Guldhamsterfrågor
Nu gör jag ett inlägg där jag samlar alla mina frågor istället…
1. Om man ska para ett par guldhamstrar, hur märker när dom "är klara" eller vad man ska säga?
2. Ifall man får en kull, kan man kolla dagen efter födelsen och kolla så att ingen är död och kanske räkna dom? (inte ta upp dom förstås, bara ifall det finns en död)
3. När dom är 8-10 dagar (det är väl då man kan könsbestämma dom?) gör det något om dom får människolukt på sig då? Ifall det gör det, går det bra att ta en tvättad handduk (alltså en nytvättad så det inte hunnit bli använd än) och hålla i hamsterungen?
4. Några tips på bra Foder till hamstrar? (jag vet ju att man ska lägga till grönsaker och sådant sen men jag menar typ ett basfoder)
5. Går en Antonius (50 l) bra till en guldhamster?
6. När man ska sära på hanarna och honorna, är det vecka 4? Och går det bra om honorna bor i en Antonius (50 l) med mamman, eller är det för litet? Och kan hanarna bo allihopa i en annan Antonius (50 l)? Får dom plats, eller behöver man något större?
7. Honorna måste ju vara minst 5 månader och max 6 månader första gången dom paras (om jag förstått det rätt.) Hur gamla måste hanarna vara?
8. Hur många Antonius (50 l) får plats i ett sånt där Antonius ställ?
9. Vilka frukter och grönsaker får dom inte äta?
10. Några tips på bra saker att aktivera en hamster med?
Tack i förhand! Jag ber om ursäkt att jag frågar så mycket men om man inte frågar lär man ju sig inget! Och vill lära mig innan jag skaffar hamster :)
Ni får också gärna berätta andra saker om det är något speciellt jag borde veta. (Har redan läst väldigt mycket om hamstrar men det skadar ju aldrig att få saker repeterat och jag tror det är mycket jag kan lära ändå :D)
1. Om man ska para ett par guldhamstrar, hur märker när dom "är klara" eller vad man ska säga?
Det kan märkas på att honan inte står still särskilt länge eller försöker springa därifrån.
2. Ifall man får en kull, kan man kolla dagen efter födelsen och kolla så att ingen är död och kanske räkna dom? (inte ta upp dom förstås, bara ifall det finns en död)
Ja, det kan man.
Jag brukar passa på att kolla när mamma hamster är och äter.
Då brukar jag försöka räkna lite snabbt.
3. När dom är 8-10 dagar (det är väl då man kan könsbestämma dom?) gör det något om dom får människolukt på sig då? Ifall det gör det, går det bra att ta en tvättad handduk (alltså en nytvättad så det inte hunnit bli använd än) och hålla i hamsterungen?
Jag har hållt i ungarna vid 8 dagars ålder med händerna.
Gnuggade lite i bottenmaterialet för säkerhets skull.
Det gick alldeles utmärkt för min del.
4. Några tips på bra Foder till hamstrar? (jag vet ju att man ska lägga till grönsaker och sådant sen men jag menar typ ett basfoder).
Crispy är ett bra Foder, även Puik och Bello.
Det är väl dem jag kan komma på sådär på rak arm.
5. Går en Antonius (50 l) bra till en guldhamster?
Ja, det går bra om hamstern får aktivering (vilket jag ser som en självklarhet).
6. När man ska sära på hanarna och honorna, är det vecka 4? Och går det bra om honorna bor i en Antonius (50 l) med mamman, eller är det för litet? Och kan hanarna bo allihopa i en annan Antonius (50 l)? Får dom plats, eller behöver man något större?
Jag särade ungarna när dem blev 4 veckor.
Hanarna i en låda och honorna i en egen.
Hade då 65L Samla-lådor.
50L antonius kan funka, men det beror väl lite på hur många det är.
För min del blev det ganska lagom fördelat.
Men det är värre om det är ex 10 hanar och 1 hona.
