Parning?
Någon som vill låna ut sin hona åt mig för jag behöver para min hane är choklad bandad korthår och är 6 månader och jag vill para efter sommaren
Helst vill jag ha en silvergrå är de nån som har de?
Jag tror det är troligare att folk lånar ut sina hanar till parning å inte honor. Parning tar ju ändå en del på hamstrarna…
Om du vill para är det nog bättre att skaffa dej en egen hona.

ja men vad ska jag göra efter med honan då för jag vill inte ha kvar den och ingen vill väl ha en gammal hamsterhona!

#2, varför vill man inte ha en gammal hamsterhona? ;P
Varför vill du avla på din hane? Och du låter inte särskilt seriös om jag får säga det…

hur kan du höra mig?
och jag vill avla min hane för att jag vill lära mmig mkt mer om hamstrar!
och att de vore kul att testa!
De är 'väl inte många som vill ha en gammal hamsterhona eller?
Tänker bara att om man verkligen vill så kan man uthärda det otroliga lidandet att ha en hamsterhona hela hennes liv också…
Man har kvar henne som kelis. Tvivlar starkt på att du hittar nån som lånar ut sin hona bara sådär. Det tar på hamstern att få bebbar.

det är väl snarare du som ska låna ut DIN hane? :S
#2 Du vill inte ha kvar honan. Betyder det även att du inte vill ha kvar ungarna?
Alltså självfallet är ju alltid målet att sälja ungarna (utöver de man ev ska spara) men man måste alltid har i beaktning att man kanske blir stående med några ungar.
Efter 8v (minns ej 100% om de är efter 8v) måste de säras på, varje hamster i egen Bur, det kan bli många burar med andra ord, t ex 3 ungar = 3burar osv
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

jag vill visst ha kvar några ungar!

målet är min lärning!

Kanske, om du nu absolut inte vill hitta en egen hona, finns det någon nära som behöver låna en hane till parning. Då kan ju du låna ut din hane till personen och sedan kan du åka till personen och ni kan hjälpas åt med parning uppväxt m.m. och "dela" på ungarna
Eller? Låter det för komplicerat?
som många andra skrivit tror jag inte det är så vanligt att nån lånar ut sin hona. Ska du ha honan hemma hos dig sen när den är dräktig och veckorna efter att ungarna fötts? För det lär ju inte många gå med på.
eller om du menar att honan ska bo hos sin rätta ägare medans hon är dräktig och resten av tiden så blir det ju en massa jobb för den ägaren bara "för att". Då blir det snarare du som lånar ut din hane ju, och då måste det ju finnas intresse för din hane.

Det finns ingen som är intresserad av min hane!
och jag har bestämt mig att jag ska köpa en hona!
#14 Vilken färg ska honan vara då? :)

jag vet inte men jag stsar nog på en silver grå vad tycker du om de?
en choklad bandad och en silvergrå:)

#16 det låter bra, kommer bli jättefina ungar
Älskar silverchoklad
#16 Se bara till att din silvergråa hona inte är bandad ^^ Jag får silvergråa tjejer i min kull och tycker den färgen är jättefin! ;)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#18 vad händer om man parar två bandade? *som vanligt nyfiken
*
#16 Och visst är din hane satin? :)
#19 Den blir övertecknad, vilket inte är önskvärt.

#21 okej, bra att veta

#23 hoppsan, nästan helt vit ju!
#24 Ja, så då ser du vad som händer x) haha :P
/Matilda

#25 hihi, jaa

#1 kollat upp någon som kommer vara intresserade av att köpa dina ungar?

Mina ungar?

Ja, du måste veta i början om någon ska ha dina ungar.

