Maj's bebisar!
Tidigt i morse kom de små bebisarna vi väntat på hela natten.
7 st blev det, helt lagom :) Nu håller vi tummarna på att alla klarar sig och blir stora och fina!
Bilder kommer när de blivit lite större :)
// Sofia
Grattis!
Tack! :)
// Sofia
åh, grattis! äntligen har dom hittat ut de små :') hoppas alla är friska å krya denna gång. Nu kan vi pusta ut lite iaf, njut av de sjungande, diande små sälarna nu..
kjam
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Grattis!! :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Grattis! :D
Grattis
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Ser fram emot att de växer till sig så man får se vad för färgers om dyker upp. Så spännande :D
// Sofia
Grattis ^^
Grattis!
Grattis!!!
Tack tack :)
// Sofia

Grattis! Så roligt :D
grattis! det blir säkert jättefina bebisar! :) jag är så suuugen på en till liten filur, men nä, man får vänta tills man blir arton! hrmm :[

Åååå! Spännande! Jag väntar ivrigt på att få se färger och kön! 
De små jordnötterna är snart 2 dagar, och alla 7 lever ännu 
// Sofia
#15 Härligt! :D Håller tummarna för att alla klarar sig.. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jordnötter *lol*
Vi håller tummarna ;)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Min pojkvän och vår inneboende kallar dem för jordnötter :P
// Sofia
Tjuvkollade lite på bebisarna idag, ihopp om att se några fläckar.. Men jag får nog vänta ett par dagar till innan de dyker upp. *otålig* 
Några mörka pluttar såg jag i alla fall! Och en lite ljusare som antagligen blir rödögd.
// Sofia

grattis!! =)
Så himla roligt att se hur mycket de hinner växa över en natt.
Nu syns två fläckisar, två med kindteckningar, två mörka (antagligen choklad), och en ljus. :)
// Sofia
Grattis :D
#21 ja det går så rackarns fort alltså.. bara det från att de får pigment liksom. Å ändå är man otålig?! haha hur fan går det ihop *skratta* Blir det två choklad… så vill ja ha båda! ;)
_
#23 Hmm.. blir du glad om jag skickar en chokladask till dig? :P
Åh så liten fläckisen är.. Blir nervös! får snart börja slänga ner lite godsaker i boet så de kan knapra lite själva.
// Sofia
#24 capricciosa eller Hawaii funkar för mig hehe.. ja, en chokladask vore int fel ;)
_
#25 vilket konstigt inlägg det blev.. jag menade att du får göda dom med hämt pizza, beställ hem en familje pizza så det räcker till alla :P
_
Japp, som väntat… Den lilla lilla fläckisen är nu borta :(
// Sofia
näääe. .va tråkigt :(
_
Jaa, men den var ju såå liten, så det var ju väntat trots allt :(
// Sofia
ja :/ men då äre bara en ds kvar då? Attans alltså, ska du å Ulrika slåss om den då hihi..
_
#30 nej, Ulrika får henne :)
// Sofia
#31 oki, a men det är bra. Hoppas resten överlever nu :)
_
Ja verkligen! Alla är iaf stora och fina och har börjat tugga på allt som finns i boet. Så förhoppningsvis! :)
dom är så söta nu när de börja snurra rundor i boet, klättra på mamma osv. Kan stå och titta på dem i evighet!
// Sofia
sååå underbart! Jag saknar verkligen att ha bäbisar här hemma, det är så myyys! speciellt när man hör dem dia inifrån hamsterrummett å det låter som en liten kör med smurfar
how cute isn't that…!
Hur gamla är dom nu, jag orkar inte räkna själv hihi
_
Jaa, när de ligger och gnyr :')
De blir en vecka tidigt i morgon bitti :) Så vi får se om jag kollar kön då kanske! Nyfiken i en strut är jag! Har iofs redan skymtat lite tuttrader, bland annat på fläckisen så jag tror Ulrika blir glad ;)
// Sofia
oh… klart man e nyfiken, är ju ganska lämplig ålder att kolla könen också. Ja hahaha, skulle va tyypiskt om hennes va en pöjk *skrattar*
_

