Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1444 ggr
Schniigel
0

ALLT går emot mig :-/

Frida (min gamla hund) blev inlagd på djursjukhuset, tack och lov så blev hon frisk men hela kalaset gick på 13.000kr (thank god för försäkringar!)

Indie (min unga hund) har fått röda tassar och ögon så nu misstänker dom att hon har pollenallergi (och har hon det så kan uppfödaren inte ta några valpar på henne)

och nu till hamstrarna…

Slajm (Guldishane) lyckades på något sätt ta sig ut sin Bur förra veckan och hoppa ner till Karamelle och de två ungarna (honor) som är kvar och då den ena ungen har fått bulor så fruktar jag att hon är dräktig. Ber till hamsterguden att inte alla är det i alla fall  - Jag känner mig som världens sämsta ägare :-/

Och två av mina dvärgar har hamnat i slagsmål och är lite mörbultade men ser ut att klara sig bra!

Det med hundarna är ju sånt man får räkna med som djurägare men det hindrar det inte från att svida…

Oroar mig så för lilla Cloetta hur hon ska klara sig :-/

Schniigel
0

Hoppas att inte alla blir för arga på mig men jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig.

… Det irriterande var att detta (parningen) hände dagen innan jag hade tänkt att sära på dom :/

Min mamma misstänkter dessutom att hon också (jag är redan) allergisk mot hamstrarna så jag hade beslutat mig för att dra ner på antalet..

BMEXX
0

Men usch vad jobbigt du måste ha det nu.. men det är inte ditt fel att du har en utbrytar kung/pedofil till hamster. Men jag hoppas verkligen att det inte blev någon som blev parad eller att det iaf går bra. Hur gamla är ungarna?

Håller tummar och tassar här!

// Pabblo

MammaL
0

Åh=( Det är ju inte ditt fel. Håller mina tummar här också. Så att allt går bra och att inte hamstern är dräktig.

Schniigel
0

Tack :) Det känns ändå som att det är mitt fel :( men ja, nu ska jag bara försöka lösa det på bästa sätt… tänk om alla tre är dräktiga…45 ungar är lixom väääldigt många och att hitta bra hem åt alla dom blir nog svårt :'( 

Dom är födda den 30/3 och är alltså snart 8 veckor nu :-/ hoppas verkligen att hon/dom klarar det!

Dromprinsen
0

nej vad hemskt! :( varför skulle nån bli sur på dej? gud vilket helvete! :'((

KRAM! <3

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

PsychoTroll
0

Din unga hund, kan hon inte ha fått nässelfeber. Vet några på amstaffforumet som haft problem med detta, o då har ögonen svullnad upp, även tassar och så kan de se ut att vara lite bubbliga i pälsen.

Odette
0

Tyvärr kommer ju sällan sånt här ensamt, det blir ofta flera saker på samma gång. Vet inte vad jag ska säga men man kan inte alltid klandra sig själv för att en hamster exempelvis tar sig ut. Självklart söker han ju upp en hona om denne brunstar.
Att du dessutom hade kvar två små honor tillsammans med sin mamma är ju absolut inte ditt fel- det är fan i mig höjden av otur  :( Förstår att du är ledsen, man får en stor klump i magen.. Men du får verkligen försöka göra det bästa av situationen. Beroende på hur unga honorna, barnen är (antar att de bara är ca 5-7 veckor) så tycker jag att du ska fundera på att kanske kulla bort ev. barn efter dom.. vete tusan om det inte är mest humant ? Att du helt enkelt ta bort ungarna. En så ung hona kanske inte bör utsättas för den prestationen att föda upp en kull ungar. Men det är helt upp till dig, jag har inte råkat ut för detta själv på hamster- men hade en råtta en gång som blev tjuvparad i väldigt tidig ålder. Jag tog bort hela kullen förutom två, så att hon iaf skulle få ge dem di och "gå igenom processen fullt ut" utan att hon skulle ta kål på sig själv..

