt till sig?. Funderar nämligen på det om jag hittar en fin saphir, mandarin eller pearl hona Glad. Men det är bara mig med mina idér Tungan ute.

Min hemsida

//Frida

Minitassen
0

#25 Låter fint det :)

Hur gammal är han nu? Jag har ju honor lev. klara nu Glad

Charlie2006
0

#26 Han var 6 veckor i söndags Flört. Men då han är rätt så liten så vill jag åtminstånde vänta tills han är 4-5 månader innan. Se om han växer på sig och inte är såhär liten till växen om man säger så. Har inte bråttom heller att få ungar.

Vilken/Vilka färg/er?

Min hemsida

//Frida

SweetCheeks
0

#25 Jag hade själv tankar på att para min hona som är köpt från djuraffär men med tanke på de utbredda problem som verkar finnas hos vintervita/campbells har jag ändrat mig.  Förutom hybridisering och diabetes finns det redan många hamstrar som behöver hem varför det känns onödigt att sätta fler till världen.

Skall man avla rekommenderar jag å det bestämdaste att göra så på friska och fullstammade djur som inte riskerar att bära på några defekter, samt är renrasiga. Även om man föder upp hamstrar i sällskapssyfte finns det aldrig någon garanti för att de inte avlas på.

Det är så jag resonerar, men man får ju givetvis göra som man vill. =)

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

SweetCheeks
0

Jag vill tillägga att han verkligen är jättesöt och jag förstår om du vill ha ungar efter honom. Tänk efter ordentligt och se till att ha hem till ungarna innan de kommer är i sådana fall mitt bästa tips.

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Charlie2006
0

#28 Dock är han renrasig vintervit Flört. Skulle ju såklart inte avla på honom om han skulle ha några defekter (även om jag skulle uptäcka det samma vecka som parningen är tänkt, så kommer jag inte avla på honom i såna falla). Sen är det bara för mitt eget syfte jag skulle avla isåfall. Men förstår din tanke Glad.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

#29 Har haft ungar förut, så dom som inte blir sålda får alla stanna kvar här hemma Glad. Dock var det några år sedan jag hade på vintervit, har bara haft ungar på roborovski dom senaste åren så vet inte hur intresset ser ut.

Min hemsida

//Frida

SweetCheeks
0

#30 Jag har läst (på forumet?) att alla mandariner är hybrider, är det någon som kan dementera eller bekräfta detta?

Givetvis avlar man inte på djur med "uttryckta" defekter. Däremot kan man omöjligt veta huruvida han är bärare eller inte. Förutsatt att inte båda eller den ena föräldern är drabbad förstås.

Jag har precis påbörjat en småskalig omplacering och efter en snabbtitt på Blocket är det rätt många vintervita/hybrider som går väldigt billigt. Jag fick fullt direkt och har nu sju sötnosar här som skall få nya hem så småningom.

"Fördelen" med hamstrar är att de inte lever särskilt länge varför det inte heller tycks vara samma överflöd som av exempelvis marsvin, men oavsett finns det ett flertal hamstrar som måste flytta till nya hem. Således ställer jag mig mycket skeptisk till avel om den inte är extremt genomtänkt och med mer eller mindre garanterat friska och renrasiga djur som inte bär på några defekter.

Tilda

Charlie2006
0

#32 Jo har också läst att det finns en viss procent campbells i mandarin, fast det finns vintervita uppfödare som föder upp mandarin.

Som sagt gör det för mitt eget syfte och dom som inte blir sålda behåller jag. Såklart kommer parningen vara genomtänkt, har inte bestämmt än om jag ska avla eller inte Flört. Måste ju först och främst komma fram till om jag har plats eller inte och det tar jag i höst/vinter om jag känner för en kull. Är tänkt att jag ska ta en kull med roborovski hösten/vintern om jag hittar bra avelsdjur så får se. Även kanske en mus kull. Om jag ska ta både mus och roborovski kull så blir det ingen parning med Myggan.

