Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 5533 ggr
fia-mia
0

Måste de ha sandbad?

Vad jag vet ska guldhamstrar ha det?

Jag undrar eftersom min systers familj tog över en guldhamster för nån månad sen som jag ska ta hand om några veckor i sommar. Hamstern har inget sandbad, funderar på att inhandla Sand tills den kommer hit och låta de ta med resten hem. Är det nödvändigt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Carjos
0

Nej man måste inte ha sandbad de använder inte sanden till att sköta sin päls så som dvärghamstern gör. Men de tycker det är kul att gräva i det och en del använder det som toalätt.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

fia-mia
0

Okej, vad bra

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Men rekommenderar ni sandbad för att de ska ha något att göra?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Be-Bopz
0

Jag tycker nog att de ska ha Sand, sen om det är nödvändigt är väl en annan sak, mina har en toalätt där de kissar, vilket jag tycker är mer hygieniskt, sen har mina ett sandbad, där de sitter och tvättar sig och gör sig fina, vilket jag ser att mina uppskattar Glad

[Alexandrae]
1

Det finns ingen lag på att de ska ha Sand men jag tkr man ska ha det, dom sandbadar i det och gräver, en del använder det som toalett :)

fia-mia
0

Tack allihopa för svar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Odette
0

Håller med ovanstående, det är ju inget krav eller så.. men dom uppskattar det ju så mycket så jag skulle inte vilja missunna mina det nöjet Tungan ute de är ju ökendjur från början så lite Sand under tassarna är bara trevligt för dem Skrattande

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Saiipz
0

håller med oxå :)

de är ju absolut inget krav, men alla mina jag har haft i har tkkr om sanden så de kan ha något o göra. men de får oxå finare päls! :) (anser jag ;) )

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

fia-mia
0

Tack för svar igen! Idag kommer sötnöten hit :) ska se hur jag gör, visst ska de vara lite ensamma i början?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Odette
0

#9 ja man kan gott å väl låta dem göra sig hemmastadda i lugn och ro. Beror ju lite på hur hamstern är och så, men bättre att ta det lite försiktigt i början så kan man locka lite på den sen å se om den kommer fram och så :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

fia-mia
0

#10 Den är väldigt social. Bor i en dunabur och när man lyfter överdelen springer han till kanten och försöker hoppa över. Så han har mycket energi. Syskonbarnen vill nog säga hejdå till honom när de åker, sen tänkte jag bara ge mat osv till imorn kväll. Och då låta honom springa i sängen, så han inte smiter. Låter det bra?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Dromprinsen
0

mina går ALLTID på toa i sandlådan och jag skulle absolut inte ta bort deras sandbad :) men det är inget krav, men jag tycker absolut att man ska ha det för dom älskar att både gräva och kissa i det ^^

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

ivanhoe81
0

jag har sandbad till mina, men så har jag även runt 25 liter chinchilla Sand här hemma då jag även har gerbiler som ska ha Sand för att bada och göra sina behov i

bästa med sanden är ju att den är återanvändbar om man bakar den och silar den

Helena1978
0

Förutom sandbad kan man ha rikligt med Bottenmaterial (om buren nu tillåter det vill säga?) de allra flesta hamstrar älskar att gräva och rumstera om.

Själv har jag inget sandbad i buren, men de får använda ett när de kommer ut istället, jag föredrar att byta allt Bottenmaterial och skura ur hela burbotten istället för att ha ett nerkissat sandbad som behöver bytas oftare, men allt beror ju på hur man själv vill ha det.

Ellenfyrkant
0

Som sagt.. Det finns ingen lag på sandbad. Min guldhamster tös har sandbad och där brukar hon gräva eller tvätta sig. Hon uppskattar det och Sand kan man ju få till att bli gratis så varför inte. Glad

Mvh Ellenfyrkant

fia-mia
0

Tack för allas svar än en gång! Han hade fått både ny Bur och sandbad så han var så nöjd :) De skickade med en bok om hamstrar också och som vanligt tycker jag att en del saker inte stämmer. Bl.a står det att man förkortar deras livslängd om de är vakna på dagen och sover på natten. Stämmer det?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

TildaH
0

#16 Till viss del stämmer det. De är påfrestande för hjärtat att väcka dem om jag minns rätt. Detta förkortar livlängden.

Det är alltså inte att vara vaken dagtid som är problemet utan väckningen. Vissa vänder dygnet på sina hamstrar, men då sover den alltså ostört hela natten.
Har själv dock aldrig funderat på det eftersom han sover så hårt dagtid, förstår att de skulle fresta på kroppen att väcka honom då han "jobbat" hårt hela natten med div aktiviteter.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

fia-mia
0

#17 Okej, jag väcker honom aldrig och det gör inte ägaren heller. Men däremot har han vaknat under dagen både när jag hälsat på och när han är här.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

TildaH
0

#18 Det tvivlar jag är någon fara, du har ju inte "skrämt upp honom", utan han vaknar på egen hand, även här hemma vaknar killen ibland, brukar var uppe o pinka minst en gång/dag.

Förresten, du måste ju visa oss bilder på killenSkrattande

--------------

ivanhoe81
0

jag ser mina 2 robbar uppe både dag och nattetid och då de är uppe så kelar jag med dem

fia-mia
0

#19 Sitter tyvärr vid fel dator, och den andra funkar inte av någon anledning. Men självklart kommer bilder när jag fått ordning på den andra datorn. Han är iaf svart och vit, kan inget om färger men bandad är han iaf

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer snyggingen, vad är han för färg?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

TildaH
0

#22 Men så läcker killeSkrattande

Jag skulle säga svart bandad. Vad säger ni andra?

--------------

fia-mia
0

#23 Tror han är det med men var inte säker

MVH Mia (miisasphoto.tk)