Just nu sitter jag och har nyss packat ihop lite saker och så försöker jag öppna MH-tråden. Internet vill inte riktigt öppna trådar med många bilder. 
Kan ju berätta att från och med imorgon tills på måndag kommer jag inte kunna vara inne på datan. Imorgon är det konsert i Globen, på fredag måste jag fixa med mitt eget födelsedagskalas, på lördag åker jag till Finland, på söndag är det en till konsert och en signering med samma band, på måndag kommer jag antagligen hem igen. Så svarar jag inte på PM är det därför. 
Värd på Choklad iFokus

Sitter o tittat på bilder på Bobo. Saknar honom väldigt mycket.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
#2 Förstår det.. :( Han var väldigt fin, och säkert helt underbar! *tröstkramar*
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#3 Ja, han var helt underbar.
#1 Grattis i förskott 
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#5 Tack :D
Sitter här och är nervös, 16.45 går tåget mot Stockholm och innan dess ska jag ha duschat, fixat mig, lagat mat och allt sånt. Den här dagen har jag väntat på i flera år nu. Äntligen.
Värd på Choklad iFokus

Sitter här och borde väll egentligen plugga spanska… men spanska är så tråkigt och internet så roligt

Kanske borde jag ta och åka till fäboden; köpa lite Sand och mat (brorsan snodde allt till sin hamster)
Hamstrarna springer runt och busar, hittade Hani sovande i en låda, sen Hamid sovande vid toaborsten. Aaaww<33(A) Fast jag blev tvungen att väcka dem, för de skulle byta rum med varandra;) Snart ska Hamid in och Simon ut:)

Sådär, nu har man tagit sig ut till snöstormen (påväg till och från bilen
), och varit iväg till djuraffären. Vi köpte myyycket mat och Sand, så vi slipper fara dit så ofta - det är nämligen farligt för mig enligt mamma
Ungefär såhär går det till:
"åh, titta mamma: en guldhamster! Så söööt!"
"Du ska inte ha någon mer hamster"
"Okej, men titta vilken söt gerbil! Och kaninen där, en vit blåögd! Åh, titta ett hamster-tält" osv…

Hehe
#39 Så där låter det från min mun när jag sitter vid datorn och ser alla söta hampis-kullar här på hamsterforumet! :D
/Matilda

#10 Haha samma här… Elller, tja det låter sådär från mig så fort jag ser ett djur
#9#10 Haha så låter det här med, både på djuraffär och vid datorn, och Sami(pojkv) sitter bara och skakar på huvudet.
// Pabblo

Är det inte lite dött här?
Eller är det jag som hänger över datorn a ren desperation? - är nämligen dunderförkyld och vågar inte riktigt kela med sötnosarna…så jag har ingenting att göra förrutom att sitta här framför datorn
Eller… jag kan ju faktiskt göra spanska-läxan, men det är så supertråkigt

Jag hänger här, men det är bara för att jag försöker skjuta upp dammsugande så länge som möjligt. Men nu är det nog kört….måste dammsuga, suck.

Och jag måste göra läxan *Suck här me*

Redan klar med läxan
Och jag kan den… jag LOVAR
Sitter här o frunderar på dagens mat hmm
är väldigt hungrig inte ätit sen frukost borde äta har tomatsoppa som jag kan koka pasta o lite korv till gott men e för lat idag e ju sjuk trots allt
så ska jag ändå laga maten eller be sambon (som slutar snart) o köpa med sig mat hem från max eller Mc hmmm
Sitter o skrattar åt äldsta dotterns försök o förklara vad de fick för mat på dagis idag
hennes ord "soppa med potatis vid sidan om o så var det tomtegröt med salt att blanda i"
hmm undrar vad det kan vara för mat jag kan då inte komma vad det kan vara för maträtt
o får några veckor sen fick de potatis o små rosa krokodiler enligt henne
alltså barn är för underbara
(dottern är 3 år o den andra 19 månader)
Kommer aldrig glömma den här kvällen. Den bästa i hela mitt liv. Och på söndag upprepas det.
Värd på Choklad iFokus

