Sälja de små liven?
Ja jag har ju funderat på att börja avla och en av de saker som oroar mig är att man kanske inte kan få dom sålda, så jag tänkte bara höra mig för.
Ni som är uppfödare hur svårt är det?
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Det beror ju helt och hållet på vad det är för färger som är eftertraktade, vilka föräldrarna är, hur de ser ut i kropp och storlek, temperament. Och framför allt på hur seriös uppfödaren är.
Mycket spelar roll :)
// Sofia
Beror helt på vilken art du planerar att avla på. Guldhamsteruppfödare finns det så många så jag tycker "konkuransen" var större där. Men sen är läget med relevant för hur mycket man säljer. Efterfrågan och tillgången för hamstrar är större i större städer.
Vintervita dvärghamstrar har jag upplevt har varit lättare att sälja till privatpersoner eller uppfödare eftersom det ju inte är lika många dvärhamsteruppfödare som guldhamsteruppfödare.
Det är min åsikt.
Det lär bli mest creme bandad isåfall inte hundra på vad det skulle bli för färg eftrsom som jag ännu inte har någon hona, vet du vad folk mest frågar efter?
Tack så mycket =)
#3 Folk? Menar du uppfödare eller privatpersoner?
Privatpersoner: Köper gärna vittecknade hamstrar med skarp färg. Ex. svart, choklad, rost m.m- Ej rödögt. Dom går inte på typen oftast då det ska vara till sällskap.
Uppfödare: Bra vittecknat (helt band eller bra dominant spot) i den färg dom föder upp. Bra typ och storlek. Enfärgat går bra här med givetvis.
Jo jag har sett att det finns rätt många guldhamster uppfödare, jag har inte riktigt bestämmt mig men det lutade ju åt guldhamster men nu när jag tänker efter har jag inte sett något om Robohamstrar är de ingen efterfrågan på dom?
#5 Tipset där jag märkt att det säljer mest är vintervita. Dom säljer bra och dessutom säljs dom i par.
Jag skulle rekomendera vintervita då dom är bra nybörjardjur och man spar plats då dom sitter två.
Jag hade ett par vintervita när jag var yngre underbara smådjur jag ska absolut kolla upp mer om avling på dom tack så mycket =)
Skulle också vilja säga att årstid och bostadsort spelar in ganska mycket också.
Ja, vintervita är "lättare" än guldhamstrar;)
#5 Det är inte så värst stor efterfrågan på roborovski då man ofta inte har/kan ha dom till sällskap.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Då kanske jag som nybörjare borde fokusera på vintervita istället?
Dom är inte direkt främmande för mig dock har jag ingen hemma just nu.
Mitt råd är att du ska läsa på dig ;)
Har redan börjat ;)
Någon som vet någon som föder upp vintervita som jag kanske skulle kunna fråga om råd? =)
#11 Helt klart vintervita om du haft dom förr. En bra hamster att börja med tycker jag som avlat på både guldhamster och vintervita.
#13 Mig! hihi…bara fråga på.
Tack så mycket för att ni alla är så hjälpsamma sånt gör mig glad! =)
Kram på er alla
#16 Ingen orsak alls! Bara kul att få hjälpa till.
Kram!
Klicka HÄR för att läsa om avel ( jag har skrivit det :P )
Det ska jag absolut läsa, tack!=)
Jag personligen tycker väl att man avlar med det man gillar, jag har inte valt avel av guldhamster grundat på hur enkelt eller svårt det är att sälja, jag följer mitt hjärta, sen tar jag kullar för min egen skull, självklart ett stort plus att jag får alla sålda, men jag gör det för min egen skull, jag vill ju komma framåt hela tiden, så jag tycker inte du ska avla på vintervita för att några anser att de är lättare att sälja, du kan likväl få svårt att sälja dessa.
# Håller fullt med, man har ju oftast ett mål med sin avel.
Så vill du börja föda upp så välj det djurslag du "brinner för" och vill tillföra något genom avel.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Håller med #20 å #22……….. tycker oxå man ska avla för sin egen skull å för att komma vidare (utveckla å förbättra ngn egenskap) i sin egenplanerade avel… ser alltmer så många som avlar enbart för att sälja…
… d e ju iof upp till var å en men vi har ju alla rätt å få säga å tycka vad man vill…
#22… lite OT men måste i alla fall få säga välkommen tebax å att d e så kul å se dig härinne igen vännen!!
Jag brinner för vintervita….har inte sagt att jag avlar på dom för att dom är lätta att sälja.
Jag håller faktist inte med er till 100%, ni som tycker att man ska börja avla på det man vill, även fast det är svårare.
Varför kan man inte börja avla på något lättare i stället som vintervit, om man inte är så kunnig på Guldh. och inte har läst på så mycket ska man ju inte börja avla på guldh. för att det är de man vill..?
Jag förstår hur du tänker #28 , samtidigt om man är intresserad av just guld nu tex, så skulle jag aldrig skaffa en massa dvärgar för att börja min avel med, mitt hjärta kanske inte brinner för dem, det gäller att man har känsla för det djurslag man håller på med oxå.
