Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1164 ggr
Mexxie
0

Rädd för oseriös köpare

Hej!

Jag har ett litet problem, en kille har precis tingat 2 hamstrar av mig.

Han sa att han skulle köpa dem till sin dotter, men jag är rädd för att han kanske köper de till ormmat…

Vet att det är lite rasistiskt att tänka att alla killar som köper hamstrar är oseriösa men jag har en svag känsla av det.

Han skriver inte speciellt rent och det ger ett intryck av oseriöshet. Sen så skriver han: "ska jag få hamstrarna eller?"….

Jag vet inte….. Jag vill ju det bästa för mina hamstrar.

Har ni något tips på "diskreta" frågor som avgör lite mer?
Jag kan ju inte bara fråga: "Är du helt säker på att du inte ska köpa dem som ormmat för jag tycker du verkar oseriös" xD

Mexxie
0

Jag kom på att jag ska fråga honom om hans dotter följer med vid köpet. För då är det ju säkert att det inte är oseriöst.

Sigriiid
0

Jag tycker att du ska ringa honom :) Alltid lättare o få ett intryck av en person om man träffar lr iaf pratar med den.

Du kan ju fråga lite om Bur o sådär, ålder på dottern, att du vill att hon följer med då hamstrarna ska hämtas så att du kan ge henne lite tips mm.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Odette
0

Ja, ställ gärna en fråga för mycket än en för lite.. Sen kan man ju alltid upplysa dem lite extra om livslängden och att man helst inte vill att de ska få flytta runt en massa. Inge roligt om man hittar dem på blocket två månader senare :/ Men gå på din magkänsla å var inte rädd för att ställa frågor, om hur de kommer att få bo osv.. Lycka till :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

PsychoTroll
0

Känner du dej osäker även via telefon osv, så tkr jag du ska tacka nej till att sälja dem. De viktigaste är att det känns rätt för dig.

Mexxie
0

Jag har inte ringt. Men jag vill inte tacka nej pga. magkänsla. Jag ska ställa lite frågor och säga att dottern ska med.

Gjorde detta lite diskret: "Super! Då kommer ni till mig på torsdag då?"

[iurochskur]
1

Sälj inte om du är minsta osäker på köpare. Och kräv att han kommer med dottern för att hämta hamstrarna.

Royalz
1

Har varit med om nästan lika sak. Personen skrev dåligt så jag ringde upp och pratade och då fick jag ett seriösare intryck :) Och personen i sig var seriös men hade bara svårt för att skriva därav det såg så oseriöst ut.

Så jag tycker du ska ringa och prata med köparen.

Be-Bopz
0

Oj den där magkänslan ska man lita på, jag hade köpare hos mig tidigare i veckan, det var dyrt med Bur tom hamstern var jättedyr !

Nej tack, ingen köpare jag vill ha till mina djur….

UlrikaD
0

Är du det minsta osäker, be att få träffa dem först. Det gör jag. Vissa människor kan inte uttrycka sig skriftligt alls och man får helt fel intryck. Och ibland får man rätt intryck.

Men känns det fel på minsta sätt så nekar jag. Hellre det än tvärtom.

Sen vet jag inte vad du tar för dina bebisar, men ormmat kan man köpa otroligt billigt, så tar du "vanliga" hamsterpriser så är det inte värt det.

[Cavalli]
0

Har samma känsla som du. Oroar mig över vart dom hamnar. Man vill ju inte släppa dom till vilket patrask som helst, som tröttnar efter ett halvår och säljer vidare. Vissa tänker inte längre än näsan räcker, det märker man på blockets djurannonser.. Vidrigt. Oj, nu skenade jag iväg över tangenterna, min poäng var iallafall : Lita på magkänslan tillsvidare tycker jag. Men träffa dom först innan domen faller =)

Anna-Helga
0

Vad tar du betalt? För vill man ha mat till reptiler finns det att få tag i för ca 20 kr styck på vilken djuraffär som helst. Tror inte man betalar så mycket för mat till sina reptiler om man inte måste.

Kram!

Mexxie
1

Jag är ganska säker på att det inte är något fel på dessa nu.

Han har genast börjat skriva längre mejl och sagt att han har allt redo, bara maten är inte köpt.

Hans dotter kommer också med.

[iurochskur]
0

#12 Låter bra det.

BMEXX
0

Hehe vad bra.. det är ju ganska vanligt att karlar är kortfattade;)

Men det var bra ändå att du började fundera, småttingarna kan ju inte hamna hos vem som helst :)

// Pabblo

Cindy S
0

Va bra att det löste sig.

#0 PS. Rasism är när man har fördomar mot en ras, t.ex. svarta, vita, sexism är när man har fördomar mot en kön.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Mexxie
0

#15 Men det var ju det jag hade?

Jag var ju lite skeptisk för att han var en killeCool

Anna-Helga
0

#16 japp, du var sexistisk, inte rasistisk! Flört

Mexxie
0

#17 Sexistisk… haha :)

Anna-Helga
0