Olika frågor ang hygien/hälsa
Startar en och samma tråd till flera frågor nu så det inte blir för många trådar. :)
1. Som jag uppfattar det så är saltstenar dåliga för njurarna? Men hur är det med kalkstenar?
2. Sen undrar jag vad man ska ha i toaletten?
3. De tvättar sig med Sand, men vad för sorts Sand är det? Finkornig sandlåds Sand eller?
1. Varken saltsten eller kalksten ska man ha, inget som behövs häller.
2-3. Jag använder chinchilla Sand i deras toalätt, men även lite grövre funkar bra. Dock inte ex kattsand då många av sorterna klumpar ihop sig, och om hamstern smakar på den så kan jag ju säga att det mår inte magen bra av.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Använder du samma "låda" för både tvättning och toalett? Är medveten om att hamstrar gör lite som de vill men kul att veta :)
#2 Har bara en låda/toalätt per Bur här hemma
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Är det någon här som använder två lådor, ena för toalett och andra för tvättning? Eller kör de flesta hamstrar i samma låda? :P
Något i den stilen hade jag tänkt. :)
#5 Kom bara ihåg att använda ngt m höga kanter om du ska ha badet på en hylla. Sanden stänker ganska ordentligt. Jag brukar hitta små högar m Sand på översta hyllan trots att toan står på botten
Så det blir lätt sandigt utanför buren oxå.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Alla mina hamstrar har en toalätt och ett sandbad, jag har den fina sanden i toalätten medans jag har den grova i sandbadet, detta är för att den fina sanden är lättare att göra ren från kiss.
Alla mina kissar där de ska, nåt de har lärt sig bara.

#8 tycker dom inte det är oskönt att bada i det grova? :P
Själv har jag bara två dvärgar och dom har bara en toalätt med fin Sand, inget sandbad. Men dom badar sig i den och kissar på lite olika ställen istället 

#7 Jodå höga kanter har sandskålen :P Har haft Gerbiler innan och om dem svätte det riktigt när de badade, likaså har jag haft chinchillor och där likadant :P
Funderar på att ha en kruka jag har här hemma, höga kanter, och ha sandbadet i den, problemet är väl om hamstern får för sig att boa i den haha!
#11 Jag har tänkt använda kattsand om jag hittar någon som inte dammar så mkt, annars tror jag det blir blästersand den med större korn i toan och den med finare korn i sandskålen. Eller Rådasand, likadant där som med bläster, den me större korn o toan o den finare i sandlådan :P
Jag har inte saltsten pga det är helt onödigt och inte bra enligt 2 uppfödare.
Som toa har jag skålar ganska så höga och som Sand har jag blästersand finkorning från Biltema (skulle köpt på jula men hann inte dit)
Då silar jag sanden varje dag kisset blir klumpar o kastas i med lite ny Sand och vid behov (minst 1 gång i veckan) så diskas o byts sanden ut helt. Går även bra att ha vanliga diskade smörpacket som sandlåda men våran bet hål i dom, så jag kör porslinskålar o plast.
Saltsten behövs nästan inte till nåt djurslag, vet inte varför ens saltstenen finns. Ända djurslag jag vet brukar ha saltsten är kossor, finns säkert fler, men smådjur brukar inte behöva salt.
12, har även sett toa/bad med tak ser lite ut som fågelbad o vissa andvänder det=mindre spill. Sen har barnens kusiner sanden i hörn detta det funka visst bra det oxå. Som just burmatrial har jag kattsand toalett heter den. jag valde detta pga långhårig hamster.
# Nejdå, självklart inte, jag köper blästersand på jula och det har funkat för mig nu snart i 5 år 
Hur törs ni använda blästersanden? Jag fegade ur när jag läste allt som den innehöll. En massa knepiga ämnen som jag inte vet vad de är…
Använder finkorning Sand från biltema som är till akvarium/leklådor= helt giftfritt.
--------------
#17 Det är bara blästersanden på Biltema som de har tillförs massa konstiga grejer. Blästersanden från Jula ska vara fri från det. Jag har använd bläster Sand till mina gerbiler, råttor och chinchillor som jag haft. Dock hade chillorna bara det ett tag till jag hittade relativ billig chinchillasand, men inga av djuren har mått dåligt av blästersanden, finns både uppfödare och massa privatpersoner som använder sanden, så inget farligt.
--------------
#19 Ne jag vet inte heller om de är skadligt, men iaf den från Jula har jag hört ska vara ren o den har jag använt många gånger o flera år och ingen har råkat illa ut pga sanden.
Jo blir lite dyrt med chilla Sand till en hamster, finns ju rådasand på djuraffärerna med 25kg för 99kr, inte farligt det heller.
#21 Jaså nere i Habo, jag brukar ju ofta ha vägarna förbi jkpg o habo är ju inte långt därifrån. Har ju bott i jkpg så man är ofta där och besöker vänner, så de blir säkert att åka förbi där när man åker ner med bil och köpa lite säckar :P Vad heter den sanden och vart i habo ska man hämta detta? :P