Äta upp en hel kull
Är det troligt att mamman äter upp en hel kull nyfödda ungar?
Det kan hända. Dock har det aldrig hänt mig.
Det hände mig när jag flyttade till Ramnäs. Honan födde samma dag vi flyttade och dagen efter när vi skulle hämta henne så blev hon stressad och åt upp hela kullen. Ren tur att hon lät sin andra kull leva. Annars hade jag inte haft underbara Tutuni.
Nej det har aldrig hänt mig förr heller.
Gick och tittade till mina hamstrar och då var det blodigt bland toapappret, antingen har hon ätit upp alla eller så hade hon precis börjat föda när jag lyfte på huset….
Denna honan och hanen har gått tillsammans i över en månad (Dvärgar) så jag började nästan tro att hon var steril… Förut har jag alltid särat på honan och hanen innan hon födde men nu går dom ju tillsammans, bör jag plocka ut hanen nu?
#3 Är det honans första kull? I så fall tycker jag dom kan gå ihop ca 3 veckor till. Då får hon hjälp med kullen under denna tid.
#4 Yes, det är hennes första (om det nu blir bågra ungar)… okej men då låter jag honom bokkvar :)
Hoppas hoppas hoppas nu att inget är fel och att jag bara råkade störa henne när hon skulle föda… Hur länge bör jag avvakta och se om det kommer några ungar?
Vänta till ikväll innan du kikar till henne. Sen kan du ge henne barngröt eller nåt och lite snabbt kollar du igenom boet (bara titta alltså).
Okej, ja det ska jag göra :)
Och sen en fråga till… Ingen av "mina" mödrar har förut samlat på sig Färskmat inne i boret där hon har ungarna men hur ska jag göra, ska jag plocka bort det en gång om dagen eller ska jag låta det var med risk att stressa mamman? Maten kan ju ligga och bli gammal och det är ju garanterat inte bra för ungarna?
Trassel (Hanen) vankar runt utanför boet, kan det vara så att han har blivit "utslängd"?
Då är det nog på g om hon slängt ut honom.
Okej, hoppas vwerkligen att allt går bra! Men jag gör dom du säker och avvaktar tills ikväll
Hon är ute och äter/drickar som vanligt men inga ungar.
Man ser att hon är geggig och svullen precis vid öppningen…
Eftrsom hon är pigg så känns det inte som att det är något direkt fel på henne men jag vet inte, kanske borde åka in med henne ändå?
#11 Ge henne tills ikväll…dom kan ha värkar och se lite svullna ut innan det kommer igång. Troligtvis kände hanen av att hon var nära förlossning och försökte para henne. Då brukar honorna kasta ut hanarna så dom får vara ifred.
Okej, jag väntar. Hehe tack för hjälpen, skönt att ha någon som kan hjälpa till och hålla mig lugn :P
Inga ungar men Tipex verkar vara som vanligt, Nu bör jag väl sära på dom och utgå från att hon fick ungar och åt upp dom?
Har hänt mig 2 gånger med BimBim…alla 2 gångerna hade hela kullen vattenmage så mamma BimBim åt upp alla ungarna innom loppet på 8 dagar.
Idag är BimBim en lycklig pensionerad hamster hos min väninna. Mycket älskad av min väninna och hennes dotter.
Skulle det vara så att mamman äter upp hela kullen så är hon antagligen stressad eller så är all ungarna sjuka på något vis och mamman känner att de inte är livsdugliga så att säga