Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4871 ggr
Lilamp
0

Ohyra hjälp!

Hej! Min dvärghamster fick en ny Bur i lördags och när jag inredde den med spån i botten o hush.papper o lite vadd. Vet att vadd inte är bra men min hamster är van vid vadd. När allt var klart fick jag se en svart liten insekt som jag genast dödade. MEN i vaddpåsen kryllade det av dessa svarta… de ser ut som små fästingar men de hoppar usch vad är det o vad ska jag göra? De kanske nu finns i lägenheten o kan hamstern bli sjuk av dom? Undrar vad det är?

Roxie
0

Som sagt.. man ska inte använda vadd av flera olika anledningar. Vet faktiskt inte vad du ska göra. Men du kan ju alltid börja med att frysa vaddpåsen så att all ohyra dör, även eventuella ägg.

Se till att städa ur buren ordentligt. Skrubba med diskborste och diskmedel. Finns även desinfektionsspray att köpa lite överallt. Tror typ granngården har det bland annat.

Även om din hamster är "van" vid vadd, så kan olyckor inträffa hur som helst. Tex fastna runt benen och strypa blodtillförseln.
Toalettpapper/hushållspapper funkar exakt lika bra, om inte bättre. Plus att det är mycket billigare.
Så gör dig själv och hamstern en tjänst och släng vaddet Glad

// Sofia

SandyCipper
0

Vadd är dåligt på ett eller annat sätt.

Lilamp
0

Eftersom jag ger hamstern Olle vadd o hushållspapper kanske det går bra att sluta med vadden. Ska testa för ohyra vill jag inte ha igen! Buren är helt ny. Hade precis lagt in allt så jag tror att jag inte behöver sanera. Ska hållaextra koll ett tag! Tack!

Tinwe
0

Usch så äckligt! Tur att du upptäckde dem!

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Norahamster
0

Hur upptäcker man ohyra/skabb osv på sin hamster? Lite nyfiken baraGlad

tjoffsa
0

när jag var liten hade min hamster skabb tror jag. den var mjällig och var kal på vissa ställen. det började på öronen.

Curlys
0

Jag vet flera hamstrar som dött när de haft vadd. Bl.a var de nyligen en hona med nyfödda ungar som de hittade död på morgonen hängandes med vadd runt halsen..

Man kan upptäcka skabb/ohyra genom att tex hamstern kliar sig mkt, eller att den tappar päls. Nu när de fanns med i vadden så släng all vadd och gör ren buren ordentligt igen och ge din lilla vän bara hushållspapper.

Nusse123
0

#7 usch, så hemskt. Man blir nästan lite gråtfärdigGråter

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Norahamster
0

Ja, jag har bara hushållspapper till mina älsklingar men en kliar sej ganska mycket. Men inte onormalt mycket, vill bara vara på den säkra sidanGlad

Om en hona har skabb/ohyra kan då ungar också få det?

91Marran
0

#9 ja

Mvh
Mig

Lilamp
0

Hej! Har fått svar nu från affären att det var insekter från maten, frön. Jag hade med en burk med dessa underliga väsen o det kommer från lösviktsmaten. Inte farligt alls, särskilt inte för hamstern. Nu köper jag bara färdigförpackad mat o har den i kylskåpet med tättslutande lock.

Tack för alla svar!

Anis
0

Jag låter både mat och Sand ligga några dygn i frysen före användning. Man vet aldrig vilka kryp som kommer med från djuraffären…

Englatassens
0

Låt nyinköpt mat stå minst 1 vecka i frysen så vet ni säkert att ev. småkryp somnat in för gott…. annars kan d bara hamna i Dvala å kvickna till när d kommer ut i värmen igen…