Vore ju såklart roligt ifall fläckis var en tjej och bra typad dessutom. Men jag väljer alltid typ före färg. Färg och sådant kan man alltid avla fram. Typen är värre och kan förstöra allting ifall man avlar vidare. Iallafall i min avel.
Men hoppas ju såklart på jackpot på fläckis. Och sen ska man försöka att inte stjäla resten av högen också när man är nere och kikar.
Samt att de ska vara friska, snälla, gosiga och trevliga hampisar såklart. Men det vet jag ju att de blir när de kommer från Sofia.
Så jag väntar lika spänt som Roxie på att de ska växa till sig så man ser hur de ser ut.
Fattar inte att man kan vara lika otålig varje gång.
#37 hihi, känner igen det där.. men man ska ju längta, annars äre ju som ingen mening :D
Längtar efter att se bilder på dem om ca 1 vecka, blir kul att få se dem :)
_
Just nu sitter jag på helspänn… Misstänker att en av chokladerna har vattenmage. Får vänta och se.
Usch
// Sofia
nej nej nej nej nej …. Hoppas hoppas inte… fan att det ska finnas sånt.. men alltså, vattenmage fick ju bäbisarna i hennes förra kull också?
_
Japp. Har ingen aning om vad det beror på.
Som Ulrika sa, så har det aldrig uppkommit i Maj eller Mazarins led bakåt. Så det är väldigt konstigt.
// Sofia
men vad gör man såna gånger..? Alltså kan man ändå fortsätta avla på de ungar som överlever å så, kan dom "bära" på gener för vattenmage.. jag fattar ingenting av den där mystiska hemskheten
it should not exist :(
_

#40 Satt precis och pratade med Sofia om det. Mazarin har ju haft flera kullar, så även Majs mamma och pappa. Där har det inte varit någon vattenmage.
Sen har jag ju i och för sig aldrig tagit någon kull på Majs syster September som jag har hemma. Men ingenting vad jag vet bakåt på båda sidor iallafall.
Så skumt! Och så Tråkigt!!
Ska kolla i morgon hur det ser ut.
Jag har bett alla hamstrar här hemma att hålla tassarna på att allt går vägen.
// Sofia
Nu börjar helvetet. Hittade rester från en av bebisarna nu.. En av de rostarna/normalfärgade.
Två till, kanske tre verkar också ha vattenmage.
Fläckisen, en av chokladerna och den ljusa/champagne…. 
// Sofia

#45 neej, så tråkigt! Verkligen jättetråkigt
Ja det är riktigt surt faktiskt :/
// Sofia

vad är vattenmage? har aldrig hört talas om förut… Men ååh vad synd att det inte går bra:(
Tänkte säga grattis i efterskott, men får säga att jag tycker det är sorgligt att du fått vattenmage på bebisarna
Hoppas några/någon klarar sig.
Har ungarna samma pappa som förra kullen du tog på henne?

#49 Det är ju exakt samma kombination. Men pappan har ju blivit pappa till andra kullar och där har ingen dött.
Och föräldrarna till mamman har ju varit föräldrar till andra kullar och där har det heller inte förekommit vattenmage. Verkar så konstigt att det bara drabbar en individ i en kull, men det kanske är möjligt. Jag är inte alls insatt i vattenmage, har aldrig råkat ut för det.
#49 Japp, de har samma pappa. Det dök ju upp även då. Fattar inte hur det kommer sig, då det sägs att det inte ska vara genetiskt. Är det bara jag som har sjukt mycket otur?
// Sofia
Kanske har du bara otur, men tycker att det verkar konstigt att samma hane och hona ger vattenmage i andra kullen oxå.
Jag råkade heller inte ut för vattenmage när jag födde upp kullar, och förstår inte riktigt hur det uppkommer.
Jag tycker verkligen att det är tråkigt att du drabbats
Fasen också att den inte gick denna gången heller, men om jag får gissa så är det något som händer när just dessa två djur paras, deras gener matchar inte. Verkligen synd för de är ju så vackra bägge två!
Hoppas ngn unge klarar sig, vi håller tummar o tassar här uppe
--------------
Fy. trodde du skulle slippa det denna gång :'/ får verkligen hoppas nån klarar sig iaf..
_
4 kvar. Kanske har jag nån tur i oturen, för det verkar som att de svällda magarna på fläckis och chokladen har gått ner?
Jag fattar absolut ingenting av detta. :/
// Sofia
Vi håller tummarna nu för dina 4 bebisar!
wierd…
_

fattar fortfarande inte riktigt vad vattenmage betyder… Vad är det och ar någon nån bild?
Ska se om jag får upp nån bild senare.
// Sofia