#29 Just vad jag menade tack:)

jaha!
men jag ska para i spetember!
men så jag ska försöka sälja dom innan jag ska para:)?
#31 Nej du kan inte sälja dem. Du kan kolla om någon är intresserad av hamster bebisar. Så att du har köpre när de är färdiga att flytta.
Tycker det känns lite konstigt, först skrev du att du inte vill ha kvar hamsterhonana men du skulle behålla några ungar, säg till om jag uppfatta fel, vill heller inte ha några arga komentarer!
#2 Nu har jag inte läst resten av komentarerna. Men det är inget som helst fel på en gammal hona o.o

Asså jag ska ju inte behålla ungarna.
jag ska bara behålla dom eller den som jag fäste mig mest vid.
men jag ska hitta köpare innan dom kommer.
Ok
#6 Tänker bara att om man verkligen vill så kan man uthärda det otroliga lidandet att ha en hamsterhona hela hennes liv också…
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Är man så desperat av att para sin hane för att man vill lära sig mer om vad det innebär med avel, så borde man väl också vara intresserad av djuret och individerna i sig? Har man inte plats eller tid med en hona till sin pojke, om man vill ta en kull.. så bör man avstå kullen helt och hållet tycker jag. Vad händer med bäbisarna om du inte får dem såld?
Är du beredd att skaffa burar till dem då? och ha kvar dem resten av deras liv, ge dem kärlek, bra foder, mycket utevistelse och allt de behöver?
Om inte, så kanske du bör ta dig en funderare.. ingen vill stå med 7,8 ungar som man inte kan ha kvar och heller inte kan ta hand om själv..
Då kanske det är bättre att avvakta.
Man ska aldrig ha bråttom, rätt tidpunkt är viktigt både för dig och djuren. Ditt syfte verkar vara att du vill lära dig, det kan man göra på andra sätt än att bara sätta en kull till världen. Min åsikt. Förlåt om jag låter hård men blev rätt upprörd av den här meningen; _"ja men vad ska jag göra efter med honan då för jag vill inte ha kvar den och ingen vill väl ha en gammal hamsterhona!"
_Det är liv vi pratar om, inte strumpor.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tycker inte det är nogåt fel på gamla små hamsterhonor, de är ju fortfarande söta och keliga….
Håller med Odette till 110%! Läst igenom detta nu och just den meningen… den ville jag bara stryka ett streck över.. Jag har en "gammal" hona och jag tycker att hon är minst lika härlig och rolig som förr! <3 Du har ju en hane, du vet väl att han kommer bli gammal han med?
/Matilda

De där tyckte jag va taskigt!
jag spenderar jätte mycket tid med min hamster nu och jag ger den typ 1000 pussar och kramar per dag så ingen kan komma och säga att jag inte tar hand om mina djur för då vet ni ingenting.
#40 Ursäkta? Vi har inte påstått att du sköter djuren fel, men just den meningen du skrev att "vem vill ha en gammal hamsterhona?" var väl lite att ta i? Din hane du har nu kommer med bli gammal, eller hur?
/Matilda
Ingen har ju sagt att du inte sköter din hamster fel!

men förlåtförlåt jag visste inte att folk ville ha gamla hamstrar FÖRLÅT FÖRLÅT!

#43 Väldigt märkligt inlägg. Du får det att låta som ett djur inte har något värde efter en viss ålder.
Hoppas att det bara är ett missförstånd och att det inte är så du tänker. Jag har ett helt gäng pensionärer här hemma. Och även ifall de är "gamla" som du skriver så älskar jag dem lika mycket som alla mina andra. Ja, om inte mer för jag har ju haft dem längre. Jag bävar för den dagen de kommer att dö, vilket ju är oundvikligt.
Om folk bara ville ha unga djur och dumpade sina äldre, hur hemskt skulle inte det vara?