Då får man nog nästan dela upp hanarna i två lådor.
10 stycken blir lite mycket i en 50L, anser jag personligen.
7. Honorna måste ju vara minst 5 månader och max 6 månader första gången dom paras (om jag förstått det rätt.) Hur gamla måste hanarna vara?
Hamsterföreningen har rekommendation att hanen ska vara minst 2½ månad.
Så vid 2½ månad kan man om man vill, använda hanen i avel.
Personligen ser jag helst att hanen är minst lika gammal som honan, så båda hunnit växa på sig.
8. Hur många Antonius (50 l) får plats i ett sånt där Antonius ställ?
Det beror på vilket ställ.
Det korta får det plats 2 stycken lådor i och det högre får det plats 3 lådor.
Fördelen är att man kan ställa ställningarna ovanpå varandra. =)
9. Vilka frukter och grönsaker får dom inte äta?
Citrusfrukter bör undvikas, såsom kärnfrukter.
10. Några tips på bra saker att aktivera en hamster med?
Mina brukar få diverse kartonger och rullar att tugga på.
Min ena hona verkligen älskar att tugga sönder kartong.
Så grenar att klättra/gnaga på, kartonger, rullar, Hjul, hamsterboll osv.
Tack så jättemycket för alla svaren!
Jag tänkte också att en kul aktivering kunde vara om man la in en toalettrulle (med papper på) så kunde dom ju dra av pappret själv och bygga bo med och sen kan dom gnaga på kartongen :)
Förresten, hur gammal måste en hamster vara för att ha Hjul? Läste någonstans att dom inte ska ha det när dom är för unga :)
#3: Det brukar rekommenderas att de är runt 4-5 månader, så att de växt klart.
Men man väljer väl egentligen lite själv.
Att lägga in rulle med lite papper på tror jag kan funka bra. =)
#4: Okej, bra! När jag skaffar hamster kommer den nog få in jul vid 5 månadersåldern, får aktivera den med massa annat!
Hur länge ska man ungefär har ute hamstern per dag? :)
#5: Jag har mina ute ca 1 timme/dag för rastning och sen lite personligt gos med varje. =)
6#: Okej, låter perfekt, jag har inte så mycket att göra på eftermiddagarna och då sätter jag mig alltid vid datorn eller TV:n men när jag får en liten gosig kompis så slipper jag göra det och kan ägna mig åt något bättre :D
Jag läste någonstans att de slutat med de genomskinliga antonius-lådorna, och nu har vita (och ställningarna är vita med). Det kan nog gå att hitta genomskinliga i några IKEA-affärer om de inte tagit slut, men jag läste att de inte finns på hemsidan något mer.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#9 helt rätt! jag letade i älmhult, nepp, där var de slut.. :/ Fick bli en stor samla låda istället.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#9: Precis som Mai sagt så stämmer det tyvärr.
Jag håller själv på att leta runt lite bland olika butiker efter genomskinliga lådor som möjligen kan ha rätt mått.
Men hittills har jag inte hittat något.
EDIT: Hittade genomskinliga lådor på Clas Ohlson, som kanske skulle kunna passa.
Dessa är dock 2cm mindre på bredden och mycket längre.
Men personligen tycker jag inte att det gör något att lådorna sticker ut lite från ställningen (gäller 6cm).
Dessa lådor är på 55L, så lite lite större än antonius.
Tror faktiskt jag ska köpa en sådan och se, ifall den kan passa på ställningen.
#1 fråga 7, honan bör vara mellan 5-8 mån vid första kullen, jag väntar hellre till de är ca 6 mån än att ta direkt när de blitt 5 mån.
Jag tycker de hinner mogna mer då =)
Sen ang kullen, ibland kan man behöva sära hanarna från mamma och honor när de är 3,5 v men det ser man om hanarna visar mycket intresse för mamma när hon brunstar.
Tack så mycket för alla svar!!
Blir glad av att alla är så hjälpsamma här =D