Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2009 ggr
elronne
0

Rastlös hamster....Aktivering?

Hej! min fösta fråga här på hamsterforumet…

Jag har en guldhamsterhona som är 6 månader. Hon är verkar vara rastlös så jag tänkte kanske få lite tips?

Har henne ute varje dag, antingen i sin boll, eller sängen/mys i soffan. Alternativet att springa lös på golvet går bort då vi har katt och hund.

Har även byggt en labyrint med brädor och finrutigt nät, där hon kommer fram till en liten låda med överraskningar i tex. äpple, sallad eller något annat gott. Men efter en stund gnager hon ock krafsar.

Gnager även på burgallret (vet att jag bör byta bur).

Tips på fler aktiviteter?

Anfa
0

Är det i buren eller utanför buren hon är rastlös? :)

Olyxashamstrar
0

En sak som jag brukar aktivera mina hamstrar med är att jag har köpt massvis med rördelar som jag bygger ihop som går till olika utgångar. Sen lägger jag nån slags godisbit som har stark doft i någon utav utgångarna som dom får leta efter. Det tar lite tid, och dom får tänka då alla utgångar utom en är spärrad. Det funkar jätte bra!

elronne
0

hon är rastlös i buren…

Anfa
0

Det är faktiskt ganska kul att inreda burar :] Toarullar, massa toapapper (som hon kan boa med, brukar vara ganska roande också, i alla fall hos mig), "vippbrädor" osv… Prova även ta en toarulle som du stoppar något gott i, och knyckla ihop på sidorna :)

Ang gnagandet så hade jag samma problem förrut, tycker dessutom sk. dunaburar är lättare att rengöra och så. Min hamster fick en helt annan personlighet sen han bytte Bur också (posetivt ;)). Kolla på loppis eller så, där brukar det finns burar för ganska bra pris, även om det kan se konstigt ut i plasten och så så märks det inte så mycket när den är inredd, och det funkar ju super även med begagnade burar om det inte är en massa hål på ;)

Lycka till! :)

elronne
0

okej jag ska kolla på en dunabur… hoppas bara på att hitta en till bra pris? tack för svar!