Avel är svårt vad du än håller på med, det är inget man ska ta lätt på varesig det gäller dvärg eller guld eller tom katt/hund.
Inget som säger att det kan bli lättare att sälja dvärgar än guld heller.
Satsa på det som ditt hjärta brinner för och satsa på något du känner att du vill hålla på med och komma framåt med, ditt mål är kanske, en dag vill jag att min hamster ser ut så och är sådan i sin sätt, du kanske har önskemål om färg, hårlag osv, det roliga är vägen dit 
#29: "det roliga är vägen dit"
Där håller jag helt och hållet med dig. 
Planering är ju halva nöjet! 
Även om målet tar lång tid att uppnå, så blir man så otroligt nöjd och glad när man väl uppnår det.
Så känner då jag i alla fall.
Få man fram fina djur och visar upp dem mkt som t.ex här på hif så tror jag att det inte är så svårt att sälja dem. Ett plus är ju att man bor i en större stad vilket jag kommer nog vänta tills.
Och jag tycker du ska välja den sort som du själv vill ha, också förutom avel. Varför sitta på en drös med en sort fast man tycker bättre om det andra?
// Pabblo
Jag tycker iallafall att man ska börja med något lättare först.
Vill bara göra en sak klart och det är att jag inte tänker börja avla för att tjäna pengar jag vet mycket väl att det ofta kostar mer än vad man tjänar.
Jag vill börja avla för att hamstrar är något jag brinner för.
Anledningen till att jag fråga hur svårt det är att få dom sålda är för att jag är lite rädd att bli fast med 10 guldhamstrar som ingen vill ha, därför frågade jag om någon hade lite tips och råd.
Och tack för de tips och råd ni ger mig =)
Får man fråga vart du bor? :)
// Pabblo
Jag har haft både dvärg och guld i mina dar och är mycket intresserad och kan mycket om båda.
Sen lutar det lite mer emot guld för att jag de senare åren har riktat in mig på dom läst och studerat dom.. men jag ville bara fråga vad ni tyckte först.
Linköping =)
#36 Jag tycker helt klart du ska köra på guldar om du tkr de lutar mera åt det hållet. Du bor ju även i en ganska stor stad, och det är inte super långt från sthlm o tex. göteborg från dig, tror som sagt det blir lätt med transport av djur där du bor, kan ju bli svårare uppåt landet men de brukar lösas. Så jag tror inte att du kommer ha svårt att sälja ungarna heller. Satsa på de du själv vill, du kommer lära dig med vägen. Du kan ju även rådfråga med många andra gulduppfödare om du tkr något är svårt med aveln osv.

Sen om man inte kan få dom sålda kan man alltid få iväg dom till olika djuraffärer. Men bara om man liter på djuraffären…Jag har t ex stött på flera djuraffärer som jag INTE tycker tar hand om sina djur tillräckligt bra. Men sedan har jag en här nära mig som jag litar på till 100% och jag skulle inte vara rädd för att skicka iväg en eller 2 hamstrar dit om jag inte får dom sålda.
Så OM man inte får alla sålda (men det borde inte vara ett problem) så finns det alltid en lösning :D
Jo jag är ju mest sugen på att föda upp guld =/
För tillfället jobbar jag på en djuraffär men dom tar inte emot från vem som helst men jag tror eftersom att jag jobbar där så har jag en möjlighet att ge dom till dom, jag vet även att djuren där behandlas bra.
Och det är ju som ni säger jag är nära till storstäderna och i höst/vinter förhoppningsvis körkort så det kanske går att lösa i alla fall =)
*Vet att det inte har med saken att göra men jag vill så gärna vis upp min nya lilla råttbebis som jag fick hem idag! =`)*

#39 Vilken sötnos du har fått hem! :D
Så bra att du jobbar på en djuraffär då :)
Jag tycker definitivt att du ska sattsa på guldisar om det är det du vill!
Kanske finns det folk nära dig som kan tänka sig att ta hand om nån hamster ett tag om det dröjer med att få dom sålda :D
Eller?
Men det borde verkligen inte vara ett problem :)
Tack så mycket, hon är så pytte liten =´)
Ja men då ska jag nog göra det, nu hänger det lite på om jag ska skaffa före eller efter sommaren.
Men det blir nog guld =)
om jag ville avla på hundar men anser att det är lättare att avla på katter så skulle jag ju inte ta katter bara för att det är lättare.
Anser man att aveln på djurslag man vill föda upp är för svår så är väl det ett tecken på att man kanske bör vänta tills man har mer kunskap om det djurslag man vill avla på?
Ja det är så jag menar Imasy, att man ska vänta tills man har mer kunskap =)
Nu sa jag ju aldrig att jag var nervös för att jag inte hade nog med kunskap nu var det ju faktiskt så att jag frågade hur svåra dom var att få sålda, jag skulle aldrig börja avla om jag inte kände mig redo.