#44 Håller med dig till fullo
Det är ju såklart att man vill ha en hamster när den är gammal, det låter inte kul när du skrev dina svar!
#44 Håller fullständigt med dig!
Ingen har sagt att du inte tar hand om dina djur det var inte så vi menade :) Men tänk igenom om du verkligen har tid med massa hamsterungar hemma, det tar en hel del tid att ta hand om dem å som jag sa ovan så ska man aldrig stressa fram en kull. Var sak har sin tid :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

jag ska para i september för SISTA gången.
och jag ska inte ta bort mina äldre hamstrar men de är bara så att jag fäster mig otroligt vid ett djur när jag få de så om jga kanske köper en 10 månaders hamsterhona så kommer jag bli jätte ledsen när den dör de är så jag tänker.
#48 Klart man blir ledsen när dom dör, men om du vill behålla nån bäbis från kullen då, som du skrev här ovan? dom kommer ju också att dö en dag 
_

Det vet jag mycket väl .
men den är ju yngre eller hur?

#51 sant… Men en vuxen hona som får ungar är inte 10 mån utan kanske 6 mån. Så den har ju långt kvar att leva, eller hur? :)

Ja men jag tog bara ett exempel;P
jag tänkte köra en silvergrå hona och en choklad bandad
vad tycker du om de?

#53 Oh, älskar båda dom färgerna… Men om du är smart köper du en silvergrå som är bärare av choklad, eftersom choklad är recenssiv

Om du vill ha ett djur som lever länge är det väl bättre att satsa på sköldpadda eller chinchilla… Och alla hamstrar kommer ju att dö, oavsett om de är 1 år eller 1 månad när du köper den. Eller menar du att man skulle köpa en 2-månaders hamster, för att sedan sälja den när den är ca 1½ år och har blivit "gammal".
Håller med #37

tack då Crest men jag älskar hamstrar!
tack Nusse bra ide:)

Förlåt om det lät taskigt, men jag va så trörr när jag skrev det…
Det jag menade var att att om du lir så ledsen när din hamster dör att du absolut inte vill ha en gammal hona, så kanske det skulle vara bättre. Jag älskar också hamstrar, och skulle aldrig vilja byta ut mina hamstrar mot en sköldpadda eller chinchilla (även om jag gärna skulle vilja ha en
)även om man blir ledsen när de dör, så hoppas du förstår att jag inte menade nåt illa, men var som sagt trött när jag skrev det. :(

näe då de var allt mitt fel som vanligt de är bara de att jag vet inte om jag har så mycket plats jag har inte plats åt tre hamstrar jag har bara åt två jag kanske lät lite hård när jag sa de där förut men menade de inte så:/

det är ok ;)

tack jag tjatar varje dag nu på mina föräldrar att dom låtermig ha flera hamstrar än två:D så jag kan ha kvar honan:)

Lite nyfiken på varför du ska para? Verkar som om du har det mysigt med de hamstrar du har, (2st)?
Alltså inget elakt menat men..
Varför skaffa en hona, ta kull och sen sälja.
Eftersom hamster är ett så litet djur som inte lever så
länge så tar det ganska mycket på dom att få en kull. Och sen flytta flera gånger, det känns som om du inte tänker på honans liv. Att hon ska må bra, inte att du missköter utan att hon mår psykiskt bra.
Och hon kan ju inte må bra av att flytta en massa och bara bo hos dig för att få kull en gång sen bli utkörd. Jag tycker helt ärligt synd om hamstern då. Men får du inte ha mer än två och promt ska ha en kull så tycker ja du ska ha prio ett på dom vuxna och alltså inte spara en unge.
Nu kommer ja säkert få en massa negativa svar, men det är min åsikt.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Ja, jag skulle nog nöja mid med dom jag hade och försökt förlika mig med att det ändå är föräldrarna som sätter gränserna. Det är inte fel i att vänta lite med en kull.. rätt tillfälle med mindre begränsningar :)
_

såg du inte vad jag skrev?
tack jag tjatar varje dag nu på mina föräldrar att dom låtermig ha flera hamstrar än två:D så jag kan ha kvar honan:)
Jo det såg jag, men de var mer att du ens tänkt så jag tyckte var dåligt

