Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1679 ggr
Minitassen
0

Besök: Djuraffär

Hej! Jag var i stan idag, och passade på att vara på en djuraffär som jag gillar ! Jag fick se på råttbebisar när jag var där! Hon-mamman var jättetrevlig och man fick gärna röra henne och hennes ungar ( Personalen visade mig henne ) :)

Hamstrarna bor i fina, riktiga gallerburar och får bra mat, men personalen sa " Sibiriska hamstrar till dvärghamstrar och guldfärgade till Guldhamstrar xP

Och självklart, hade dem ju Hybrider också( det klassiska på djuraffärer ), även robbar! Och tjejen som var så trevlig trodde att hon kunde mycket om hamstrarna, men NEJ , det gör hon verkligen inte xD Men alla djur har det bra , i stora och fina burar så jag gillar den affären skarpt!

[Sniff]
0

Råttfamiljen bodde inte ute i affären va?

Stora burar är ju bra:D

Mexxie
0

Den där djuraffären ska du anmäla.

Enligt jordbruksverket får man inte föda upp djur i djuraffärer.

Minitassen
0

De föder inte upp. Jag har inte sagt att de fött upp. Det var honan som råkade bli dräktig.

Mexxie
0

Råkade?
Hur kan den "råka" bli dräktig? Och hur går det att bevisa att de "råkade"?

PsychoTroll
0

Jag vet många djuraffärer som föder upp i deras personalrum. Där kan de stå en himla massans burar med djur som har ungar eller är dräktiga. Man slutar aldrig förvånas.

Minitassen: Kunde du inte sagt vad de egentligen heter, de riktiga artnamnen, så kanske de kunde ändra de? De brukar jag göra när de står fel namn på djuren i djuraffärerna, då brukar jag säga till och sen även säger jag till när djur som inte ska ha hö, spån o liknande. Många uppskattar det faktiskt, men andra kan bli lite snea, men då brukar ja säga att jag har faktiskt kunskapen, då jag dels gått djurvård på gymnasiumet och har även zoocertifikat osv.

BMEXX
0

#4 ibland kan djur vara på smällen redan när de kommer från gossisten (fast nu vet jag inte hur det gick till med just den här råttfamiljen)

// Pabblo

Ellenfyrkant
0

Med det kan juh inte spela någon roll när, var och hur djuren blev dräktigt. Lagen säger att djur ej får födas upp i affären och även om honan "råkat" bli dräktig föds juh ungarna upp öppet i butiken om de finns i en vanlig offentligt tillgänglig Bur. Olagligt !

Mvh Ellenfyrkant

PsychoTroll
0

#7 Hade jag som djuraffärens ägare fått hem en dräktig råtta i detta laget, hade jag tagit hem honan och fött upp ungarna hemma. De måste la inte vara olagligt? Jag hade inte avlivat ungarna bara för att det är olagligt att råka få hem en dräktig råtta, men som jag skrev hade tagit hem honan så hon fått lugn och ro.

Minitassen
0

Honan hade bott med hanarna från början ( den förra ägaren sa att ALLA var hanar ) alltså är detta inte uppfödning. och ikke olagligt.

PsychoTroll
0

Fast Minitassen, de blir olagligt ändå när du tar emot den dräktiga honan och föder upp ungarna i affären. Du får inom inga omständigheter föda upp djur i djuraffär, så det spelar ingen roll om du fått honan från en privatperson som sagt att de är en hane föda upp ungarna hon får i djuraffären. Lagen är sån och skulle man ta upp detta i domstol skulle du få de solklart att du brytit mot lagen.

Ellenfyrkant
0

#10  Det var vad jag försökte säga i inlägg #7. Men du verkade inte förstå det med tanke på ditt motsvar i inlägg #8. Vi sitter och säger samma sak.

Mvh Ellenfyrkant

PsychoTroll
0

#11 Njaa jag menade mer att om jag fått en dräktig råtta till djuraffären, så hade jag tagit hem henne och sen sålt ungarna själv, inte via djuraffären, då detta är olagligt. Glömde skriva de, annars hade jag ju gått emot mig själv, när jag skriver att de är olagligt :P

Mexxie
0

Ja är ungarna födda i djuraffären räknas det som uppfödning. Anmäl denna.

Minitassen
0

Kan även tillägga att de hade råttorna i en hamsterbur…………………

[NinniVivvi]
0

Jag tyckte det var bra att Minitassen skrev det att djuren hade det bra, men jag blev ledsen på den tonen i svaren som hon fick…

Det kanske bara var ett misstag, djuraffären kanske inte visste att hon var dräktig. Säg till mig om jag uppfattat fel.

Mexxie
0

#15 Det är inte Minitassens fel ju.

Och även om det är ett misstag så är det olagligt.

[NinniVivvi]
0

#16 Det var ju inte deras fel att de fick en dräktig hona. :(

#14 Om de bodde i en hamsterbur var det ju inte bra Bur. Eller… ?

Minitassen
0

#17 Nepp det var ju inte bra..

PsychoTroll
0

#17 De är inte deras fel nej, men tyvärr deras ansvar även om man skulle tycka att de kan föda upp ungarna, men i avskilt rum utan andra djur. Men lagar är lagar, de följs oftast inte för bra tyvärr. Jag menade inte att låta hård mot Minitassen om det var mig du syftade på, jag ville bara berätta för na att de som hon skrev i inlägg #9 inte var korekt. Lagar är krånliga och går ofta inte att undgå, kanske ett tag men tillslut åker man dit.

Mexxie
0

#17 Det är ju inte Minitassen vi klagar på. Det är djuraffärens brister och okunnighet och har ingenting med henne att göra.

flashie
0

Men om ägaren inte har möjlighet att ta hem råttan med sina ungar då?? Det måste väl ändå vara bättre att ha dom i ett enskillt rum där än att avliva dom…

Mexxie
0

#21 Lag är lag. Och den var ju inte i enskilt rum heller.

flashie
0

men va ska dom göra då???

Royalz
0

Vad jag vet så får djuraffärer föda upp sina egna djur bara dom inte har "uppfödningen" i butiken utan i något rum på sidan av som endast personal får vistas.

Dock är det många som skiter i det och har sina små ungar som inte är leveransklara ute i butiken.

Minitassen
0

#24 De hade det i ett rum där bara personalen får vistas, det hade dem

Dodat
0

Så var du där :)

// Dodat :)

Minitassen
0

Ja, det var jag

Dodat
0

Jag menar i personalrummet.

Minitassen
0

Ja, jag blev rätt "Bekant" med henne och då visade hon det

Dodat
0

Aha :)

Mexxie
0

#24 Nä, det stämmer faktiskt.

4 § Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal

till vilken kunder har tillträde.

Men jag trodde att man kunde gå in där hursomhelst, men så var ju inte fallet.