Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 2147 ggr
hunniebunnie
0

help :)

Oj oj oj, nu var det väääldigt längesen jag loggade in här och det är så att jag verkligen behöver hjälp nu!

Om ni kommer ihåg så har jag två dvärghamstrar, Plopp och Dumle. Båda de två har, på samma plats, ingen päls. Det sitter lite under armhålan och sprider sig ungefär till mitten av bröstet. Lite mindre än en fjärdedel av undersidan. Jag har absolut ingen aning om vad det är, så snälla hjälp mig lösa det! Rynkar på näsan

Jag ska åka ivåg imorron och det är därför jag har så bråttom… :/

Tacksam för snabba svar :)

hunniebunnie
0

Kan det vara att de har en vattenskål så det skaver när de hänger på den? Eller kan det vara hjulet? Och i värsta fall parasiter?? :(

det är bara så konstigt att de har på samma ställe, dessutom är de fortf väldigt pigga o springer runt som galningar… De verkar inte ha ont för då hade de säkert bitits osv.

Mexxie
0

Sådär hade min Puff, under armhålan för några veckor sen. Jag lät det vara och sen kom pälsen tillbaka.

hunniebunnie
0

Okej tack! Men jag såg att Plopp hade på bakbenet också :/ men jag tog bort vattenskålen och hängde upp vattenflaskan (tillfällig lösning då de bet sönder sugproppen hihi )

Jag ska ta bort hjulet också så tar vi ut dem varje dag ist, jag ska ju åka så mamma tar hand om dem o hon sa att hon kunde det.

Men tror ni att det kan vara något annat??

Imasy
0

Har de någit Hjul som pälsen kan skavar bort ifrån?

hunniebunnie
0

Ja ett Hjul, ska som sagt ta ut den.. Jag har dessutom börjat att blanda spån men Toalätt, kan det vara spånet som är orsaken?

Mexxie
0

#5 Jag har inte Hjul till Puff, och spån har han haft hela tiden. Tror inte att det är det.

Imasy
0

Hihi missade det ;) Ja jag tänkte att jag hade en hamster dom hade ett sådant där vanligt Hjul med pinnar eller vad man ska säga. Han fick jättefula skavsår på kort tid.

hunniebunnie
0

#7 de har en sån som alla rekomenderar, vet inte vad de heter. Den är i plast så de kan inte åka igenom eller så.

Jag har läst om allergier mot spån och de har inte haft så innan. Jag kanske ska testa o köra på bara toalätt igen?? hehe men jag städade idag XD får väl slänga det då :P

hunniebunnie
0

#6 men alla hamstrar är ju inte lika Flört börjar misstänka allergi.. hmmm aja det är bara att testa sig fram :P

Happy09
0

Jag har ett smart tips för att hänga upp vattenflaskan iallafall, köp lite självhäftande kardborreband och klistra en remsa på flaskan och en i ett hörne av buren. Sen är det bara att hänga upp flaskan Glad
Kardborreband finns för nästan inga pengar alls i sybehörsaffärer. Det är supersmidigt och enkelt, och nästan bitsäkert Flört

Nessie87
0

#10 Vilket lim/klister är lämpligt? Jag trodde aldrig att det skulle fungera att hänga upp flaskor men har insett att det faktiskt inte är några problem men kardborre vore ju smart.

Zvintos
0

Kardborre har jag försökt flera gånger.
Det kardborrebandet jag köpte (Jula) klarade inte av att hålla flaskan uppe…

Så jag har gjort en speciallösning med hjälp av lite fyrkantsnät som jag fäst i ett hörn och sen vikt ner en liten flik under.
Där stoppar jag ner flaskan.
Nackdelen är ju att han klättrar upp på detta.
Men ut kommer han inte, eftersom det är lock ovanpå lådan.

Nessie87
0

#12 Jo ett sådan fyrkantsnät hade jag gärna lagt vantarna på men 25-30 meter som är det enda jag hittat känns lite i överkant.

Happy09
0

Det jag har är från en sybehörsaffär och klistret satt redan på liksom, och kardborrebandet är riktigt starkt så det funkar utmärkt.
Men så har jag en liten vattenflaska också, den är ca 10cm hög och jag bukar fylla ca 2/3delar. Mer behövs inte eftersom jag byter vattnet varje dag.

Jag satte dessutom två remsor med kardborreband på både flaska och hörne, och kollade lite på hur hakarna på bandet satt. Om man tittar noga på den taggiga delen av kardborrebandet så är det små hakar som pekar åt ett visst håll, jag satte dem så att de pekar uppåt på burens vägg och det mjuka bandet på flaskan. Kanske att det hjälper lite. Så är det väl bra om man kan sätta det just i ett hörne också eftersom bandet då får lite mer fästyta än på en plan väg.

Inte vet jag, men för mig funkar det prima! Skrattande

UlrikaD
0

Fyrkantsnät finns i metervara på viss byggvaruaffärer. Sen säljs de även i 3-meters rullar och 6-meters rullar på Granngården.

Zvintos
0

#14: Det jag köpte var också klister på redan.
Klappat och klart för att klistra på.
Är också en liten flaska jag har, men den trillade ner.
Tänkte att just den remsan kanske var dålig, så jag bytte.
Bytte 3 gånger innan jag gav upp.
Det var inte så att det ramlade "isär", utan limmet släppte från kardborrebandet, så båda banden satt på flaskan medans limremsan satt kvar på lådan. Obestämd

Fyrkantsnät finns som sagt på div byggvaruhus och Granngården.
Jag köpte mitt på Jula, där det fanns med extra små maskor. =)

hunniebunnie
0

#10 Haha aa, det låter bra.Tack för tipset!

Men tillbaka till trådens ämne, finns det några andra orsaker till detta håravfall? (mage och bakben) Tittade lite på dem och de tvättar/kliar sig väldigt mycket, vad kan det bero på?