Två Guldhanar tillsammans
Min kompis (har dock inte träffats på hundra år) ringde mig och frågade om jag kunde ta över hennes två hamstrar för att hon inte kände att hon hade tid eller ork till dom.
När jag fick hem dom så visade det sig att det var två Guldhamster hanar som bode tillsammans i en liten Bur. Dom har bott tillsammans nu i ca 5 månader och är alltså uppvuxna tillsammans (ej kullsyskon), dom sover tillsammans, äter tillsammans och ser ut att trivas väldigt bra med varandra sällskap. När jag särade på dom så verkade dom väldigt förvirrade och aningen änsliga men lugnade sig när dom åter såg varandra. Att Guldhamstrar ska vara själv vet jag ju (Har ju Guldis sedan innan också) men samtidigt så känns det lite olustigt att rära på dom när dom trivs så bra med varandra men jag antar att jag måste sära på dom ändå… några tips, förslag eller erfarenheter av detta?
(Burbyte sker imorgon till en samlarlåda som dom andra har…)

Oj
Ingen aning faktiskt…
Dom bör inte bo tillsammans mera, det är emot lagen att ha dom ihop. Och du gjorde helt rätt som särade på dom.
Oj… :O
♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥
Union J and Jedward
#2 Ja det är ju olagligtså det var ju mycket det jag på men hur kommer det sig att dom är vänner? är guldhamsternas revir överskattat? eller är detta ett ovanligt fall?.. Finns det folk som avlar på "snälla" guldhamstrar som bor tillsammans?
Kanske de kan bo i ett par burar som står bredvid varandra? Tills de vant sigt vid att vara själva?
Jag vet inte så mycket om guldhamstrar, men det skulle inte förvåna mig ifall de är ett par på miljonen som faktiskt kan gå tillsammans(eftersom att jag tror det finns unikt beteende i varje djurart), men det är väl bäst att inte chansa, utan låta dem bo ensamma.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
I djuraffären såg jag två guldar som satt tillsammans, jag frågade hur gamla de var och de sa att de var tolv veckor. Det var tydligen djuraffären som hade fött upp dem, och hamstrarna kom från en uppfödare som hade försökt föda upp hamstrar som kan vara tillsammans. Så dessa hamstrar kunde alltså sitta ihop längre.
♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥
Union J and Jedward
Jag fick höra för länge sen att en tjejkompis hade haft sina guldar ihop, två stycken från djuraffär. De levde ihop till ca 1år åldern, sen en dag när tjejen kom hem hade den andra guldisen dödat den andra, tyvärr. Så visst kan det gå men det kan gå lika fort att de slutar gillar varandra. Så jag skulle ha särat på dem för att inte riskera något. Men som de sas ovan, kan du ju ha burarna rätt nära varandra tills de vant sig att bo själva.
Jag har haft mor och dotter ihop när jag var liten, och det fungerade bra.
Frågan är väl nu, om de är vana att bi ihop, om det gör mer skada än nytta att sära på dem? Nu ska de ju förvisso inte leva ihop med andra, men nån gång stöter man väl på undantag från den regeln.
Men ja, har du dem ihop så var beredd på att sära dem åt.
Det finns en anledning att det är lag på att guldhamstrar inte ska bo ihop efter 8 veckor. Fortsätter du att ha dom ihop byter du mot lagen.
Så sära på dom.
Jag skulle sära på de även om de ser ut som att de trivs ihop. Dels finns det en lag man ska följa, och dels för att inte riskera slagsmål mellan hamstrarna.
Nu är det bestämt att den ena hanen ska flytta till Kajsa (Kalashnivik här på HIF) så den svarta blir kvar här hemma hos mig!

#11 bra att du delar på dom :)
Jadå, hade tänkt att sära dom från början men jag tyckte att det var ganska "intressant" att se att dom trivdes så pass bra tillsammans.. det får mig att börja fundera lite men ja som sagt, mina planer var från början att sära på dom. :)
Bra att du sära på dem men vet dock om ett par bröder som bodde tillsammans livet ut och var väldigt fäst vid varandra.
// Pabblo
Jag håller med om att det verkar intressant.. Men det var rätt att sära på dem endå :) Man vet ju aldrig vad som händer.. Endå slår tanken mig, varför började de inte bråka? Antar att det är en fråga man inte kan få svar på till 100%.. :P Tänker inte "skälla" på dig, för du gjorde ju rätt från början, du bröt ju faktiskt inte mot lagen alls, det var ju din kompis
Lycka till med dem små! ;D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Ja det är intressant faktiskt, vad kan hända om man börjar avla på Guldisar med sin mentalitet (inget jag har direkt planerat utan jag bara undrar)?
Jag fick höra att hon hade skaffat hamster för ungefär ett halvår sedan men sen dess har vi inte pratat (pga bråk i kompiskretsen) men så ringde hon och frågade om jag ville ha dom. Hon har ingen djurerfarenhet så trots att hon bara mena väl så tänkte jag att dom säkert får det bättre hos mig, när hon sen kom och lämnade dom så bodde dom tillsammans i en Bur som var mindre än den på bilden. Jag berättade för henne att det var olagligt att ha Guldhamstrar i par men hon hade svårt att förstå varför eftersom dom var så bra vänner.
Nu har iaf den ena flyttat till Kajsa, den svarta verkade lite virrig men nu har han gått och lagt sig. Förhoppningsvis så saknar han inte sin bror för mycket :P
"15 Tack så mycket, hoppas att han trivs i sitt nya hem som han får imorgon!
#0 Men uh!
Hm som sagt det får en ju att fundera, guldisar kanske kan bo tillsammans om dom gjort det från att dom var små.
Jag förstår inte varför alla tycker att det var så bra att hon särade på dom, visst det finns en lag.
Men om 2 st guldisar råkar trivas jätte bra och tycka om varandra, är det då så fel att låta dom leva tillsammans då? Det var väl bara bra att dom trivdes ihop.
Bara en undran. nu har du ju redan särat dom. men bara nått jag funderade på.
Jo har också funderat på det men grejen är den att det är lätt att en dag så blir de osams och den ena dör.
// Pabblo
Jag tycker inte att man ska bry sig om lagen, det viktigaste är ju trots allt att djuren trivs och mår bra.
Lagen kan ju inte ha undantag som gäller bara vissa, utan den måste vara lika för alla.
Det är ju så att de flesta inte funkar ihop, därför finns det en sån lag.
Jag särade på dom av två anledningar: Framförallt pga lagen men också för att (som många sagt)att även om dom är vänner nu så kan det snabbt ändras och slutat olyckligt men som jag också sa så känns det lite taskigt att sära på dom bara för att lagen säger det men ja, nu bor dom separat och dom verkar trivas bra med det också

Det är juh så att de kan börja bråka bara sådär och har du otur är risken stor att det är försent att ingripa. Men, det finns faktiskt guldhamstrar som funkar ihop. Kommer ihåg att en kompis till migs bror hade två guldhamstrar tillsammans, av olika kön (minns dock inga ungar) de levde tillsammans tills den enda dog av en märklig orsak. Whatever, det jag vill komma fram till är att de kan funka tillsammans även om det är ytterst olämpligt och dessutom olagligt.
Mvh Ellenfyrkant