#19 Vad har du hittat på ikväll?
#20 Konsert =) Med mitt favoritband sen tre år tillbaka. Det var så mäktigt, har inga ord för det. Och på söndag är jag i finland och ser dom igen.
Förresten känns det inte riktigt okej att klockan är över tolv, jag ska till skolan imorgon och har nyss ätit min middag (en kexchoklad, mina matvanor är fina).
Värd på Choklad iFokus

#21 Vilket är ditt favoritband?
Själv sitter jag och bråkar avel på iller.ifokus. Mycket frustrerande, ska nog gå ifrån datorn snart.
#22 Tokio Hotel :) Hade velat se dom imorgon i Göteborg också, men näe det blir finland istället.
Värd på Choklad iFokus
Kollade lite på blocket, valde katergorin Gnagare-Hela Sverige. Usch vilken söt hamster som var nästan högst upp på sidan
, alldeles lurvig, "vit" och bortskänkes dessutom, måntro om jag ska åka o hämta den? (var bara 140mil bort…)
Man ska nog inte kolla på hela sverige, alldeles för mkt söta djur….
--------------

#24 Ja, jag såg också den, sååå himla söt :D Håller med, dåligt att kolla hela sverige! Synda att den bor lååååååångt bort :(

Åhh, äntligen har solen börjat titta fram
ska ut i det finfina vädret och fota lite - så snart jag har laddat över alla bilder till datorn såklart (det kan ta en lååång stund)
Imorgon ska jag åka till marsvinsutställningen i Brändåsen och hämta 2 honor :) En lunkarya och en peruan! Sen på vägen hem ska jag hämta tillbaka en gulhamster hane som varit utlånad för parning :)

#27 Hur många marsvin har du nu?
Ska alla gå i flock, eller är det olika kön på dem?
Lunka är helt klart min favoritras på marsvin.
#28 Jag har 2st. Båda nya är honor och ska gå ihop med dom 2 jag har nu om allt går som det ska.

Sådär, nu har jag varit ute och fotat OCH lyckats lägga in bilderna på datorn
Det tog sin lilla tid
Vill ni se smakprov? Kom ihåg att jag är amatör bara!
Här kommer bilder på det underbara vädret vi hade idag:

Jättefina bilder!:D

#33 tack

Guud, jag vill bara ta upp hamstrarna och gosa med dom…
men är fortfarande duuunderförkyld (ibland - till och från - är jag så hes att jag knappt kan prata ) och vill inte riskera att smitta dom

Sitter här och e skitsur på mamma och pappa
Min lillebror albin välte ut ett glas med läsk på bordet, helt plötsligt for alla åt alla håll:
Lillebror uppför trappan, efter honom kommer mamma, och pappa sticker snabbt som pilen ut i köket.
Först kommer pappa och torkar av bordet, så snabbt att jag inte ens hinner hjälpa till.
Och sen står både mamma och pappa och skäller på mig och säger att jag har gjort massa saker som inte hänt på hela dan

Fattar inget, men hur som helst blev jag bortkörd från vardagsrummet
---------------------------------------------
Det andra jag skulle säga var att jag såg en annons på blocket om en guldhamster som skänks bort, och jag sökte på angränsande län så det är nära!
F*n att jag inte får en till hamster, den var så söt: "svart och vit" stod det, svart bandad var det! Så sööööööt

Hmm… verkar dött här! Är jag den ända inne?
Jag har ju tråkigt, varför kan ingen vara inne när jag vill
?
Jag sitter iaf här och funderar på den här samlarlådan alla har till sina hamstrar.
Jag sökte på massa saker på IKEAs hemsida och fick till slut upp en låda som fanns i två varianter: 25 l och 50 l, är det rätt? jag antar att det är 50 l man ska ha i sånna fall!?
Sorry att jag tar upp hela tråden me mina uttråkade inlägg

Jag har 130 liter till alla mina. Dom är stora och bra :) Men du har dvärga va? Isåfall är nog 50 L ganska lagom :D
#38: Förutom Antonius lådor finns även SAMLA-lådor som finns i lite fler storlekar.
Har SAMLA-lådor till mina, förutom de som har dunor.