#44 Yes i know ^^
Det är bra =)
Men Imsy fick det att låta som det eller nått :S
Det var inte riktat emot dig, utan rent allmänt ;)
Jaha okej tänkte bara så det inte blir några missförstånd =)

Beroende på hur lätt det är att sälja bebisar kan ju bero på så mycket. Om man är tre uppfödare i samma stad som alla tre föder upp créme-baserat då för man se till att föda upp jäkligt fina hamstrar så att folk lägger märke till en.
Det är t.ex väldigt lätt att sälja hamstrar innan jul om man jämför med om man tar en kull mitt i sommaren. Så det är mycket planering också.
Färger verkar det gå mode i. Ena dagen vill alla ha vita eller créme bebisar, nästa ska alla ha d.s. Går i vågor det där tycker jag. Personligen avlar jag ju först och främst för att jag vill behålla själv ur kullen, att jag vill ha en avkomma av dessa två föräldrarna. Och jag avlar då enbart efter de färger och hårlag som jag själv är intresserad av.
Grejen är väl också att man alltid ska vara beredd att få sitta med bebisar kvar och ha extra plats. Förr eller senare hittar de alla hem, men det går kanske inte direkt med alla kullar. Det är väldigt mycket tajming tycker jag. Många människor som köper hamster vill inte vänta. Har man en kull redo om två veckor t.ex och en annan har nu så väljer de den andra. Eller så tingar de en bebis och på zoo-affären när de ska köpa Bur köper de en annan…man kan aldrig veta.
Men satsar man på att föda upp det djurslag och de färger man själv är intresserad av och vill få ut någonting av så kan det ju inte bli fel? Sälj-biten är ju en otroligt liten del av uppfödning. Det är för mig det minst viktiga av alltihopa.
Creme-Basterat är ju så jäkla fint =)
Håller med många här så jag vet inte vart jag ska börja
Men okej, jag håller med Be-Bopz i inlägg #20, samt Imazys inlägg.. tycker man någon art är för invecklad att sätta sig in i, med genetik och allt vad det innebär- så kanske man hellre bör läsa på och skaffa sig mer erfarenhet om den art man verkligen vill hålla på med- så blir det ju desto roligare när man väl är där.. än att ta en "lättare" art att börja med.. det finns ingen lätt art tycker jag, genetik är alltid ett litet måste, fast i olika utsträckning beroende på vad man vill uppnå :) Men nu var det ju inte riktigt det tråden handlade om..
Jag som bor i Västerbotten har helt klart många "odds emot mig", det är långt till alla andra uppfödare och långa resevägar för ev. transporter osv osv. Så jag är väl medveten om att det kan bli svårt att hitta köpare till bäbisar i en del fall. Men då gäller det att verkligen planera och välja sina parningar lite Extra noga.
Har jag fyra-fem honor att välja mellan, så kanske jag väljer att bara ta en kull på en av dem. Den som uppfyller mina önskemål bäst. Så kan man med gott samvete lägga ner mycket tid på den kullen, finna bra köpare och fixa med transporter osv, å sen behålla en bäbis från den kullen så man kan fortsätta på den linjen (om det blev en fin kull såklart).
Så, planera och välj med omsorg är mitt råd. Att välja bra avelsdjur och ha klart för sig bad man är ute efter är rätt viktigt.
Gå igenom vad du vill få fram, hur är en bra hamster i dina ögon? Temperaments mässigt, ska de vara aktiva, framåt och äventyrslystna eller lugna, keliga och lite försiktiga av sig. Ska de gå till utställning får man exempelvis vara lite extra noga med hur de är i typen osv.. Å så bör man ju se till att man håller sig inom en viss färgkategori :P
Till sist; jag nekar hellre en köpare om det inte känns rätt av någon anledning, å behåller bäbisarna själv. Än att sälja bara för att "bli av med dem". Men alla är vi individer, å alla kanske inte är lika blödiga som jag hmm 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ja, jag vill ju avla på guldhamstrar och jag har en hane som är mycket fin i färgen men sen är han också hen riktig liten kelgris, jag vill uppföda hamstrar i första hand för sällskap så dom ska ju vara lugna i tempramentet och keliga det är en underbar hamster i mina ögon. Men sedan efter några år av uppfödning röra mig framåt och kanske börja avla djur som är tänkta till utställning.
Jag har ingen hona än men jag vill ha en creme eller offwhite till min hane. =)
Tror inte du skulle ha problem att sälja i Linköping, vilken butik jobbar du i förresten ?
Nu har du ju tex en bandad, det tilltalar ganska många faktist, köper du sen kanske från en uppfödare och visar upp dem på fler sajter så ska du se att det hela går bra =) Men man bör alltid räkna med att man kan få ha några kvar hemma, så man inte står där i ren panik sen.
Sen bor vi så nära varandra så jag kan alltid ta med till köpare på utst om du vill det och du är även välkommen att hänga med oss på utst om du hellre vill det 
Jag jobbar tillfälligt på Fyra Tassar/Djurmagasinet inne vid tornby =)
Ja självklart är jag beredd på att ha kvar några om inte alla skulle bli sålda men som tur är har jag nära rill Ikea och dess underbara SAMLAlådor som funkar så bra till små hamstrar ;)
Det skulle vara kul att hänga med någon gång =)