Jag vet inte, jag kan verkligen bara beklaga. Klandra inte dig själv, du hade så jäkla otur alltså!!

Kram

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Schniigel
0

#5 Nä jag vet inte riktigt varför jag skrev så, var bara lite uppstressad och nojjig. Tack:)

#6 Hm, det kanske det kan vara! Jag hoppas dock på vanlig ögon/öron inflamation och skit mellan tassarna (lätt att "bota;)

#7 Om jag har räknat rätt så är dom 8 veckor på tisdag och parningen skädde isf i början på förra veckan. Vad gjorde du med ungarna då? avlivade du dom eller typ gav du dom som Foder? - Känns som en jobbig moralfråga… Hehe det finns inga surugathamstrar tro? Tack för stödet i alla fall :)

Odette
0

#8 det är det värsta jag gjort i hela mitt liv, eller ja.. jag var inte ens hemma då :S Men det är ändå något man kan ha i åtanke, eller så låter man "naturen ha sin gång" men det funkar inte för mig iaf. Iom att det är domesticerade djur vi pratar om, å inte de vilda .. i det vilda är det en helt annan sak. Vi kan prata per PM om du vill- men jag har inga bra kullnings metoder, jag har förträngt allt sånt.. Det är för jobbigt, jag är skit blödig haha. Men för honans skull så kan det ibland vara det bästa.

Mitt råd är att du kontaktar en eller två mer erfarna uppfödare, Linda Fransson exempelvis? finns många som säkert vet mer om det och kan vägleda dig!!
Håller iaf tummarna för er.. kramen

_

[iurochskur]
0

Hur gammal är honan?

Schniigel
0

8 veckor på tisdag

[iurochskur]
0

#11 Oki. Du behöver inte avliva kullen, det brukar gå fint trots en ung ålder.

Dodat
0

Så hemskt :(

// Dodat :)

Carjos
0

Usch ja som sagt oftas kommer allt elände på en gång.

Hoppas det inte är allergi på din hund.. vet hur jobbigt det är. Luftburen allergi brukar annars visa sig som klåda, men det kanske även kan visa sig som svullna tassar, hoppas på det bästa iaf.

Håller med #12 det brukar gå bra fast de är unga..

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

[Sniff]
0

Vilken otur! Hoppas allt ordnar upp sig:) Efter regn kommer solsken;)

Odette
0

Ja, det går nog bra för honan som nu verkar dräktig att ev . få ungar. Det gör det säkert :) Men visst får man panik om det skulle bli som i #4

Om man leker med tanken att alla tre skulle blivit dräktiga- hur skulle Ni ha gjort? Nyfiken.. för inte är det en rolig situation inte Rynkar på näsan

_

Helena1978
0

Hoppas att allt fixar sig, får hålla tummarna för att hon skendräktar, eller att bara en av honorna brunstade och blev dräktig.

Vet inte riktigt hur jag skulle ha gjort om jag hade 3 honor som fick ungar samtidigt, beror ju på kullstorleken oxå, samt vart man bor, för i vissa delar av landet är det ju lättare att sälja ungar än på andra.

Och vissa honor reducerar ju kullarna själva till ett lämpligt antal.

Odette
0

#17 det är klart, beror ju lite på hur många ungar det blir också. Håller tummarna att det är skendräktighet iaf..

_

Anfa
0

Men hanen är väl inte "pappa" (eller vad man nu säger i hamstersammanhang ;)) till ungarna/ungen som ev har blivit dräktig?

Schniigel
0

Nej det är inte samma hane så det blir iaf ingen inavel isf! (det är ju alltid något)

Jag ska försöka lägga upp några bilder på honorna ikväll!

Tack för allt ert stöd :)

Schniigel
0

Den ena honon brunsta idag!!

BMEXX
0

Wiiiie! håller tummarna för de andra med:D

// Pabblo

Schniigel
0

tyvärr så det Cloetta väldigt dräktig ut :/ Karamelle är jag lite osäker över dock.

Anfa
0

Hoppas att allt går bra Glad Kram