#39 & #40 Tack så mycket för hjälpen, funderar på att byta ut mina gamla gallerburar
Shiiet gjorde en kalorikoll bara för skojs skull och har ätit lite mer än 1000 kalorier för mkt idag.. inte konstigt att jag går upp hela tiden:S
// Pabblo

Fina bilder:)
Själv är jag superledsen för att min gamlis hamster Sandy har fått en tumör..
Nedrans att det ska vara så svårt att kunna komma fram till en frisyr…
Är dags att bege sig till frissan, men som vanligt kan jag inte bestämma frisyr.
Har tänkt passa på att färga också, men vet inte vilken frisyr som skulle passa heller.
Blä 

#44 haha, ja det kan vara svårt det där med frisyrer
själv vill jag ju klippa lugg men funkar inte riktigt när jag ska träna med uppsatt hår hela tiden

Idag har jag varit på Hornbach och köpt ett terrarium åt Chinook :D 100x40 cm, stort och fint! Nu får vi hoppas att hon trivs :)
Min och min pojkväns bästa kompis har flyttat in hos oss. Och han är så himla söt och go mot mina hamstrar! Han kan ringa och fråga om han får ta ut nån och gosa med.
Typ igår när jag kom in i vardagsrummet, halvlåg han i soffan med lilla Franc sittandes på magen. Trodde jag skulle skratta ihjäl mig. Så himla roligt att någon mer än jag i hushållet visar intresse för dem. 
// Sofia
#45: Det är ju supersvårt att komma på en vettig frisyr.
I alla fall åt en själv. 
Men tror jag vet hur jag ska ha det nu, efter att ha sovit på saken. ^^

#47 nejmen så sött

idag har jag varit ledsen. grät en skvätt när jag kom hem.
var in till centralen och lev fyra av mina älsklingar.
vet ju att de får det bra.
var bara så trött på att ha denna jobbiga sjukdom som gör att jag inte kan leva ett normalt liv( vad nu ett normalt liv är) samt mitt skadade knä som läker så sakta.
det är jobbigt att behöva omplacera sina kära vänner, hamstrarna.
de är de enda som inte bryr sej om att jag är sjuk, de säger inget dumt i stil med kunde du inte diska idag heller eller dra av golven.
de är alltid lika tacksamma över att få komma upp å få sin gosstund.
ska ju också pendla å bo utomlands 4-6mån om året då värmen och solen gör att värken lindras och jag mår bättre. det funkar inte att ha allt för många hamstrar när man ska vara borta så länge.
så det är bara att kämpa på och omplacera hur svårt det än är.

#50 Usch vad tråkigt att måste lämna bort en del av sina djur 
Hittade min hamster nyss raklång på rygg, trodde han var död först men när jag började låta och ha mig så fick jag en förbannad blick som: kan du vara tyst?? Jag sover!!
Antar att jag får göra det samma nu.
// Pabblo

Nån vaken…? Här sitter jag tidigt å morgonen och ska träna
Det suger ska ni veta, det är ju söndag för bövelen
Jag är vaken nu(A) Någon inne?^^
#50 Jag märkte på dig att det var jobbigt! (det var jag som var med och hämtade dem, matilda) Jag kan meddela att dina hampisar mår så bra så! Varit full rulle under natten igår! :) Dem rymde inte och när dem kom fram så skulle dem sova över hos mig, alla fick varsin stor låda att springa i, inklusive lite ny fräsch gurka och vatten osv! :) Dem mår jättebra! :) Jättefina små töser och grabb! (om jag fattat det rätt?) :) Fast kan inte påstå att alla var små direkt.. ;o Din b/y var jättestor, haha så fin! :D
/Matilda

