Mamman till döda ungar
Hej!
Jag är ny här, men har läst ett bra tag.
En kompis till mig fick 4 hanar (troligtvis vintervita eller hybrider)av en arbetskamrat till henne, strax efter det fick 1 eller 2 av de 4 hanarna ungar, innan hon hade lyckats få till delning av alla hamstrarna kom en kull till.
En av honorna från nån av de kullarna fick helt oväntat en kull nu, 3 ungar. Efter en vecka dog alla 3.
Frågan är vad hon ska göra med honan nu? Ska hon stoppa tillbaka henne till de två hanarna hon har gått i sällskap med eller ska hon få fytta ihop med den andra honan som också bodde ihop med de två hanarna, den honon är troligtvis också dräktig och har fått flytta hem till mig , eller ska vi se om hon kan gå ihop med mina andra två, troligtvis en hona och en infertil hane.
Eller ska den stackarn få vara helt ensam?
//Helen
Det är ju inte bra om du har mamman med hane. Då får du ju ännu fler ungar.
Det är klart att det inte är bra att sätta in henne till hanarna, men vilket alternativ är troligtvis det bästa?
Honan som eventuellt är dräktig har hon bott ihop med sen hon föddes, vem som är dominant har jag inte en aning om.
De två jag har ihop är helt klart en hona, den andra är mer osäker, en väldigt liten en, ser ut som en hane, men man ser inte en antydan till pungkulor, det brukar man väl göra?

Honan kan ju ha varit för ung för att få kull nu. Du skrev att det var en hona från en av kullarna.
Det bästa är ju om du kan para ihop henne med någon annan hona så hon slipper vara själv.
#3 Hon är absolut inte för ung - snarare tvärtom. Hon närmar sig året. Därför blev vi så förvånade när hon efter så lång tid ihop med pojkarna fick ungar.
Hennes syster/halvsyster som eventuellt är dräktig, de har bott ihop hela livet - tills den här honan fick ungarna, kan det funka att sätta ihop dem igen även om syrran får ungar?
Kanske om jag sätter ihop dem i den stora buren som är 120*60? Och sätter det andra paret i en mindre Bur?
#5 Tack så mycket!
Då får vi vänta ett par dagar och se om det blir några fler ungar och sen sätta ihop dem. Så länge kan de få bo i varsin gallerbur precis bredvid varandra så de i alla fall ser och känner lukten av varandra.
Helt plötsligt bara så där blev vi med 4 hamstrar… Jag får ingenting gjort hemma, sittar bara och tittar på de roliga små djuren… Tama är de också och inte ett dugg rädda för hundarna.
I går sprang de 3 vi har nu, Råttan, Pelle-Plutt och Pruskiluskan runt i soffan och hade hur kul som helst. Har en superbra bild på Råttan när hon pussar på ena hunden, tyvärr kan jag inte få ut den ur kameran ännu.