Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1266 ggr
pigelina
0

1 till 2 hamstrar?

Hur stor skillnad är det att ha 1 hamster eller 2?:)
(Guldhamster)

Några frågor

Luktar det mer?

Tycker hamstrarna det är jobbig att bo i samma rum som en av motsatta könet?

Kan man ha 2 hamstrar i samma rum, fast inte i samma burar såklart?

Kan hamstern bli sur på en om man luktar annan hamster?

Sen oxå: Någon som föder upp hamstrar i någon av färgerna Silverdove, Sobel, vit rödögd(eller andra ljusa färger med röda ögon) och silversobel?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Shjimm
0

de kan "prata" med varandra, om de har olika kön kan de förmodligen bli lite tokiga ibland.. i övrigt är det ingen fara. mina har aldrig blivit sura av att jag luktat annat, ibland stannar de upp och luktar lite noggrannare på händerna men inte mer än så!

UlrikaD
0

Om jag skulle ha 30 hamstrar, en i varje rum så skulle jag nog få lite problem.Flört

Mina hamstrar blir inte sura på mig ens om jag luktar iller så jag tror att det är en vanesak helt enkelt.

Om det är jobbigare med två än en är ju upp till en själv hur mycket tid man har att lägga. Lägger man till ett djur till så tar det ju alltid mer tid, oavsett djurslag. Så det får man ju vara beredd på. Men tycker man det är roligt att tillbringa massa tid med sina djur så går det ju säkert jättebra.

Charlie2006
0

Tycker inte är så stor skillnad, har även 1 mus, 4 zebramöss och 6 hamstrar i samma rum och mina bryr sig inte, inte änns nya hamstrar. Känner inte att dom luktar mera Flört bara man håller rent i buren. Mina guldar brukar lukta intesivt och markera (släpa sig i marken och på kantväggen) när dom får komma ut i någon minut eller så. Inte vad jag sätt märk att dom blir sura. Glad

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

pigelina
0

ok:P

Jag har ju 6 vuxna kaniner(snart 8) och 11 ungar, och lite andra djur så en till hamster kommer inte vara så stor skillnad, dom passar mej så bra i tid, dom är vakna på kvällarna när det är förmörkt för att vara hos kaninerna:P

// Hanna

Helena1978
0

Vissa hamstrar kan bli stressade av att bo i samma rum som andra hamstrar, jag har själv fått sälja några pga detta. Jag har även blivit biten då jag hanterat en hamster och glömt tvätta händerna mellan.

Hanar kan bli väldigt energiska de dagar honan brunstar och även honan bli mer energisk då hon ju gärna vill få en kull. men skulle nog ändå välja kombinationen hona-hona i samma rum eller hona-hane i samma rum.

Mina hanar som naturligtvis hade en förmåga att ha en rangordning trots att de satt i varsin Bur. Detta slutade med att en av hanarna (den som var lägst i rang) knappt rörde sig utanför boet, utom korta stunder för att snabbt hamstra mat och bege sig till boet igen. Den var även vaken på tider som ingen av de som var högre i rang var.

Vissa av mina honor var likadana.

Alla hamstrar är olika individer, vissa har högre tolerans för att bo i samma rum som andra hamstrar andra har det inte.

De zoohamstrar jag har haft har varit väldigt revirhävdanade medan de uppfödarfödda varit lugnare, förutom min egenuppfödda Kawasaki som muttrade på alla nya hamstrar.

Fick sälja två hamstrar pga hennes muttrande, de blev väldigt sressade, vilket ju är förståeligt då hon ju var uppfödd här blev hon ju stark i sitt eget revir.

Royalz
0

Jag har aldrig märkt att mina blir stressade av att bo flera i samma rum. Jag har nu 6 st guldhamstrar i samma rum. Har haft 9st samtidigt i samma rum och det har aldrig varit något problem.

Honor och hanar bor i varsit hörn i vardagsrummet så dom har inte så mycket "kontakt" med varrandra.

pigelina
0

min hona brunstar aldrig(A)
Inte vad jag märker ifl,

men får bli en hona till isf, eftersom jag inte har så stort rum och kan inte ha honor och hanar i olika delar, dom kommer endå stå soppas nära;)

// Hanna