Haha, sitter här framför datorn med en ömmande näsa och bula i pannan
Jag tränar cheerleading, vilket är en ganska farlig sport med alla kast och lyft och volter
Så idag på träningen åkte två tjejer i backen, en tjej gjorde illa knät och så har vi ju lilla mig som fick en armbåge i pannan och ett knä i näsan

Hahaha, som vanligt är det jag som skriver här på klotterplanket ( jag måste ju ha skrivit hälften av inläggen här
) men det här måste jag verkligen berätta;
Jag hade gjort av med en äggvita och hade en äggula kvar, jag gillar inte äggula men det är ju synd att slänga, så jag undrade vad jag skulle göra med den.
Så kom jag på en knäpp idé: jag lade i den hela äggulan i en liten skål och täckte över den med ena halvan av äggskalet, sedan hälde jag i vatten i skålen och tog bort äggskalet. (äggulan var fortfarande hel) Jag stoppade in skålen i mickron och värmde i en minut (full effekt), när jag tog ut skålen ur mickron var äggulan kokt! 
Haha, sen skulle jag dela på den i två delar, då small det! Ägget explodera! inte helt och hållet såklart, det bara poffade lite och stänkte lite ägg.
Så nu sitter mina hamstrar och smaskar på mickrokokt äggula
Mysig bild Roxie! :D Gillar hur solen glimtar emellan grenarna, och sen att grenarna är så mörka, jättesnyggt! :D
/Matilda
#56 Haha^^ XD
Jättefina bilder Roxie och Nusse123 :D
Jag känner mig lite små stressad just nu. Den 16 mars ska jag åka till USA i 2veckor. Kommer mest att vara i florida, där det är ganska varmt nu. :D Ska bland annat besöka Orlando och Miami ^^ Så det är lite som måste fixas nu, min farsa ringde i torsdag och undra om jag ville åka så det kom lite plötsligt xD
Jag känner mig helt seg idag. Har varit kattvakt i en dag av 7 nu. Det känns faktiskt jättebra och jag kommer nog i framtiden köpa mig en egen mysig kisse! ;D
Min lektion i skolan börjar vid 12:15 idag, och då är det Engelska B som gäller, usch jag orkar egentligen inte.. Är så seg efter helgen ^^ Men jag måste, har inte varit på den lektionen på länge, + att min mamma fyller år idag så jag vill inte göra henne besviken genom att skolka! xD
Nu är det även 3 dagar kvar tills min fining Teeni får sin första kull! Det ser ut som om hon ska explodera så stor är hon, hoppas på många små lurviga småttingar! ^^
/Matilda
Jag och Ellen har gjort en blogg till hampisarna:D
Den heter Guldkillar (www.guldkillar.blogg.se) Men vi måste fixa… liiiite… (A)
#62 Ska genast kolla :D
*kollar*'
Vilka söta killar! ;) :D
/Matilda
#63 ^^ De är sötast i världen(A)
#64 Aww :D
Själv kom jag nyss hem från skolan, har nog haft den mest segaste Engelska lektionen någonsin. Ska läsa en roman på engelska sedan skriva en liten text om den, supersegt! Men när jag kom hem blev det våfflor med sylt och grädde, mums! :D
/Matilda
Phh klaga! Vi har lektioner på vårt sportlov, mutter mutter! Men de där våfflorna kan du skicka över.
// Pabblo
#65 Vi har lov^^ ;)
#66 Men ofta lektioner på sportlovet!? Konstigt.. O.o
Gärna! Har sparat några i kylen ;)
#67 Jag hade lov förra veckan ^^
/Matilda
#68 Skuuumt^^ :P (A)
#69 haha aa ;o
/Matilda
De har lagt in förflyttningsteknik en förmiddag och en eftermiddag den här veckan, och data för dem som inte har det(de slipper jag iaf)
Så jävla sur på skolan! Hade ju vilja åka bort.
// Pabblo
Vad skönt det ska bli att få komma hem och gosa med djuren efter en vecka i Gävle, och sen några dagar hos killen i stockholm. :)
#71 Härligt! :D Förstår att du saknat dem mycket! :)
/Matilda

