Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1832 ggr
Tinwe
0

Mai - Robbeägare!?

Nu har jag besvarat en annons. En stackars liten robbe som säljes ensam.. den såg så liten och sorglig ut så jag bestämde mig för att svara på annonsen! Jag har länge velat ha robbar så varför inte? :)

Människan som säljer den lilla/lille (inte fått reda på kön ännu) bor inte alls långt ifrån mig (gåavstånd).

Jag föreslog ett hamsterbyte, och det gick så bra så! Skrattande Om allt går bra så flyttar Pop ut och robben in på samma dag.. Oj oj oj! Glad

Måste ju skaffa en liten partner åt den lilla robben sen, sen måste jag även läsa på lite extra - om det är något speciellt..?

Någon som kanske kan tipsa mig lite om vad som är viktigt osv? :) Tipsa gärna om artiklar med då min sökfunktion är helt koko idag! Obestämd

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Dodat
0

Vad kul med robbe! Bra att du köpte den, det är så synd om ensamma robbar… Jag kan inte heller så mycket, men du ska iaf inte ha ett för stort Hjul. Mina hade ett jättestort grönt Hjul ibörjan, men dom slog volter och sånt, så jag vågade inte låta dom ha hjulet. Sen ska man inte hålla dom på höga höjder, då dom är så spralliga i början, och dom kan lätt slingra sig ur handen på en och falla ner på golvet.

// Dodat :)

Sigriiid
0

Åh vad kul med robbe! =)

Jag har två små damer. Och jag säger som Dodat, inget Hjul. De flyger ut med världens fart alltså. Galet! O så hoppar de på det igen. Nej, helt livsfarligt!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Dodat
0

Ja det är verkligen det, vet ni om du funkar med små Hjul till dom? Filofax (min ena robbe) slog en volt med cirka 5 varv, den hade fastnat på något sätt, eller bara höll sig kvar. Men hon skadade sig inte Skäms

// Dodat :)

BMEXX
0

Ni får väl fixa någon slags säkerhetssele till dem;)

Kul att du skaffa en sån

// Pabblo

Sunrise
0

Men om hon har en ensam robbe, kan hon då ta bättre hand om en guldis? D:

Minitassen
0

#5 Har hon i annonsen sagt att hon inte kan ta hand om en robbe?

Odette
0

#5 man får ju informera om hur den skall skötas såklart :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Sunrise
0

#6 & #7

Jag tänkte mer på att om man inte läst på att en robbe inte ska vara ensam så kanske man inte är så seriös. Bara en tanke :)

Charlie2006
0

Va snällt att ta hand om den lille, så synd med robbar eller dvärgar som sitter ensama.

Sand/chinchillasand är väldigt viktig för robbar, fast det vet du kanske Flört. Hirsstänger som man har till fåglar brukar vara en popis hos robbar. Undulatblandning ska dom ha i sitt basfoder (1/3 eller hälften undulatblandning och hälften av det andra basfodret). Hjul funkar för mig, brukar ha Hjul någon/några ggn i månaden hos mina robbar, här slår dom ellerfall inte volter Flört. Sen får jag säga lycka till med den lilla och hoppas du hittar en kompis till den.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

UlrikaD
0

Lycka till med liten och hoppas du hittar en kompis så den inte behöver sitta själv.

#8 Spontant måste jag erkänna att jag tänkte exakt samma sak.

Odette
0

# 8, 10 jag förstår er tanke, jag tänkte den också. Men vid närmare eftertanke tror jag att tinwe har det i åtanke- iom att det är gångavstånd så har man ju en liten trygghet i det också. Man får väl göra o-anmälda hem besök ba "hej ,skulle bara titta in å se hur hamstern har det" hehe.

Sen skulle jag vara väldigt noga med att poängtera- att om personen lessnar/ eller funderar på att byta bort eller sälja gulden sen, att den då ska höra av sig först! Så kan man ev. ta tillbaka den ist för att den ska hamna hos vem som helst utan att man vet det..

