Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2023 ggr
Annie-72
0

Hamster på rymmen!!

Min son sibiriska dvärghamster rymde natten mellan tors-fre.. Har hittills inte fuunit honom. Inga livstecken ifrån övervåningen där han försvann. Vi har lagt ut mat och vatten i alla rum men det är helt orört. På mellanplan har vi två hundar. Jag sov på mellanplan den natten han rymde och borde ha hört ifall han tog sig ner på hundarna. Inte heller några livstecken ifrån mellanplan men Foder i varenda hörn… Om han rasslat sig ända ner i källaren så kommer jag aldrig kunna hitta honom i allt bråte… Ikväll får jag försöka dra ut kyl och frys på mellanplan. Risken är ju stor att jag klämmer ihjäl honom. Sonen är helt knäckt över att han är borta och hur han tog sig ur är ett mysterium. Om han nu hittas så får en ny Bur införskaffas…

Sorg i huset//Annie

Olyxashamstrar
0

Aj då.. Jo några 3 utav mina guldhamstrar har rymt förut men jag har alltid hittat dom. Men en dv hamster är mindre lätta att hitta skulle jag tro då dom är mindre. Men ha tålamod så kommer han nog fram!

Annie-72
0

Hur lång tid klarar de sig då? Som jag ser så äter den ju inget och får inte heller i sig vätska…

//Annie

Olyxashamstrar
0

Jag hörde av en tjej att hon hittade sin guldhona efter 2 veckor, dock var hon jätte smal men levande! Men jag har inte så mycket erfarenhet av dvärghamstrar, man får väll hoppas att eran lilla kille hade med sig mat i kinderna på rymmen.

Annie-72
0

OK, jag får väl helt enkelt vänta och se…. På något sätt är väntan värst. Hade varit lättare att tackla sonens sorg om den var död.. Nu vet vi inte och han kan inte köpa sig en ny heller…Gråter

ivanhoe81
0

han kanske har krypit in under någonting, kolla under byrå och allt även om ni inte tror att han har tagit sig in så kolla för det kan hända att han tog sig in men inte ut (det har jag varit med om fast på ett annat djur, fick riva halva väggen för att få ut honom)

Annie-72
0

Tycker jag gått igenom allt på grabbarnas rum. Har letat på alla möjliga och omöjliga ställen men trägen vinner.. Rädd bara för att han inte är i livet längre… Borde ju iaf höra ngt rassel eller liknande ifrån honom?!?

Saiipz
0

hoppas du kmr hitta honom! <3

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Annie-72
0

Rev idag ut socklarna, kyl/frys i köket…Ingen hamster….Gråter . Han måste ha tagit sig ut på ngt sätt för inne går han inte att finna…. Tror faktiskt inte att hundarna tagit honom..

Odette
0

Nej, va hemskt! Jag hatar verkligen sånt där.. det är så jäkla onödigt Gråter Verkar som ni har testat det mesta- men det man kan göra är ju att sitta och "vaka" under kvällen/natten en stund… det är väl ingen större ide att leta efter en hamster dagtid då de förmodligen sover och ligger och trycker någonstans. Men under natten kanske du (eller hundarna) kan höra något.. i någon vägg, garderob- ja vad som helst. Allt stannar ju som av under natten, så man hör ju lite bättre då..
Jag hoppas verkligen ni hittar den lille, förstår att din son är knäckt.. Det är verkligen skit jobbigt med ovissheten *tröstkramar*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annie-72
0

Tack Odette!! Ja, detta är en pärs för oss båda.. Jag har nu pratat med en tjej i Värmland som skall sälja några burar, så vi köper en ny så han får skaffa en till hamster oavsett om vi finner den andra… Det är inte värt att ha honom såå ledsen. Han har ju inte gjort ngt fel utan på ngt sätt tog den sig ur buren…

Annie

Geishas
0

Det finns levande fällor att köpa bland annat hos Lantmännen.
Jag använder sådana här hemma, har alltid en på golvet i själva hamsterrummet och allt som oftast när ngn lyckats rymma så sitter den i fällan. jag brukar se till att det alltid finns mat och vatten i fällan. Även om jag har mat och vatten ute på golvet så dras dem till fälan iaf här hemma.