Min hemsida

//Frida

Odette
0

#23 nej, jag tror att han är så *står fast vid den tanken för det vore så sött hihi*

_

GinaFanta
0

Söt! Glad

Minitassen
0

har agoutis och sapphire pearl

Charlie2006
0

Myggis Skrattande

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Mygge liten Kyss.

Min hemsida

//Frida

[skumbannan]
0

Måste bara få köpa två/tre ungar från din kull efter honom om du får några :D <3<3<3 LOVE HIM!!!!

Charlie2006
0

#39 Hehe Kyss. Me too.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Myggis har även fått bättre färg än när jag köpte han, så han hade nog bara vinterbyte då Glad. Han har även gått upp 4 gram Skrattande, så här går det långsamt men stadigt framåt.

Min hemsida

//Frida

[skumbannan]
0

#41 undrar om du har en våg att väga honom i? Isådanafall vart kan man köpa det?

TildaH
0

#42 De går med vilken vanlig köks/bakvåg som helstGlad

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Charlie2006
0

#42 Använder en vanlig köksvåg Glad, jätte bra för att hålla koll på mössens och hamstrarnas vikt.

Min hemsida

//Frida

Minitassen
0

Jag använder köksvåg med papper på =) . Fast då är det när inte storasyskonen ser, heheheFlört

candycandye
0

Varför avla på djuraffärs hamstrar? Stöd aveln på rätt sätt istället! Det finns allt för många "djuraffärs bebisar"…dessa bebisar gör ju att seriösa uppfödare inte vill köpa dem och avla på just för att de är ifrån en djuraffär. De hamnar hos någon annan mindre kunnig som bestämmer sig för att ta en kull och sen är det igång..

Charlie2006
0

#46 För att jag vill att han ska gå ihop med sin/sina söner, och vill ha en flock med pojkar (vad jag känner nu). Tycker om själva färgen.

Sen var det inte tänkt att jag änns skulle köpa han, men nu då han är en hamster jag tycker om på alla sätt vill jag behålla det tempamentet berorende hur han själv utvecklar sig.

Sen kan man inte säga att det kommer bli djuraffärs bebisar, honan kommer komma från uppfödare och själva Myggan kommer från en privat person, som djuraffären köpte ifrån.

Min hemsida

//Frida

candycandye
0

Men hur mycket vet du om myggans föräldrar?

southdakota
0

Söt liten grabb Glad

Charlie2006
0

#48 Inget, men vem säger att jag ska sälja några ungar? Det beror ju på hur många det blir, men ska som sagt spara några. Och vem säger att jag säljer till såna jag inte vet vem det är?. Flört

Min hemsida

//Frida

UlrikaD
0

Måste bara inflika en sak att jag tycker det ligger mycket dubbelmoral i det här. Jag, personligen avlar enbart på hamstrar med stamtavla och känd och frisk bakgrund. Och jag är väl en av de första att avråda folk att avla på djur som kommer från grossister, med deras defekter osv.

Men många andra avlar på zoo-hamstrar. Många av dessa skriver på forumet. En del är t.om uppfödare sedan många, många år tillbaka. En del får aldrig någonsin kritik för sina val, utan det heter bara: lycka till, jättefin hamster.

Speciellt då om det är någon lite mer "känd" på forumet. De får aldrig, någonsin kritik för sina val.

Jag tycker det är lite fel, antingen tycker man för eller emot en sak, oavsett vem det är som gör det?

Charlie2006
0

#49 Tack Kyss

#51 Är själv imott avel på djuraffärs djur, men tror det är det bästa sättet att få ihop han med en Bur kompis, för att vara mera säker på att dom kommer kunna gå ihop hela livet. Gör inte det bara för att få en kull typ "det är jätte rolig", för då har jag bättre passande djur här hemma Flört.

Tycker du har helt rätt i det du skriver.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Lilla Myggan har blivit stor :). Växer så det knakar.

Matte var är du?

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Jordgubbar är gott Glad.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Vad är det för gott här i då?

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

och en nyfiken pojk

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

och en nyfiken pojk

Min hemsida

//Frida