_

UlrikaD
0

#11 Självklart tror jag att Tinwe har tänkt på detta redan och kommer att ha koll. Men, som sagt, spontant tänkte jag exakt samma sak som Sunrise.

Royalz
0

Jag tänker precis samma som Sunrise och UkrikaD.

Låter inte seriöst i mina öron, skulle aldrig göra ett sånt byte :) Men du gör som du vill.

Tinwe
0

#5 Anledningen till att dem sålde robben var pga tappat intresse, då en robbe inte är lika social, detta barnet som skulle ha en hamster valde en robbe för "den var liten och söt", men sen var den inte lika rolig längre, eftersom den inte var tam. När jag frågade om ett byte så sa dem att det var superbra, då flickan som hade robben redan letade efter guldhamster, då hon hade hört att dessa är mer sociala och dessutom skall hållas ensamma.
Sen är antagligen robben köpt från djuraffär, då de inte visste att de skall hållas 2 o 2, men det misstaget är ju inte det första vi träffat på. Därför vill jag ge henne en chans med guldisen, eftersom att jag bor så nära så kan jag ju komma och hälsa på preciiiis när jag vill, och hålla koll. De kommer även få ett häfte med sig om hur man sköter en guldhamster.

#9 Tack så jättemycket! Bra att du skrev det där med undulatfoder, satt och funderade på det. :) Härligt att du bemöter mig så trevligt med! :)

#10 Om du tittar vad jag svarat till #8 Så ser du hur det hela gick till. :) Spontant skulle jag inte vilja kalla det, då jag i stort sett gissade mig fram…

#11 Precis! Du förstår mig verkligen! Jag kommer självklart ha kontakt med familjen, höra hur det går osv. Besök kommer jag även göra, hellre att jag säljer till en nybörjare som är nära - än långt borta. Känner ju mig säkrare då, plus att jag kommer se till att dem kan allt. ^^

Vill bara säga det att innan ni vet hur allting har gått till (vad jag har skrivit med denna personen i mejl osv) så säg inte vad ni tror.. ni vet ju faktiskt inte hur det hela har gått till… Jag kände mig väldigt obekväm när jag gick in och läste… Sitter och darrar och nu tror jag att alla hatar mig. Känns ju bra… *not*

Nu var det ju så att denna tjejen redan sökte guldis, och jag passade helt enkelt på att fråga, idén bara slog mig. Eftersom det stod att de sålde robben pga förlorat intresse så slog det mig att -kanske var en robbe (som dessutom är från zoo) för osocial för dem.

Känns inte alls schysst att ni seriöst tror att jag skulle få för mig att sälja en av mina älsklingar till en som jag inte tror klarar av det. Så skulle jag ALDRIG göra. Känns faktiskt väldigt surt, och trodde ni "kände" mig bättre än så… Blev ju värsta hönan av en liten fjäder.. kan ni inte bara vara glada för min skull..? Att jag som längtat efter robbe äntligen får chansen att äga en..?

/Matilda

UlrikaD
0

#14 Mitt inlägg var inte riktat till dig, utan riktat till Sunrise ovanför Därför hade jag också skivit #8 framför mitt inlägg.

Alltså att JAG spontant tänkte samma sak som HON.

Du läste nog någonting helt annat tror jag.

Tinwe
0

#15 Ja… det gjorde jag nog.. Men som sagt.. känns surt endå.. trodde folk skulle stötta mig och kanske inte skriva så mycket.. Känns som om alla seriöst tror att jag skulle få för mig att sälja till en och sen inte bry mig…

/Matilda

UlrikaD
0

#16 Och då kan du även läsa mitt inlägg #12 en gång till tycker jag.

