Att para ihop vintervita
Hejsan, nu har jag läst tillräckligt för att vara övertygad om att man i alla fall skall försöka att para ihop två vintervita av samma kön så att de inte är ensamma.
Min situation ser ut som följer:
Idag kommer jag att få hem sex vintervita ungar på 5,5 veckor och än så länge vet jag inte könsfördelningen. Anledningen är att jag svarade på en annons där ungarna var alldeles för billiga för att inte bli ormmat så nu får de komma till mig istället tills jag kan omplacera dem. Det skulle ju förstås inte göra något om det finns en hona i kullen som kan gå med min vintervita tös som jag redan har hemma.
Så hur skall jag göra för att det skall bli så bra som möjligt? I och med att de ändå är över 5 veckor vill jag ju kontrollera kön och sära hanarna från honorna först och främst. Samtidigt vill jag inte stressa dem första dagen.
Jag har till mitt förfogande två 54 l kar, en stor bokhylla (76*80 cm) som min vintervita hona sitter i. Den går att dela av på hälften utan problem. Vi har även ytterligare en liknande hylla som skulle gå att dela upp om det behövs.
Vi har nu fem vattenflaskor men kniper det kan vi ordna fler hyfsat enkelt. Skålar, sandbad och sådant finns för att i värsta fall behöva dela upp det till sju burar så länge.
Dessutom håller vi på att bygga en ny Bur, eller ett flertal burar. Se Burbygge; IKEAs Expedit. Behöver en såg innan vi kan göra klart men snart så skall det gå att så sakteliga flytta in hamstrar i hyllan.
Plats finns, men hur bör jag gå till väga?
Räknar med att få alla ungar tillsammans och kommer att ta hem dem i en transportbur med spån, vatten, några kartonger och färskfoder.
Hur gör jag när jag kommer hem?
Skall jag sätta ned hela högen i en stor bokhyllebur?
Tanken är i sådana fall att kunna observera dem och försöka lista ut vilka som skulle passa bra i par eller triss. Eller bör jag göra en könskoll direkt trots att de blir stressade?
Hur sätter jag sedan samman par på bästa sätt? Hur skall jag sammanföra en hona med min hona här hemma? Babuschka var 4 veckor vecka 16, dvs hon är runt tre månader nu.
Jag har läst på SHFs hemsida men tyckte inte att det stod så mycket. Önskar en mycket mer utförlig beskrivning om hur man bildar vintervita samkönade par på bästa sätt.
Tacksam för hjälp och råd!
Jag kan inget om vintervita men spontant skulle jag säga detta:
När de kommer hem, lyft upp varje, kolla kön, sätt honor i ena karet o hanar i andra karet. Blanda ingen med din hona förens du vet att de inte har ohyra eller andra smittsamma sjukdomar. Vill du sedan fixa större burar så gör de, men direkt vid hemkomst räcker karen, tycker jag. Men sära på de bägge könen, de är ju strax könsmogna!
Men som sagt, har ingen egen erfarenhet.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#1 Det var precis så jag tänkte, just med att i alla fall kolla och separera könen och sedan sätta dem i karantän tills jag vet att allt är ok. Men jag har ju inte heller någon erfarenhet av varken vintervita eller några andra hamstrar.
Hur blir det i sådana fall med hus? Skall jag ösa ned en massa toapper i karen, räcker kanske det till en början? Om det blir till exempel fyra knoddar i ett kar så får det ju knappt plats med hus till alla.
#2 Vissa har aldrig ngt annat än toapapp, så det låter bra. Ställ ner en matskål o vatten färdigt, innan du börjar lägga ner hamstrarna. Så kan du sedan låta dem vara ifred ngn timme o bekanta sig med nya hemmet.
Fint förresten att du tar hand om de små, verkligen synd med denna typ av oseriösa "uppfödare".
--------------
#3 Det låter kanon, det var så jag tänkte, att vissa ju bara har papper som bo.
Tja, jag avser ju kunna ta emot ett litet antal hamstrar för omplacering, hellre än att "producera" fler, så detta blev ju utmärkt, nästan fullt direkt. ;)
Jag vet faktiskt inte om det är så illa som det låter, från början kostade ungarna i alla fall 50 kr styck, det är ju lågt men ändå inte galet billigt. Nu är de dock tvungna att "bli av med" dem då de börjar bli gamla. I samma annons säljer de även två vuxna vintervita så jag gissar på en familj som tagit någon kull och nu inte kan ha kvar några hamstrar. Även två guldar säljs så det låter ju som "avveckling".
Jag kände som sagt att det nog blir ormmat av bebisarna så då får de komma hit. Jag kan inte hymla med att jag vill ha fler vintervita men det var inte riktigt så här jag hade tänkt att komma över dem.
Familjen bor en bra bit från Trollhättan i ett område med få lokaltrafikförbindelser så det kan ju ha varit en av orsakerna till att de inte fått ungarna sålda.
Idag skall jag träffa henne i Trollhättan så det blir många timmar att vänta och att sitta på buss och tåg för mig, bor ju i Göteborg. Köpte en liiten vattenflaska igår och den passar transportburen perfekt så det skall nog gå bra för hamstrarna i alla fall. =)
#3 Nu är jag säkert lite seg, men; bör jag alltså kolla kön allra först och sortera in dem i respektive kar helt enkelt? Det låter ju rätt självklart nu när jag skriver det men hör efter för säkerhets skull. =)
Ja kolla kön först de är ju redan könsmogna om de är över 5 v, så risken finns att honorna om det är några redan är dräktiga.
Angående att sammanföra ev. hona med din som du redan har så är det bästa med en helt ny Bur som honan inte bott in sig i. Honor kan vara svåra att sammanföra brukar vara lättare med hanar.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#6 Haha, bitchiga brudar. ;) Burbygget går framåt och om man inte är så noga med att det är toksnyggt kan man snart flytta in några hamstrar i facken, men facken är ju då fortfarande väldigt små så vi får väl se.
#7 Precis så är det, haha
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Jag har skrivit om Ihopsättning på min hemsida, här
#9 Fast hon ska ju inte sätta ihop dem ännu på ett tag, först är de karantän som gäller. O syskonen bor ju redan tillsammans så de behövs inte introduceras
--------------
Nu har sötnosarna kommit hem och jag _tror_ att det är fyra honor och två hanar, skall kolla igen imorgon. Nästan på en gång började den ena honan bråka med de andra och jagade en stackare runt i buren. Den tjejen bor nu i en preliminärt ihopfixad Bur, samma sak med den ena hanen som bråkade lite väl mycket med den lite mindre.
De andra honorna var också på varandra litet grann men så snart jag flyttat på den bråkigaste så sov de övriga tre i en kartong tillsammans och jag hörde inte mer pip efter det heller så hon verkar ha haft dåligt inflytande. ;)
Det blev visst fem flickor och en pojke. Efter att ha bett den lilla tösen om ursäkt för misstaget flyttade jag runt dem igen. Men slutligen så hamnade de precis som jag satt dem från början då lilla "pojkflickan" pep högt och gällt då systrarna inte var snälla mot henne.
En i systertrion är värre än Babuschka på att vilja komma upp. Hon klänger sig fast allt hon kan om jag så bara sticker ned ett finger i karet.
Skall se hur de beter sig imorgon så kanske jag kan lyckas få lite bilder på dem.