Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2016 ggr
Tinwe
0

En borta och en liten..

Imorse hittade jag en bebis död.. Man blir ganska ledsen, även om de små bara är 11 dagar idag..

Nu till den lille bebisen.. Det jag menar är att det är den lille killen i kullen som är kvar.. Han är mycket mindre än alla andra.. Jag är rädd att han med faller bort… Finns det nått jag kan göra som ökar chansen att han överlever yttligare lite till?

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Sara87
0

Tråkigt att en liten fallit bort :(

Kan tyvärr inte ge dej några råd…

Royalz
0

Tråkigt.

Jag antar att du strör över majs, ärtor osv över boet varje dag? :)

Tinwe
0

#2 Jaa.. men han är ju så liten och tanig den lille.. Känns som om man vill göra mer.. Alla andra är tjocka och glada, men lille killen är så tanig.. ;(

/Matilda

Roxie
0

Kolla bara på Merlin i min nuvarande kull ;P

// Sofia

Tinwe
0

#4 Han klarade sig va? Denna killen är jättefin på alla vis, han är Nf, den enda Nfen i kullen kvar.. :(

/Matilda

Roxie
0

#5 ja han lever. Han är mycket mindre än resten. Men han kommer nog ikapp snart :)

// Sofia

Tinwe
0

#6 Härligt! Hoppas min lille grabb klarar sig… Gjorde du något speciellt för att öka chansen att han överlevde?

/Matilda

Mexxie
0

Jag tror att det tillhör livet. Några faller bort. Därför får guldhamstern ca. 8 bebisar, medan människan bara 1 (per gång).

Zheverez
0

när han är ute å knatar lägg då lite lättuggad mat framför honom.

om du lyfter honom till tilläggsmaten då brukar de inte vilja äta utan de vill äta frivilligt.

du kan även lägga i buren nära honom.

lättuggad mat är Barnmat,gröt,välling,hackad gurka,rårivna morötter,kokt ägg,groddar,cocos flingor,puffat ris osv.

hoppas han klarar sej.

Tinwe
0

Det är ingen idé… Han var borta när jag om hem.. R.I.P lilla Techno <3

/Matilda

Sara87
0

Fy då :( Sov gott bebben…

[Manjana]
0

Usch vad sorgligt :( R.I.P lille killen

Tinwe
0

:(:( Tack..

/Matilda

Absinthe
0

Beklagar! *tröstkramar* Tråkigt att han inte klarade sig. =(

Tänkte på en annan sak, råttbebisar som ligger under i vikt kan man stödmata med mjölkersättning för hund eller katt, det funkar inte att göra det med hamstrar?
Man brukar då även ge mamman mjölkersättning som kan få igång mjölkproduktionen mer, brukar funka ganska bra. Är det ingen som provat detta med hamstrar och har någon erfarenhet kring det? Förlåt om jag kapar tråden, det är ju lite on topic i denna tråden så därför jag kapade lite. Hoppas det inte gör någonting!

Royalz
0

#14 Det är inte samma med hamstrar och råttor.

Absinthe
0

Det menade jag inte heller, tänkte att i grunden är ju mjölkersättning nåt som innehåller mycket näring, och om det vore råtta, hamster, marsvin eller katt så borde det ju fungera?
Frågan var ju om inte någon hade erfarenhet kring det och hade provat. Menar inte att råttor och hamstrar är lika med tecken för det fattar jag ju att så inte är fallet. =) 
Jag är bara nyfiken av mig och kanske ställer dumma frågor. Jag har tyvärr inget annat att relatera till än råttor då jag fött upp dessa.

Kan omformulera frågan utan råttor.

