Mini guldhamster!!!?
Kom øver denna annons på blocket.se i dag…MINI GULDHAMSTRAR till salu……….?!
Annonsen är ju fullstendigt missvisande då det ju inte finns mini guldhamstrar…bildet i annonsen visar deremot roborovski hamstrar…Jag menar det är å lura äventuella køpare av dessa hamsterungar å låta dom tro att det finnas mini guldhamstare..det vare sig av okynnighet el med vilja…
Min fråga är: Bør man reagere och ta kontakt med dom som satt inn annonsen el ska man bara låta bli?
Tja, man kan ju alltid skicka ett trevligt mail med information om vilken sort det är.
Troligen har denne säljare köpt dem på djuraffär under namnet minihamster, och säljer dem därför också under samma namn.
Detta är jätte vanligt, folk använder jämt fel namn, påhittade namn eller har andra konstiga idéer utöver rasnamnet, tex:
Var nyss inne på en "uppfödares" hemsida, hon hade skrivit vad man måste ha o vad som var mindre viktigt, hus & leksaker var räknat till mindre viktigt. Man skulle ha saltsten men ta bort den om hamstern slickade för mkt. Hmm…
Eller visst, inte behöver hamstern leksaker för att överleva men jag tycker ändå att det är en självklarhet att ha sånt i buren!
På en annan "uppfödares" sida läste jag att de MÅSTE ha Hjul, det var t.o.m. understruket, vilket inte stämmer enligt mig.
Jag använder " " eftersom det inte är regade uppfödare.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Kontakta dem med en trevlig ton skulle jag säga. Vissa blir glada över att bli korrigerade, andra inte… ;)
#2 Lite OT men jag undrar varför du anser att ej reggade uppfödare inte är uppfödare?
#3 Det kan ju ha varit vilken person som helst, att de ej är reggade betyder ju inge illa menat mot dem som inte är reggade- bara att de flesta registrerade uppfödarna har mer kunskap än så :P
Vem som helst kan göra en hemsida å kopiera fakta från en annan hemsida, utan att egentligen själv veta om informationen är rätt eller inte. Det är då det lätt kan bli fel, en del kollar inte upp faktan de lägger ut på hemsidan helt enkelt.
Men visst är det lite små kul att se hur fel folk har ibland, haha man vet inte om man ska skratta eller gråta.. felaktiga artnamn kommer nog alltid att finnas, vi skulle nog kunna fylla en hel bok med konstiga påhittade namn 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#4 Jag reggar mig inte för att jag inte skulle klara testet - och jag tror att jag kan ungefär lika mycket som vissa reggade uppfödare.
Jag reggar mig inte för att min uppfödning inte kommer vara så långvarig - efter mina två kullar tänker jag inte ta fler.
Jag har nu kontaktat tjejen, och hon tog det inte alls illa upp…
Det visade sig att hon inte visste vilken ras hon hadde, och att det var hennes førsta hamstrar…
Hon har nu googlat och lärd sig vilken ras hon har…
Jag rekomenderade henne att bli medlem på hamstrar i fokus
#5 ingen som har ifrågasatt dig här :)
#6 men va härligt! Kul att hon tog till sig det, super bra.. hon är välkommen hit hihi 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#7 Jag kände mig inte ifrågasatt ;)

#5 Men.. om du inte reggar dig pga ett test & påstår att du kan lika mycket som en reggad uppfödare låter jätte konstigt i mina öron.
#9 jag tror hon menar att hon inte vill regga sig då det känns för svårt att klara provet men att hon ändå har grundkunskapen för de få kullar hon valt att ta :)
_

#10 Ah, jaja, det var jätte konstigt formulerat ^^
#11 Nej det var du som hoppade över ett "inte"
#4 Jag reggar mig inte för att jag inte skulle klara testet - och jag tror att jag kan ungefär lika mycket som vissa reggade uppfödare.
Jag reggar mig inte för att min uppfödning inte kommer vara så långvarig - efter mina två kullar tänker jag inte ta fler.

#12 Ja men då var det inte konstigt formulerat. Med andra ord låter det jätte konstigt att du inte skulle klara testet men ändå påstår att du KAN grejerna :P
#13 Nej alltså jag tror säkert att jag skulle klara det, kan en hel del om hamstrar etc. men tycker det är onödigt att regga sig, jag ska bara ta en till kull…

Jag skrev ett meddelande till henne igår. :)
// Dodat :)