vadå ens tänkt?
ni här på hamsterifokus tycker väl allt är dåligt tydligen!
Ja att du tänkte göra så…
Nej men just det här tycker jag är dåligt!
Och så tycker jag att du har en negativ inställning

vad gör jag som är så negativt då?
#68 det man reagerade på var just det du skrev om att du inte ville skaffa en hona för att du inte ville ha kvar henne och inte skulle kunna få den såld å då undrar man lite om vad som händer med barnen då osv osv. Men det behöver vi inte älta eller hur :) det blir lätt missförstånd när man skriver och därför får man alltid tänka sig för lite innan man skriver, så folk inte blir upprörda 
Alla djur har ju ett eget värde, oavsett om de kan gå i avel eller inte, oavsett om de är gamla eller sjuka. det var nog bara det vi ville värna om.
så, var snälla mot varandra här nu. Ingen har hoppat på någon, vi diskuterar tankesättet bara!
Kjam
_

tack jag blev faktist lite sårad där:S
#62 Det där var ju faktiskt att ta i.
Bara för att hamstrar är små så betyder det väl inte att det tar extra mycket på just deras kroppar att få en kull?
Myror då? Myrdrottningen producerar ju barn hela tiden, för att till sist dö och hitta en ny som kan göra fler barn.
Så tycker jag ändå inte att man kan tänka. Jag tycker man mycket väl kan ta en kull bara för att sälja. Varför inte?
#71 det där var ett helt nytt tankesätt, att jämföra hamstrar med myror *lol* Ang. att ta en kull bara för att sälja- det är viktigt att ha ett syfte med en parning för djurens skull, i långa loppet skulle vi människor kunna förstöra en art hur lätt som helst genom att inte tänka oss för. Det är ju därför det är viktigt att man ser på såna här saker som Hälsa, och Temperament.
Vill man ta en kull för att man vill lära sig mer om avel och reproduktion, skaffa sig lite erfarenhet osv så ser jag inget fel i det :) Men då är det bra om man har någon som kan hjälpa en lite under tidens gång- önskar att jag hade någon att bolla ideer med när jag tog mina första rått kullar.. då hade jag sluppit göra så många misstag.
Så ett tips, till alla, är att ta kontakt med någon mer etablerad uppfödare eller privatperson, som har lite koll på färger och genetik- ärftliga sjukdomar osv. På det sättet kan man lära sig Oerhört mycket!
Man kan få massa erfarenhet genom andras erfarenheter 
Martaevelina- Om du absolut inte får ha fler hamstrar än två, så kan du ju skaffa en till guldis bara som sällskap och så får du hoppas att dom "mjuknar" lite inför kull-idén lite längre fram. Eller så skaffar du fyra dvärghamstrar och säger "ja, det är fyra istället för en.. men dom är ju så små så lägger man ihop dom blir det som en guldis" hihi
_

Tror faktiskt det tar mer på marsvin än hamstrar att ta kullar, och marsvin är ju ändå ganska mycket större. Nu är jag inte jätteinsatt i hamsteravel, men väldigt många marsvnshonor dör innan eller efter kullen föds, de kan lätt få toxicos (havandeskapsförgiftning) mm… Kanske hamstrar också kan få, men tycker det skulle vara konstigt att det tar mer på hamstrar bara för att de är små. Jag menar, hamsterungar är ju lika stora för en vuxen hamster som föl är för en häst, och elefantbebisar för en vuxen elefant.
Rörigt inlägg, men hoppas ni fattade någonting iallafall. 
#72 Nu sa ju inte jag någonting om att det inte krävs någon erfarenhet alls utav hamsteravel, utan att man inte kan resonera att det inte är bra att ta kullar på sin hamster "för att det sliter på kroppen.
Det var det enda jag sade. Jag skrev ingenting om att man ska tänka på temperament etc men det är ju självklart.
Iallafall för mig.
Jag tycker att detta är en intressant tråd, och om vi kan diskutera utan att det blir något bråk så är jag gärna med.