Mjölkersättning för hund och katt kan man ge till många olika arter för att stödmata de som ligger efter i vikt eller när honan har dåligt med mjölk. Är det inte någon som appliceras i hamsteraveln att ge mjölkersättning till små hamstrar i en kull? =)

JaneDoe
0

Jag gjorde det till minstingen i min kull, han fick slicka i sig mjölkersättning från mina fingrar (då det var för svårt med spruta han slikade från den med men det var svårt o få ut rätr mängd)

kan fetade på sig lite då han var väldigt uttorkad o svag o han piggnade till med denna hjälp o orkade dia mer

tyvärr överlevade han inte utan fick tas bort i helgen ( föddes den 26e januari) han fick förmodligen en hjärnblödning

han var inte frisk o mamma borde nog ha tagit bort honom som liten men hon gjorde inte det o han kämpade på så bra så jag ville ge honom en chans

o då jag (presic som absinthe) mest har råtterfarenhet o där stödmatar man så provade jag med lillkillen

Royalz
0

Jag har aldrig behövt ge mjölkersättning till någon kull.

Till hamstrar strör man över majs, ärtor osv över boet när dom är ca 7 dagar och håller på så tills dom börjar knata ut boet själv och äta Barnmat, gröt, välling, grönsaker osv. Så det är inget som behövs. Dör en liten unge så är det så, dom svaga överlever inte.

Tar inte mamman hand om en bebis men tar hand om resten så är det nått fel på den utstötta unge och det enda man kan göra är att lägga tillbaka ungen i boet och se vad som händer.

Har dom passerat 1 vecka så brukar dom överleva, iaf hos dom kullarna jag haft :)

Har aldrig hört/läst att man stödmatat hamsterungar.

Ni "råttfolk" har en annan syn eller vad man ska säga. Inget elakt menat :) Skulle man t.ex para en zoo råtta så är man dödsdömd typ ;)

JaneDoe
0

Jo det är väl så, man har olika syn på saker o ting beroende på vilken djurart man sysslar med (trivs dock mycket bättre bland hamsterfolket än råttfolket skratt)

nu i efterhand känner jag att jag inte borde ha stödmatat min lille det var ju uppenbarligen nått fel på honom

men ville bara berätta om mina erfarenheter av stödmatning

de fick grönsaker o mat i boet o allt det så hade han varit frisk borde han ju klarat av det själv

Royalz
0

#19 Är det menat att dom ska överleva så gör dom det utan stödmatning och sånna saker :) Men man vill ju såklart göra allt man kan.

Tinwe
0

Känner att det är helt okej att ni diskuterade detta i denna tråden, det var ju lite detta det handlade om. Jag gjorde inget mer än att ge bebisarna ärtor och majs, och den lille klarade sig inte.. Det var väl inte menat helt enkelt. Jag vet att någon här på sajten har stödmatat, minns dock inte vem. Men denna person gjorde det var tredje timme vad jag minns.. Endå klarade dem inte sig. Jag tycker det är fint att man försöker, för i det fallet så var det mamman som dog, så hon valde ju inte bort ungarna…
Men själv så tog det mycket på mig när den lille dog, man blir ju lite ledsen. Men nu har jag i stort sett kommit över det och dem bebisarna jag har kvar kommer få så mycket kärlek! :)

/Matilda

Absinthe
0

Nej jag vet det där med mentaliteten bland "råttfolk", lite därför jag undrar saker här för att få veta hur NI gör och lära mig hamster-vett.. =)

Det är väldigt stor skillnad på hamstrar och råttor, dels så lever inte guldhamstern i flock och sen har de otroligt olika behov av logi tex. Jag tycker bara det är så himla intressant att fråga saker som för mig blir ett perspektiv på skillnaden. Iom att jag bara har baskunskaper vad det gäller hamster så är jag väldigt vetgirig och som jag sa kanske frågar lite knasiga frågor utifrån det jag är van vid. Så hoppas ni har nåt tålamod med mig iaf.. ^^,

Och råttfolkets mentalitet är jag innerligt trött på.. ;)

Absinthe
0

JaneDoe kan nog intyga på mina knasiga frågor.. =P

JaneDoe
0

*23 nej då inte knasiga bara roligt o kunna hjälpa till *S*

Tinwe
0

#22 Frågar man aldrig får man inga svar! :D Tycker det är kul med folk som vill lära sig :D

/Matilda