Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1534 ggr
Schniigel
0

Vad svarar man på det?

En tjej svarade på min annons och sa att hon var intresserad av att köpa en  dvärghamster. Jag berättade att Dvärghamstrar ska vara i par och att jag därför inte sålde mina ungar själva men att jag hade en äldre Dvärg som inte funkar tillsammans med andra så därför hade jag tänk att sälja henne som "ensamhamster" men då svarade tjejen att jag ljög om att det var lag på att ha dom tillsammans för hon hade minnsan pratat med en registrarad uppfödare som hade sagt att det inte var någon fara att ha dom själva så därför var hon inte längre intresserad att att köpa en av mina hamstrar.

Jag blev ärligt talat chockad, varför skulle jag ljuga?  Vet allvarligt talat inte riktigt vad jag ska svara henne…

Mexxie
0

Svara inte alls - radera meddelandet.

ivanhoe81
0

jag skulle länka dem till lagen där det står och säga vilket stycke det står i och även kopiera lagtexten

det går att ha dem ensamma om de börjar bråka men är rekomenderat att ha dvärgarna i par, men jag kan ha uppfattat fel

jag har i viket fall 2 honor ihop av roborovski dvärgar ihop och de trivs väldigt bra

Schniigel
0

Jag hittar inte paragrafen, någon som kan länka?

Är lite nyfiken på vilken uppfödare som har sagt det but I guess I'll never know.

… Hoppas hennes lilla hamster får det bra trots att hon får bo själv.

[iurochskur]
0

#3 Kanske uppfödaren har sagt att hon kan köpa en om hon skaffar sällskap till den? Ja, låter ju konstigt om uppfödaren strikt sagt att hon bara kan ha dom 1 och 1.

Schniigel
0

Ja jag förklarade ju att mina ungar säljer jag inte som ensamlevande hamstrar för dom har fortfarande en "chans" om du förstår vad jag menar men eftersom hon bara ville ha en så sa jag att jag har en vuxen som tyvärr inte funkar med andra som hon skulle kunna ha men nej, då ljög jag ju tydligen om att det var olagligt…

"Ok. Jag läste på Hamsterföreningens hemsida och talade med en registrerad uppfödare om det där med att ha bara en dvärghamster och enligt dem går det utmärkt. Så olagligt? jag tror inte det. 
Lycka till med din verksamhet. Vi köper en hamster från någon annan."

ivanhoe81
0

längst ner på sidan 18 står det

1 §

Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Schniigel
0

#7 Jag länkade henne det, hoppas att hon tar åt sig. Tack så mycket!

ivanhoe81
0

det var så lite så

Odette
0

#6 haha vilket snäsigt svar du fick. Tycker inte du skall ta åt dig av det dock, tyvärr får man ju höra de mest konstiga sakerna ibland och en del vägrar helt enkelt inse att de kanske har fel/fått fel information från början. Sånt är livet - nu har du länkat och behöver inte göra mer än så. Bara låt det glida iväg med vinden Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

Men en sak som jag själv reagerat på ang. Svenska Hamsterföreningens hemsida… är det här " Roborovskis bör man om möjligt hålla flera tillsammans. Campbells och vintervita kan man antingen ha ensamma, parvis eller i små grupper."

Det låter ju som att man visst kan köpa bara en, att det är fritt fram att välja själv om man vill ha en eller två eller kanske flera tillsammans…. hmmm, det borde ju ändras eller? Får kanske ta upp frågan på Shf's forum *nicka*

_

ivanhoe81
0

det var nog det som hon läste att man kunde ha ensamma

Odette
0

#12 Tror det jag med, det är en mening som är fri för egen tolkning .. Men kvarstår ju ändå att hon sa att hon även hört det från en registrerad uppfödare hmm.
Men men :)

_

Nessie87
0

#11 Jag reagerade också på den meningen. Därav min fullständiga förvirring. ;)

Man vill ju att djuret/djuren skall trivas så bra som möjligt och får det ett gott utbyte av artfränder så skall de givetvis ha sällskap. Problemet är att jag är fullständig nynbörjare på hamstrar, har haft marsvin innan dock. Som en jämförelse passar inte heller alla marsvin tillsammans och de är flockdjur i allra högsta grad. Som någon skrev i en tidigare tråd; det är ju synd att vissa djur skall behöva sitta ensamma för att vissa andra inte har fungerat med sin burkompis.

För oss blir det en liten tös från en butik och så får hon en bebiskompis från uppfödare. =)

ivanhoe81
0

håller med att det är tråkigt att vissa får sitta ensamma, har 4 mushanar här hemma just nu som sitter ensamma pga att de har börjat slåss med varandra
tidigare så har jag haft 1 gerbilhona som stort sett fick sitta ensam efter 3 ihopsättningsförsök med unga gerbilhonor och delad Bur (har gått bra mellan 1 timme till 1 dygn sedan sloggs de för livet igen) men vad gör man då de inte vill gå ihop med någon annan?? men såklart de hamnar ju under kategorin "särskilda skäl"
sedan har jag haft 1 råtthane med som fått gå ensam efter ett bråk med hans gamla flock, han litade inte påandra råttor, har 6 råttor här hemma just nu efter att jag försökt att sätta ihop honom med andra unga råttor, tyvärr blev han tokig och anföll människor tillslut