Dygnsrytm
Hej. Min son vill köpa en hamster.
Vill bara kolla mer er erfarna hamsterägare. Har hört talas om att hamstrar bara är vakna på natten och springer i sitt hamsterhjul.
Stämmer detta?
Ja det stämmer, men man kan göra dem dagaktiva också.
Mvh
Mig
OK. Har du några bra tips?
En hamster är ett jättebra husdjur tycker jag! :)
De är uppe mycket på nätterna, men det kan vara bra för de som t.ex går i skolan, då sover hamstern hela dagen när man är i skolan, sen när man kommer hem från skolan kan man faktiskt ta upp hamstern och leka. Mina hamstrar vaknar runt 4-5 tiden varje dag när jag kommer hem från skolan, så det går att vänja dem.
Sen måste man inte ha Hjul till dem, om du syftar på om man ska kunna sova på natten osv. Bra att du frågar tycker jag, finns så många som "köper först - frågar sen".
Lycka till! :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Ja man vill ju det bästa för djuren. 
Räkna med att jag frågar kanske lite till haha
#4 det är ingen fara fråga på du bara.
ta ut den tidigare och tidigare dag för dag så vänjer den sig. eller så ger du maten tidigare varje dag.
Mvh
Mig
#4 Härligt! Det är bara bra att man frågar, frågar man inte får man ju inga svar.
Men det man kan göra är att väcka hamstern vid samma tid varje dag och tillslut kommer den vakna automatiskt 
/Matilda
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Min kille är totalt omöjlig att väcka i förväg. Städar o gör i ordning i buren vid 17, inte ett ljud hörs från huset. Vid ngr tillfällen har jag provat lyfta på locket o fråga om han vill komma ut en sväng, men det går alltid på samma sätt.
Han gäspar, stretchar, går o pinkar, gäspar lite till, går tillbaka till huset o gräver ner sig så djupt ner som de går i pappret. Hihi.
Men han vaknar vid 19, men bara ett tag, vid 21 sover han igen, för att sedan vakna helt vid 22. "Morgon" trött hamster
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Hahaha låter faktiskt lite kul att han har som en vana att göra allt detdär just när du väckt honom xD
/Matilda
Egentligen är de ganska likt människors morgon rutiner, seg ur sängen, gå på toa och sedan kanske dra sig under täcket ett tag till
Dessutom är öronen helt skrynkliga när han vaknat
--------------
#11 Jo.. det håller jag med om XD Hahaha skrynkliga öron, awww!
Men även om en hamster har en liten annurlunda dygnsrytm så tycker jag det är ett bra och intressant husdjur, dem kan ju bli så otroligt tama och man får ett band mellan dem som kan bli minst lika starkt som ett band man har till sin hund. :)
/Matilda
Verkligen, ett super trevligt djur som är lättskött, i stort sett luktfritt och gillar uppmärksamhet.
Så trådskaparen ska självfallet skaffa hamster till sonen
--------------
ska fixa :)
Dessutom tänkte jag fråga en annan sak här också. Vad är skillnaden på hamster och guldhamster, bara färgen eller?
#14 Det finns olika raser inom just hamstrarna, det finns ingen ras som bara heter "hamster" Utan antingen finns det Guldhamster eller Dvärghamstrar. :) Inom dvärghamstrarna finns det yttligare 4 raser.
Dvärghamstrar lever 2 och 2 medans en guldhamster lever ensam. :)
/Matilda
Förutom den kinesiska dvärghamstern som ska leva ensam, eller?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#16 Ja precis :)
Ja, det glömde jag nämna! :) Sen är ju dvärghamstrarna mindre (hör man ju på namnet) än vad guldhamstrarna är. :)
/Matilda
Jag har läst att de är ömtåligare än guldhamstrar också så hur försiktig tror du din son kommer att vara?
Jessica Jones (2015-)
Han är äldre tonåring så säkerligen ganska försiktig.
Ja då är det ju ingen fara :)
Jessica Jones (2015-)
Vart bor ni nånstans? Kan ju rekomendera att köpa från uppfödare eller iallafall privatperson :)
Jönköping :). Har du någon som är bra i vår trakt som du känner igen?
#23 näe, inte vad jag vet.. Men du skulel ju kunan höra omkring här ifall det finns nån uppfödare i närheten. Transport brukar ju annars gå att ordna ;)
Är det betydligt bättre att köpa direkt hos uppfödaren än i djuraffären eller är det det att djuraffären tar ut en enorm mellankostnad? Vad är fördelerna? 
#25 Någon annan kan säkert ge ett bättre svar, men jag försöker.
Ofta köps zoodjur hos en grossist, alltså de massproduceras i små burar och man bryr sig inte om att djuren är friska eller tama, bara de är friska nog att säljas. De kan bli underbara husdjur förstås, men eftersom att uppfödare bryr sig mer om djuren, och kan kolla med köparna att de är nöjda med djuren (så att de kan avla vidare på bra bra friska linjer) så kan man få en "bättre" hamster från en uppfödare.
Förstås, vissa djuraffärer köper direkt från uppfödare, så det kan bero på djuraffär till djuraffär.
Jessica Jones (2015-)
Jag tycker att dui ska veta att det inte alls är säkert att det går att ändra deras dygsrytm. Så det är ingenting man kan räkna med. Vet måste och även min egen hamster som har deras dygsrytm, fast än jag försökt att ändra på dem.
djuraffärerärmycket billigare oftast, men bekosta gärna mer för en bra hamster.
Mvh
Mig
#28 Jag betalade 180.- för en grossist hamster så det är inte spec. billigare än privatköpta.
--------------
Det finns ju vissa privat "uppfödare" (ej reggade) som säljer under 200 kr, t.ex 150 kr eller 100 kr. Jag anser att eftersom jag inte är reggad så kan jag inte sälja en hamster för mer än 100 kr, även om det är seriöst. :)
/Matilda
#26… Jag tycker som så att du å din son åker runt till olika zooaffärer å tittar runt å känner efter med hjärtat… kanske d sitter en filur som ni fastnar för på direkten…
Jag själv köpte min första hamster (många år sedan) från zoo å den kom då från grossisten Åkello (som har finfina djur, d avlar sina egna djur till skillnad från Imazoo som köper upp från andra länder å säljer vidare här i Sverige) D man ska tänka på e att kolla temperamentet (som man gör oavsett vilket djur du köper) man kan ju se om d e nervösa popcorn som skriker el e lugna å luffsar i godan ro… Jag å min son köpte varsin kelgris på zoo för inte så länge sen å d e helt underbara i temperamentet!! Så följ era hjärtan!!
Jag är nästan säker på att min hamster jag har nu inte är från en grossist eftersom hon väger nästan 200 g och är 5 månader!