Ifall det har gått tillaka så är det ju någonting annat. Vattenmage går ju inte tillbaka när det väl har drabbat.
#62 Jag är ju inte säker. Magarna är fortfarande väldigt svällda på fläckisen och champagnen. De som gått bort hittills har garanterat dött av vattenmage. Hemskt att magarna kan bli så stora, och nästan genomskinliga.
De har iaf överlevt natten och såhär långt in på dagen, så jag håller tummarna.
Försöker intala mig själv att nu när de inte är så många ungar kvar så är deras magar så svällda för att de diat så mycket. Man kan ju iaf försöka lura sig själv.
Ska försöka lägga upp en bild ikväll.
// Sofia

grattis! :DD
//Anja
#64 Tack ^^ Får hoppas de klarar sig bara :)
// Sofia
#66 Det ser misstänkt uppsvällt ut…
**Har faktiskt hittat namn till alla fyra. Känner för att döpa dem redan nu, så man har nåt minne av dem ifall det slutar illa. Temat på denna kullen är alltså Äpple-tema.
Maigold,** rost d.s - hona
Gingergold, Champagne? - hona
Gilbertgold, Rost/nf - hane
Jonagold, Choklad - hane
// Sofia
#68 Ellerhur! Men jag är förvånad att hon överlevt nästan 2 dygn. Vanligtvis brukar de ju bara överleva nån timme efter att magen börjar svälla.. I alla fall av det jag sett.
// Sofia
Lite mer om vattenmage:
http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=5676.0
#72 tack, men har redan läst allt jag kan hitta :)
// Sofia

#73 kanske var till mig lilla puckot som inte fattade ett skit av vattenmagesnacket:p men hoppas det går bra!! Väldigt skumt…

#70 Roligt tema :D Jona gold är min favoritsort xD (alltså det är det på riktigt, dom äpplena är så goda och stora och saftiga (A)) xD
Kollade till bebisarna nu på morgonen innan jag åkte till jobbet. Alla levde, även lilla fläckisen,Maigold.
Igårkväll var hennes mage så svälld och vätskefylld att jag inte trodde hon skulle överleva natten. Av nån anledning så fick jag för mig att massera hennes mage. Tänkte att vattenmage/svällmage kanske kan bero på något stopp, en vridning på tarmen eller liknade.
Hur som helst, hennes mage var i morse inte lika stor, och istället för den där hemska gula vätskan fann där massa mat :)
Kanske mag-massagen hjälpte?
Har aldrig gjort det på nån av ungarna. Som tidigare dött av vattenmage.
// Sofia
Har en liten fundering.. Vattenmage/svällmage kanske inte alls är genetiskt trots allt.
Eftersom det verkar ha funkat med min massage på hennes mage, så kanske det är en bristvara hos hamstermamman. Eftersom hon ska massera/slicka deras efter de ätit för att de ska kissa och bajsa. Bara en fundering. Just med tanke på att det aldrig dykit upp tidigare i Maj's och Mazarins led bakåt. Mazarin är ju även pappa till många kullar där svällmage aldrig uppkommit.
// Sofia
Enklaste sättet att utesluta att det är ärftligt skulle ju vara att göra en far dotter parning eller en son och mor parning då borde det ju slå igenom.
Kanske bara är någon enstaka individ i en kull som har anlag för det, vet inte riktigt hur det fungerar men skulle jag föda upp guldhamstrar skulle jag ta det säkra före det osäkra.
Jag hoppas att dina nuvarande småttingar klarar sig, så himla söta
Usch vad tråkigt..hoppas dessa bebbar klarar sig nu.
Det kan mycket väl vara så att honan inte tvättat bebisarna tillräckligt och att det beror på det. Svällmage kan även bero på att de saknar urin/analöppning men då brukar de inte hinna bli så gamla.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Ja det är ju också en orsak. Men alla mina bebisar har urin/analöppningar.
Håller tummarna nu iaf, och har bett pojkvännen hålla koll på dem när jag jobbar.
// Sofia
Alla bebbar lever och är pigga :)
// Sofia
good good.. :) tycker det är så obehagligt att ingen vet va sånt här beror på.. :(
_
Sötisar
Hur vet man förresten om de är nf eller rost i den åldern? Jag ser ingen skillnad
--------------
#87 Rostar har alltid mera choklad brun/kola färgade kindteckningar och hätta.
Sen var väl båda föräldrar rostbaserade? Då kommer det enbart rostbaserat i kullen.
#88 stämmer bra det :)
// Sofia
Jag tycker chokladen är såååå fin…men även lilla ds honan är en hjärtekrossare.
#90 ja de är så söta hela högen! rostkillen är ett riktigt matvrak, så han blir nor väldigt stor och fin :P
// Sofia
nämen oj så söta! :') Och grattis till kullen! ;) ( lite sent kanske.. ;) )
#88 Ok, fast jag ser fortfarande inte, fast jag vet vad jag ska kolla på, haha, men underbara ungar är det, DET ser jag
--------------

