Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 5559 ggr
Cindy S
0

Blästersand/Sandbad

Jag läste någonstans här på sajten att blästersanden på Jula var bra till hamstrar(och den på Biltema var dålig), men när jag gick till Jula här i Växjö sa de att deras bläsersand inte var bra för djur. Kan de ha olika slags blästersand i olika Jula-butiker?

Annat än Chincilla Sand och rådasand, vad är bra till sandbad?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

PsychoTroll
0

Hm jag köper blästersand på Jula och den har aldrig skadat mina djur jag haft. Hade 10 råttor som hade blästersand, råttor är ganska känslig via luftvägarna men hade aldrig problem med blästersanden. Hade även gerbiler som badade i sanden, funkade jätte bra. De ända med biltemas blästersand är att de står på deras hemsida att de ska innehålla någon metall eller nåt har jag för mig. Och vad jag fått fram ska inte Julas Sand innehålla detta. Vet flera som använder blästersanden och har gjort de i många år utan att något djur har råkat fara illa pga sanden.

Nusse123
0

jag har också hört att den är bra, och det är flera som använder den. Kanske dom i butiken tror att den är dålig för djur men den inte är det?

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

PsychoTroll
0

Vet att många använder blästersand till sina akvarium med, så farligt tror jag det inte är. Står på påsarna att blästersand är farligt vid inandning men tror detta är när man använder sanden vid blästring, då bildas mkt damm som därav är farlig vid inandning då dammet kan sätta sig i luftvägarna osv. Men en hamster som badar i sanden, får aldrig upp något dammmoln, därav tror jag sanden ej är farlig.

Roxie
0

Bauhaus har vanlig, tvättad sandlådesand. 20kg för ca 35kr. Funkar superbra! Inga konstigheter.

// Sofia

PsychoTroll
0

Nu har jag iaf fått reda på att det är endast vid blästring sanden blir farlig för inandning, annars ej farlig. Men precis som Roxie skriver, vill man inte ha blästersanden finns som sagt tvättad sandlådesand.

Zvintos
0

#5: Japp, stämmer bra det.
Vet att jag diskuterade det med sambon och han sade samma sak, att det enbart är farligt vid blästring.

Har själv använt blästersand till mina utan några problem för dem, förutom att det luktar.
Använder nu rådasand och det luktar också, så det är väl kanske materialet i kombination med sanden och urinen som kanske inte är den bästa.
Får byta till keramikskål till den herren, istället för plast. Tungan ute

TildaH
0

#6 Jag känner ingen lukt från min akvarie Sand, så det kan nog vara en bättre Sand om man vill undvika lukt. Men för hamsterns skull är det väl sak samma (jag har själv funderat om detta m blästersanden)

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

PsychoTroll
0

Jo kisset kan ju få de att lukta lite tyvärr, men om de luktar med rådasandet med är de ju bättre att köra på bläster då de är billigare :P Du får ju minst 2 påsar 25kg bläster för 1 påse råda om man gämför priset :P

Zvintos
0

#8: Inte här. =)
Rådasanden köper jag på Bauhaus och kostar ca 49kr för 20kg.
Blästersanden kostar 49kr för 5kg.
Så det skiljer inte många kronor egentligen.

Men sen beror det väl på vart man köper rådasanden också. =)

PsychoTroll
0

#9 jaha de kanske säljer rådasand på bauhaus med :P Trodde de endast sålde den på djuraffärer där den kostar 99kr för 25kg :P Men då var de ju inte så stor skillnad i priset :D

Cindy S
0

Vågade inte köpa blästersand på Jula, så jag åkte till en djuraffär i Växjö, men där såg jag en ensam gerbil med sår på nosen som gnagade på gallret som tokig, och en guldhamster i en Bur som verkade alldeles för liten, så jag frågade inte efter badsand utan åkte bara därifrån (skrev nästan och anmälde dem, men mamma försäkrade mig om att hamsterburen inte var olagligt liten, så jag skrev bara till dem och tipsade om att använda dunaburar till gerbiler istället). Sen åkte jag till en annan djuraffär men det enda de hade var chinchilla Sand som jag tycker är dyr.

Jag undrar om vi har Bauhaus i Växjö. *tittar på hitta.se*

Nix.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zvintos
0

#11: Om ni har biltema i närheten så har dem också sand. =)

Cindy S
0

Så det duger till hamstrar med? Va bra!

Jessica Jones (2015-)

Cindy S
0

Kollat på hitta.se och självklart har vi ingen i Växjö.

Jessica Jones (2015-)

PsychoTroll
0

#11 Men blästersanden är ju ej farlig, förutom när man blästrar. Men vill man köper man ju annan Sand :P

Cindy S
0

#15 Vågar nog inte chansa när personalen sa emot. Det får bli chinchilla Sand tills jag hittar något billigare.

Jessica Jones (2015-)

Tinwe
0

Innan köpte jag chilla Sand (5kg) i jönköping, men när den tog slut så testade jag julas Sand, och jag har nu haft den i några dagar och det funkar faktiskt, men chillasanden är ju så mycket härligare måste jag säga.. :/

#16 Om du hittar en annan, säg till! xD Växjö är så lamt när vi inte har vissa affärer >.<

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Royalz
0

Ska till Bauhaus imorgon och köpa en säck rådasand :) Har haft blästerstand från Swedol tidigare.

[Emma-Rhino]
0

finkornig fågelsand.

Cindy S
0

#19 Det låter ju bra, det hade jag ingen tanke på att kolla efter. Det borde ju finnas i varje djuraffär.

Jessica Jones (2015-)

[Emma-Rhino]
0

#20 Började köpa det då det fanns på coop och ica. Måste byta varannan dag eller nåt, om man väntar för länge blir det som cement. Men Rhino gräver och använder det som toa, hittar aldrig kiss i spånet. =)