Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2585 ggr
lajmm
0

Om man föder upp guldhamstrar

Jag har blivit jätteintresserad av det här med avel av hamstrar, jag hittar jättemycket om dvärghamstrar men knappt något om guldhamstrar (fast jag kanske bara är blind? Sen har jag ju också bara varit medlem några timmar… Men är jättenyfiken) Jag har själv ingen hamster men undrar lite:

Alltså om man föder upp dvärghamstrar står det att man ska sära på dom efter ett speciellt antal veckor (har för mig att det var fyra? Rätta mig om jag har fel!) (alltså sära på tjejerna och killarna) Men guldhamstrar får ju bara vara en och en, så när man särar tjejer och killar, måste man ha en Bur till varje hamster eller är det okej att ha alla tillsammans ända tills dom är leveransklara?

Ber hemskt mycket om ursäkt om det finns någon tråd som berättar detta. Länka till den istället då så är ni snälla.

// lajmm

Nusse123
0

Vid 4 veckor ska man dela på dom så tjejerna kommer i en Bur och killarna i en annan… Men när dom är MAX 8 veckor ska man dela upp dom i en Bur var :)

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

lajmm
0

Tack för hjälpen! Jag försöker bara förstå allt hehe :)

[Sniff]
0

De är ju lev.klara när de är fyra veckor, de blir könsmogna då. Men senast vid åtta veckor ska alla guldar ha en egen bur:)

lajmm
0

Haha okej, jag ber om ursäkt att jag är väldigt trög ^^

Be-Bopz
0

Bara för att det är 8 v som gäller så är det absolut inte säkert att det går att ha ett gäng hanar/honor ihop till de blir 8 v, oftast så får man sära dem långt innan, det gäller att man är uppmärksam och ser när det bråkas på allvar.

lajmm
0

Nej bråkar dom måste man såklart sära på dom. ^^ Tack så jättemycket att ni tar er tid att hjälpa en (korkad) förvirrad människa ^^

Tinwe
0

#6 Jag tycer bara det är bra att du frågar, man lär ju sig av det och blir ju på så sätt bättre på det man vill göra.. :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

lajmm
0

Ja det förstås :) Och nu hittade jag några jättebra artiklar också… Försöker ta reda på om det mesta om hamstrar, tror faktiskt det blir en guldhamster när jag ska köpa en… Och då tänkte jag att ifall jag någon gång vill ha en kull så måste man ju också lära sig om det så hamstrarna får bra omvård ^^

Tinwe
0

#8 Självklart! Bra att du tänker så, är positiv och så Skrattande Lycka till sen då när det närmar sig! Tungan ute

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

lajmm
0

Tacktack :)

[MissDiss]
0

Honorna kan ju vara med mamman också några veckor, så oftast är det bara hanarna man flyttar ut först. Sen får man försöka hålla koll på om mamman börjar bråka med dem.

lajmm
0

MissDiss: Åh tack!

Jag tackar verkligen för alla svar!! :)

[MissDiss]
0

Jag tror vi alla på sajten uppskattar folk som verkligen vill lära sig innan de börjar :)

lajmm
0

MissDiss:
Jag hyser en så stor respekt för djur så jag skulle aldrig skaffa ett djur utan att veta hur man ska sköta om det på rätt sätt, och jag skulle aldrig avla om jag inte visste hur man skulle göra så att det är minst chans att någon olycka skulle inträffa. Glad

[MissDiss]
0

#14 Super bra! Skrattande