Jo, självklart ska man tänka på temperamentet, det är inte det jag menar.
Förstår inte riktigt vad du menar med "Nu sa ju inte jag någonting om att det inte krävs någon erfarenhet alls utav hamsteravel, utan att man inte kan resonera att det inte är bra att ta kullar på sin hamster "för att det sliter på kroppen"." Jag skrev väl inte motsatsen? Men som sagt, rörigt inlägg. Fast det är ju klart att man ska läsa på jättemycket och så, men man måste ju inte ha tagit en kull innan för att ta en kull, nån gång måste ju vara den första. ;)
Men håller helt med dej om att det lät lite konstigt det där med att hamstrar är små djur och det sliter mycket på dem. Även om det tar mycket på dem så måste det ju ändå födas nya hamsterungar, bara man har tid att uppfostra dem och kan ge dem ett bra hem.
jag tänkte på inlägget #11
samt inlägg #71 "Jag tycker man mycket väl kan ta en kull bara för att sälja. Varför inte?"
_

Man kan vända på det också.
VARFÖR ta en kull enbart för att sälja? Om man säljer privat med stamtavla, javisst då kan man få 200kr per hamster och tro att man tjänar några kronor. Vilket man naturligtvis inte gör i och med att alla pengar går tillbaka i skötsel, mat, burar, stamtavlor osv…
Säljer man till djuraffär, vad får man då? 30kr för en hamster? Då är det definitivt inte för att tjäna pengar, då kan man lika gärna samla tomglas och få ihop mer slantar.
Så återigen då…varför ta en kull enbart för att sälja? Det är ändå liv det handlar om, ingenting som man ska ta så lättvindigt på.

#77 Förstår hur du tänker… Sen ska man ju inte behålla alla (men det sa du inte heller ;)), men man måste ha en anledning att ta kull. MartaEvelinas anledning är att hon vill lära dig…

men jag vill göra de. och jag gör vad jag vill.
Ja nu har vi diskuterat allt möjligt kring och runt omkring detta, tror de flesta sagt sitt :)
kanske ska vi avsluta tråden.. ?
_
Jag tar kullar på mina för att jag tycker att det är spännande och lärorikt att lära sig om naturen, man får en insikt av livet. De starkaste klarar sig, de som inte orkar kämpa faller bort. Jag tycker det är så otroligt fantastiskt att få vara med om en hamsters liv från absoluta början och hitta en kärleksfull person som vill ta hand om ett nytt liv. Det är ju så oerhört fantastiskt, naturen är så smart uppbyggd.
Jag ser inget fel med det. Varför kan man inte få ta ungar om man vill? Förutsett då att man har vad som krävs, dvs. burar, pengar, och föräldrar med gott temperament.
Måste man behöva spara en unge i kullen för att få ta en kull på sina hamstrar?
Jag kan säga er att det är många uppfödare här som tar en kull bara för att det är roligt eller spännande.
#81 det är väl ingen som sagt att man måste spara en unge ur kullen för att "få" ta en kull- i det här fallet diskuterade vi detta IOM att TS bara fick ha två hamstrar= en hona + hane, å hon ville behålla en unge från kullen…
Alltså skulle hon inte kunna ha kvar honan. Det var det vi diskuterade! Blir nästan irriterad nu för att ingen verkar hänga med i vad som diskuteras ;D
Jag kan inte upprepa mig så mycket mer tror jag hehe.. självklart tar man väl kullar för att man själv vill, det är inte det de handlade om.. det handlade om resonemanget Ovan, det var det folk reagerade på. men nu tycker jag detta är uttjatat XD
_
#82 Haha, vilket missförstånd! Ber om ursäkt om jag varit uppkäftig, jag blev bara lite småsur när vissa säger att man måste ha ett syfte med kullen för att få ta en kull.
#83 haha, det är lugnt.. jag käftar tillbaka tills vi förstår varandra ;)
nu hoppar jag ur denna diskussion :D
_

jag håller med Mexxie:D