Lotta

AnnaCDSG
0

Usch, så hemskt. Hoppas verkligen att ni hittar honom!

Annie-72
0

Hej Lotta!! Jag funderade tidigare på om det fanns sådana fällor.. Det svåra är att det säkert finns åtta rum + hela källaren att ställa dem i… Jag trodde ju aldrig i min enfald att han skulle ta sig ur en stängd Bur. Då gossen är 9 år så hjälper jag ju honom att kolla att allt är OK… Men stänger ju inte grabbarnas dörrar på nätterna.

Annie

Annie-72
0

Som jag förstod så behövde det bara komma in en ny hamster i huset för att rymmaren skulle ge sig till känna.. Han har alltså tagit sig två våningar ner i huset och tagit sin tillflykt till tvättstugan.. Han låter sig väl smaka av det som bjuds om jag håller mig på avstånd. Skall försöka få tag på levandefälla som Lotta förslog. Denna hamster skall fångas in i dag… Isac är nu superlycklig..

Men jag måste nu alltså köpa ytterligare en "sibirisk".. då de skall vara minst två… Hon på Arken Zoo hade aldrig hört talas om ngn lag som sa så.. Är själv rädd för att de skall börja slåss…

Annie

TildaH
0

#14 Haha, det där känns bekant, dyker upp när de passar honom.

Hur gammal är han? Är han lite äldre kan det kanske vara onödigt att chansa, även om de egentligen ska bo i par. Men jag kan inget om dvärgar så jag funderar bara.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

ivanhoe81
0

hehehe skönt att du hittade honom, prova att ta en stor kartong som du ställer maten i längst in och när han går in så kan du vara snabb och stänga igen lådan, om du ser honom i tvättstugan alltså

hoppas att du lyckas

Dodat
0

Har du hittat han an

// Dodat :)

Minitassen
0

Kan tillägga att det inte heter Sibirisk , heter vintervit!Flört

Ellenfyrkant
0

#18 Fast jag har lärt mig att de som kallas sibirisk, som är typiska djuraffärshamstrar är korsningar mellan campbell och vintervit.

Mvh Ellenfyrkant

Annie-72
0

Till Minitassen~Därav satte jag "Sibirisk" inom citattecken…

Tyvärr gav sig mitt internet i fredags och nu först börhjade det fungera..

Fredagen innehöll en liten solskenshistoria… Jag har och shoppade en levandefälla och lite gnagarstänger.. Väl nere i tvättstugan kommer han när han hör mig komma.. Jag får honom att ta två tassar upp i handen innan lille L kommer och ska försöka hjälpa honom upp i min hand.. Vips så stack han igen.. Han hade dock fått span på levandefällan med all mat så max två minuter senare så var han fast.. Sonen glad som en speleman… Det har nu bytts lite burar för att passa var hamsters specifika behov… Isac var så nöjd över att han inte blivit så förvildad utan tillåter fortfarande kel, lek och annat…

Vi har nu tre hamstrar… alla utom lilleman är nöjda. Han tycker han borde få en till…Flört

ivanhoe81
0

skönt att allt har gått bra

Annie-72
0

Tack för allt stöd och uppmuntran..Skrattande

Dodat
0

Tur att det gick bra! :) Den msåte ha gått ner för många trappor! :O

// Dodat :)

Annie-72
0

Japp, ca 30 trappsteg… och så liten *puh* att den klarade det.. Speciellt som källartrappen är en öppen trappa utan stegstopp…. Våran Sixten är en fighter…

Annie

Minitassen
0

korsnings mellan Vintervit och Cambpell heter Hybrider