Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2227 ggr
Mimmz
0

Få hamstern tam?

Hej!
Jag har precis skaffat mig en guldhamster tjej här hemma.
Men så fort jag sticker ner handen för att ändra nått eller helt enkelt bara låta henne nosa på mig så gör hon ett konstigt ljud som kan påminna om t.ex en fäkt eller någonting, låter som hon morrar åt mig…?

Hur är bästa sätt att göra min lilla tjej tam?

Roxie
0

Locka med godis, prata mycket med henne. Försök inte ta upp henne mot hennes vilja, utan låt det ta den tid det tar. Kan ta veckor, eller bara några dagar.
Men prata med henne, och lägg något gott i din hand. Tillslut kommer nyfikenheten att vinna och hon vågar sig fram. När hon väl insett att din hand inte är något farligt, utan faktiskt kan erbjuda något roligt så kommer hon så småningom ta sig upp självmant i handen, och du kan då börja ta ut henne försiktigt :)

Lycka Till!

// Sofia

Mimmz
0

Okej, ja jag skaffade henne idag alltså.

Men det där ljudet..?
Ska dom låta så..?

TildaH
0

Nej, en hamster låter inte i vanliga fall. Men kan säkert göra ljud om den blir riktigt rädd.

Låt henne vara ifred, så får hon gå o sova, är trots allt ett nattdjur, kanske det känns bättre i morgonkvällGlad

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Mimmz
0

Ja det kanske är bäst att göra så, hon verkar ju jättetrött! Och sover så fort jag lämnar henne ifred. (Jag har inte pillat alls mycket med henne.)

För en stund sedan satte jag även fram matskålen till henne, och för första gången såg henne äta lite, så nu är jag lättad, eftersom hon äter måste hon väll ändå må ganska bra?

Och gud så sött det var! ^^

Roxie
0

:)
Förblandning ska alltid finnas tillgängligt, så det ska alltid stå i buren. Men som #3 skrev, fick du hem henne idag bör du låta henne vara så hon får göra sig hemmastadd :)

// Sofia

[Cavalli]
0

Brukar ta med hamstern in i badrummet och sätta mig i ett hörn medan den får springa runt och undersöka. Har med lite gottigotti, och varje gång den vågar sig fram nära nog så får den en liten bit. Brukar funka bra :-)

Mimmz
0

#6, tyvärr har jag inte ett bra badrum för sånt, ett badkar som man kan krypa under och som inte jag kan få ut henne ifrån, och det är väldigt litet. Annars hade det ju varit en superbra idée!

Ja den står där alltså, men jag fick ställa den närmre henne så att hon såg den och sådär, så då åt hon lite.
Men nu verkar hon ändå må rätt bra, hon är vaken ibland och sover ibland, men det känns ändå bra, det måste väll tyda på att hon trivs..?

Sigriiid
0

Du kan sätta dig i badkaret med hamstern :P Då har dne bara dig att klättra på ^^

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Mimmz
0

#8, fast det är väll inte så smart första dagen hon kom hit? Eller?
Kanske borde göra det en annan dag.

Oavsett när, det där var en jättebra idée! :D

Sigriiid
0

Håll inte på med henne de första dagarna utan låt henne vara o landa lite för sig själv.

// Emmily

Mimmz
0

Vadå? Får jag inte ens hälsa på henne?
Hon låter inte längre, och hon börjar bli lite nyfiken på mina händer…

Ska jag då låta henne vara helt?

Sigriiid
0

Det tycker jag. Iaf de första dagarna. Sedan så gör man ju som man vill men jag tycker att djuret ska få landa lite o bli trygg i sin Bur innan man börja pilla med det.

// Emmily

TildaH
0

#12 Skönt att inte vara ensam med den åsiktenGlad

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Mimmz
0

Haha, klart jag också håller med, men det är svårt, hon är ju så fruktansvärt söt! Att man bara vill kela med henne direkt!

Men, eftersom hon mår bättre av att ta det lugnt och vara ifred lite, så gör jag självklart så, även om det ör svårt att låta bli att pilla på henne ^^

Superstars
0

Jag tycker du bra kan sitta och titta på henne och tala till henne då och då under kvällens lopp när hon är vaken. Det gör jag med mina nya hamstrar. På så sätt blir de vana med din röst till att börja med! Men ta upp och träna henne att bli tam kan man göra efter ett par dagar när hon känner sig lite mera hemma hos dig.

Mimmz
0

Det var en bra idée tycker jag!
Då får hamstern det bra och jag får ändå vara med henne lite ^^

Några dagar räknas med 2-3-4 eller?

Superstars
0

# Ja något sådant! 3 dagar minimun tycker jag du skall vänta med att börja tämja henne…

Mimmz
0

och idag är det dag 2.. så imorgon då?

Roxie
0

#18 Du får liksom gå på lite känsla. Se hur hamstern beter sig. Är hon rastlös och nervös, låt henne vara nån dag till. Det tar tid att tämja en hamster från början. Så man får inte stressa :)
På dagarna när hon sover ska hon inte väckas alls. Utan bara på kvällarna när hon är vaken kan du pyssla med henne :)

// Sofia

Mimmz
0

Men hon är inte rastlös alls, hon sover hela tiden ^^

Roxie
0

#20 Ja de sover på dagarna eftersom de är nattdjur. Men om hon är nyfiken och framåt när hon vaknar kan du ju alltid ge henne något gott och prata med henne. Ha handen i buren kanske så hon förstår att det inte är något farligt :)

// Sofia

Mimmz
0

#21 Jo jag vet det, det löser sig nog, bara jag tar det lugnt :)