Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1215 ggr
Antauris
0

Hjälp!

Jag och min flickvän har haft våran lilla sibiriska dvärghamster nu i över ett år och vi har haft det bra med honom men saken är som så här - i december ungefär fick han ögoninflammation och detta var tvunget att medicineras med ögondroppar. Det var en tvungen väldigt handgriplig process som han inte alls tyckte om, men det var ett nödvändigt ont. Sedan denna episod har han inte riktigt varit sig själv. Vi har testat att ha honom hemma hos mig i en period för att vi tänkte att han skulle komma till en miljö som inte var associerad med ögondropparna.

Detta var i januari/februari och han verkade ha blivit lugnare av miljöombytet men nu på sistone har han blivit allt mer aggressiv och skygg mot oss. Han får bra mat, vatten bytts varje dag och vi ger honom alla möjligheter till ombytlighet men problemet kvarstår.
Vi vill väldigt gärna bygga upp tilliten igen, men vet inte riktigt hur. Vi har testat att behandla honom som en "ny" hamster, dvs att vi inte har klappat eller rört honom i en vecka, och han har fått vara helt för sig själv, med undantag då mat- och vattenbyte skulle ske. Sedan har vi försiktigt försökt vänja honom vid mänsklig beröring igen, men det verkar inte ha hjälpt då han fortfarande känner sig uppenbart otrygg och ibland anfaller och bits.
Vi plockar inte upp honom ofrivilligt, men ibland, till exempel när han ska få mat, så har vi råkat röra honom med baksidan av handen och han har blivit väldigt arg och bitits hårt. Det hände senast ikväll, när han hade råkat ha ner saltstenen och vi bara skulle sätta upp den igen, utan att röra honom alls. Han anföll och började bitas.
Han har en väldigt stor Bur, med mycket utrymme att klättra och leka på, så beteendet beror inte på understimulans.

Vad kan vi göra för att börja om igen och ändra hans aggressiva beteende?

Mvh Anders

Nusse123
0

Ha mat i handen, för att locka fram honom…sedan får han äta ur er hand och efter att ni gjort det några gånger (ni kan hålla på så i några dagar…) kan ni försiktigt klappa, peta, röra (vad ni nu vill göra :P) Men ta det försiktigt! Gör inget han inte vill att ni ska göra…

Kan också tilllägga att det heter Rysk vintervit - inte sibirisk, det är bara djuraffärerna som säger så…

De behöver heller inte saltsten, det är onödigt. Vet inte… det kanske inte ens är bra för dom? Någon som vet? Bara några tips iaf :)

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Dromprinsen
0

saltsten är inte bra för hamstrar så den kan ni ta bort ;D

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

Imasy
0

Ni är säkra på att han inte är sjuk igen då? Tycker ändå att det låter konstigt att ett djur skulle bli aggressivt pga medicinering. Visst har mina djur hatat mig när de varit sjuka för att de inte gillat att få medicin, men det har varit "bortglömt" efter tio minuter.