Charlie2006
0

#14 Vilken dag ska du få hem den lilla? Om du inte hittar någon kompis till den så får jag ju bebisar nästa vecka.. Flört

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tinwe
0

#17 Ojj.. missade det… men tack Ulrika! Klart jag kommer sköta det! Det är ju faktiskt "mina" barn med ser jag det som.. mina små älsklingar som ska flytta hemifrån och bli vuxna ^^ Menade det inte emot dig, men blev lite deppig bara.. Förlåt. :/

/Matilda

Tinwe
0

#18 Jag får antagligen hem henne (som jag nu fått reda på att hon är) snart, vi mejlar fortfarande om tider, men troligen i helgen :) Kan jag tinga en tös av dig? (kanske blir lite OT, vi kan ju ta det via mejl sen) Skrattande Skulle ju vara toppen om denna tjejen kunde få en kompis!

/Matilda

UlrikaD
0

#19 Känns ju lite tråkigt att skriva någonting om det ändå inte blir läst. Och sen bli anklagad för att hacka på dig.

Jag lämnar tråden….lycka till iallafall.

Tinwe
0

#21 Nu hade jag väldigt mycket att läsa, och jag ber om ursäkt för att jag helt enkelt missade ditt.. men som du kanske såg så hade jag en hel del att svara på osv.. så jag blev väl helt enkelt för stressad.. Men egentligen så anklagade jag inte dig.. jag har inte skrivit det någon stans.. Tack iaf!

/Matilda

Odette
0

önskar dig allt gott nu inför ditt robbe köp, själv vågar jag inte ha robbar hihi men det är bara för att jag tycker små smådjur är läskiga.. jag vet, jag är konstig ;) Men det gick ju bra med min lilla vintervita å vips, nu är jag inte rädd för såna haha. Ska bli kul sen att höra hur det går sen med din tös.. du får ha mycke tålamod me henne så blir hon säkert jätte fin Kyss

Grattis till din blivande… jag är också "med barn" (dvs innan man fått hem den väntade hihi ahha)

_

Charlie2006
0

#20 Jag vill inte bestämma något förens ungarna är föda, då det är ovist hur sekhmet kommer klara födseln m.m, men om det blir mera än 1 hona (ska spara en till sälskap till henne) så visst Glad. Vi kan ju ta det via mejl när bebisarna är föda :). Blir bara glad att bebisarna kommer till folk som har erfarenhet av hamstrar innan Glad.

Min hemsida

//Frida

Tinwe
0

#23 Tack! Haha, jag förstår dig.. har själv endast haft en VV och det var för typ.. 1 år sen, så så himla längesen är det inte. Jag förväntar mig ingen tam flicka utan mer som en liten galning *hihi* :) Men det ska nog gå bra! :D Haha, förstår, när "kommer den" då? ;D

/Matilda

Royalz
0

Vad bra att du har pratat mycket med dom som har robben :) Fattade det som att dom hade tröttnat och ville ha en guldhamster bara för att. Men kan ju förstå att en robbe inte är ett vidare bra barn djur och då är guldhamster mer lämpligt.

Fast du kan ju upplysa om att hamstervadd inte är bra, om du inte redan gjort det ;)

Tinwe
0

#24 förstår det! jag har endast haft VV och guldisar men det är ju lite erfarenhet iallafall ;)

/Matilda

Odette
0

# 25, den kommer imorn *wiiiiiie* Den kommer dock inte med storken.. utan med buss! Men, det känns väldans tryggt … för jag känner busschaufförn så hon kom nog mest sitta å gulla med den hela resan hem hit hihi, inte långt avstånd heller så de blir inga probl :)

_

Tinwe
0

#28 Vad härligt! Glad för din skull alltså! ;D

/Matilda

Sunrise
0

Jag menade absolut inte att jag tyckte att det var oansvarigt eller något sånt, bara min första tanke. Det kommer säkert gå jättebra :)

Tinwe
0

#30 Okej. Nu kan jag även meddela att jag fått reda på att de haft guldhamstrar tidigare :) Så nu ska jag ställa lite frågor och blir jag nöjd med svaren så är det lugnt för min del :)

/Matilda