Å hoppas fläckisen klarar sig!!
ckokladis chokladis, du ser ut att va en gladis, så gullig så söt.. du är en tjock liten pröööp *sjunger fint*
_

Hoppas verkligen alla fortsätter att må bra nu. Ser så fram emot att få hem ett litet "barn-barn" ju.
Flåt om jag frågar… men ska dessa bebisar gå i avel el säljs d som enbart sällskap/utställningsdjur?
#97 vi får se. Väntar på svar från SHF angående min rapportering. Får se vad som händer!
// Sofia
#97 vi får se. Väntar på svar från SHF angående min rapportering. Får se vad som händer!
// Sofia
Jag personligen tror ju inte att det är genetisk överhuvudtaget. Eftersom det aldrig dykt upp i nån av Maj eller Mazarins linjer bakåt. Heller inte i nån av alla kullar som Mazarin är pappa till. Även Majs son Franc har är pappa till en kull där inget heller dök upp.
Jag tror på den teorin jag skrev ovan.
// Sofia
Ja vi har fundrat på detta många ggr under åren men vi har ju inget svar… vad orsaken nu än e så har d ju skett samma sak 2 ggr så för mig personligen så skulle jag sätta avelsförbud på dessa… d finns så många hamstrar så varför avla på sådana där ngt gått snett mer än 1 ggn när vi inte ens vet orsaken å vi vet inte heller hur pass plågsamt d e för bebisarna…

Jag går nog på Roxies linje här ovan också faktiskt. Hade de haft vattenmage så hade de ju dött, dessa hade någonting och det gick tillbaka.
Och som hon skrev så har pappan haft flera kullar där inga bebisar dött. Och paret har ju tidigare haft en kull vars avkomma också fått kull där ingen av bebisarna dött.
Även parets föräldrar har också fått fler kullar utan några dödsfall i.
Det är visserligen bara för Maj det hänt. Inte för hennes son Franc, vilket det borde om det var genetiskt.
// Sofia
#102.. aha… jag hänvisar till det som Roxie själv skrev i inlägg #63….
#104 Man blir ju fundersam. Jag tror det mycket väl kan ha varit vattenmage, men jag tror fortfarande inte det är genetiskt. Jag tror heller inte det bara finns en enda orsak till vattenmage, utan det finns säkerligen ett tiotal olika anledningar till det vi kallar vatten/svällmage.
Som ett exempel: Ta bara det här med ungen som klarade sig, tack vare massagen jag gav på magen.
Det kan lika gärna ha varit en förstoppning. Och vem blir inte uppsvälld av en förstoppning? Tänk vad en förstoppning kan göra på ett sånt litet och hjälplöst djur. Det är där mamman kommer in. Det är hon som ska tvätta/slicka magen på ungarna efter de diat för att magen ska komma igång.
Det kanske låter som att jag försöker bortförklara fallet. Men så är det inte. Snarare så försöker jag få en vettig anledning till varför detta uppkommer. Finns ingen som helst logisk anledning som säger att det är gentetiskt. Vad jag sett så har det uppkommit helt random utan förvarning.
// Sofia
Jag förstår hur du tänker å jag skulle oxå gärna ha svar på en hel massa…. men om jag får säga hur jag känner så e d ju likadant med svansknyck, sternumkrok m.m m.m………. d pluppar ju me upp randomly…………. men förstå mig rätt nu… jag tänker ju som så att eftersom vi ej vet anledningen el hur d uppkommer så måste vi väl börja ngnstans… antingen sluta avla på d som visar tecken på oönskade åkommor, el så spar man alla själv å fortsätter aveln hemma under ansvarsfulla former… ja så tycker i alla fall jag å har nu sagt mitt…

#106 Jag kan hålla med dig i mycket om att man behöver stoppa sjukdomar osv.
Men i det här enskilda fallet så tycker jag det är överdrivet att skrika avelsförbud. Det är en endaste hona det rör sig om som har fått problem med några bebisar. Alla i släkten runt omkring honan är friska, har fått friska, levande kullar osv.
Man kan väl ändå inte stoppa en hel linje pga en enda individ? Det bör ju krävas lite mer än så.
Så om jag t.ex har en hona som får en kull, där vi säger alla dör, jag parar henne igen och alla bebisarna i den kullen dör förutom en. Ska det vara avelsförbud på den bebisen då?
Och avelsförbud på honans syskon?
Försöker bara förstå lite var man ska dra gränsen?
Och för att hårddra det lite till så borde det isåfall vara avelsförbud på alla djur som köps på zoo. För där har man ju absolut ingen aning om vad som finns bakom eller hur många i kullen som lever eller är döda.
Kindteckningar har blivit synliga på den ljusa tjejen, Gingergold, jag trodde var champagne. Så antagligen är hon rödögd rost.
// Sofia

#108 En lillasyster-Koruna ju!
Jag vill se nya bilder på bebisarna nu!!!!
Skulle följt med dig hem när du gick förut kom jag på sen.
#109 Lätt att vara efterklok 
Tror inte Molly hade förlåtit dig dock ;P
// Sofia

#110 Tror Molly fortfarande surar för att jag visade hennes valpisar. Nu hade hon lagt en bredvid matskålen på golvet…
#114 naw.. den e ju så gulli

_
// Sofia
#117 jag har pm'at dig

i like what i see.. its cute as a bee.. i wish it could come right home to me, its like a little toad, wanting to explode.. like a dark little apple falling from a tree- i hope he falls right in my knee…
_
#118 Haha, du är för söt Monica :D
// Sofia
Gick in i hamsterrummet för att ge alla mat. Fick syn på Maj som låg och sov, och barnen var på äventyr i buren. Så sött när de traskar runt där på lite ostadiga ben :')
Hon vaknade dock när jag började prassla och öppna burar, då var det full fart att samla in alla barn igen, haha.
När katten är borta dansar råttorna på bordet :P
// Sofia
#120 hihi, ja verkligen… dom passar ju på att festa å ha kul medan ingen ser dom hihi. älskar när dom är så där vingliga å ostadiga på benen, hur gulligt som helst ;)
_
Dom är så söta… Vad tråkigt att några dog. Men vi får hoppas att resten av sötingarna klarar sig nu! :D

Så gulliga dom är, hoppas resten klarar sig. 
// Dodat :)
#124 naw, jag älskar den där päronforms-perioden! Är det gulligt eller är det :D
_

#124 Så mörk och fin han är. Snart kommer jag och våldgästar…
Kommer bli girlfight om honom tror jag ;P
Mellan Odette och Ulrika alltså :P
// Sofia

#127 Nejdå, jag vill bara klappa på honom. Ska inte ha några fler pojkar ju.
#128 ja, bara klappa *nicka*
_
Maj har tagit bort den minsta flickan, rö rost/cinnamon-tjejen. Hoppas hon låter fläckis vara kvar iaf. Hon är hälften så stor som rost-killen. :(
// Sofia

Men, nä….
Verkar inte som att hon får äta/dia för sina syskon. Matade henne med lite fruktgröt nyss, hon bara högg in. Vrålhungrig! Synd att jag inte har några pipetter/sprutor kvar.
// Sofia
Neeej, så tråkigt :(
Hon kan inte hålla sig själv varm, och hennes två bröder vill inte ligga vid henne. Önskar maj kunde sluta vara så pigg och gå och lägga sig vid henne istället!
// Sofia

hur gamla är dom nu ? :)
//Anja

hehe okej, då är dom exakt 1 vecka äldre än mina :D
//Anja
#132-134 nämen lilla stackaren. Hoppas verkligen hon får komma in i värmen bland sina syskon..! :/
Har stödmatat lilltjejen hela kvällen igår och halva natten. Så nu har hon fått upp värmen och energin och diar med sina bröder :)
kommer fortsätta stödmata henne, men det är skönt att se att hon orkar äta själv :)
// Sofia
Åh, så skönt att hon blivit pigg :)

åå så bra!!!! :D
//Anja

nämen liten då..=( Ingen lätt start på livet…
Inte lätt att vara liten!
// Sofia
Denna tråd kan låsas. Här finns en ny Äpple-kullen 
// Sofia