Hej hej, har inte haft tid med något annat än skolan på sistone :/ men jag tänkte vara lite tjatig och fråga om någon vet när priset kommer? För jag vann i December och har fortfarande inte fått det… :P tacksam för svar! Hoppas att alla mår bra :)
#73 haha jag antar att du menade till missdiss där;P jag saknar inte mina lektioner som jag måste ha!
// Pabblo
#73 Haha, ja nu är jag hemma och har hälsat på alla och gud vad skönt det känns nu :D
#75 Hahaha Tur att du fattade! XD
#76 Aww :D Tror dem saknat dig jättemkt! :D
/Matilda
Kom hem igårkväll, helgen var underbar :)
I söndags så åkte jag till nordens största köpcentrum, Itekäskus i Helsingfors för att gå på signering. Väl där fick vi veta att den var inställd, eftersom bandet satt fast i isen mellan Göteborg och Åbo. Hittade två svensktalande fans, så jag tillbringade hela dagen sittandes på golvet pratandes med två söta finnar. Det var ganska trevligt ändå, även om det inte blev som planerat. Sen träffade jag Elli, en tjej jag träffat på ett forum, där. Så sprang vi runt lite i affärerna och ut på balkongerna och så.
Åkte hem till hotellet, fixade mig och tog en taxi till Helsinki Icehall. Där fick man stå i finska kylan en kvart innan alla blev insläppta. Hade en hyffsat bra plats, fast valde att sätta mig på en tom plats närmare scenen när konserten börjat. Scenen var bara halv, andra halvan var kvar på båten. Men showen var bra ändå. Konserten var skitbra, den här gången var det på tyska. I Stockholm körde dom mest på engelska.
Efter konserten träffade jag Elli igen, sen så blev det spårvagn hem till hotellet.
Det var iallafall en awesome födelsedag, skulle gärna göra om det nästa år.
Här är några av alla 200 bilder jag tog:

Här syns det att det fattas en del, det ska vara en överdel på den stora "bollen".

3/4 av bandet :)
Värd på Choklad iFokus
Sitter i skolan nu, har lite medialektioner. Usch vad jobbigt allt ska vara! Har BARA grubbarbeten.. och jag orkar verkligen inte. Sen är mina lärare inte så bra heller.
Tur att man har något att längta till iallafall! Teeni får sin kull imorn och hon är dundertjock! 
/Matilda
Har bokat tid för att prova ut linser. Har haft förut men de fungerade inte riktigt, kändes som om jag hade grus mellan linsen & ögat.
Men glasögonen börjar bli nötta o jag är allmänt leds dem, har haft glasögon i 14år….
Så nu ska de banne mig fungera!
--------------
#78 Men vad unnar du dig för lyx då? :O
Sitter med lilla Ninni i famnen, hon är så mysig och go!
Min konpis som studerar i Stockholm är forskare….även jag forskar…fast jag forskar fram nya resept. Mixtrar och forskar fram recept med att mixa olika ingredienser…hahaha…jag är utbildad kock och tycker att en äkta kock skall kunna forska fram ägna recept och inte enbart använda andras eller tillgängliga recept. Matlagning är en konst samt vetenskap.
Idag har jag lagat skaldjurs wock blandad med fullkornsris,grönsaker,lök,vitlök, musslor, räkor och bläckfisk och kryddat med indiska kryddor och lite salt! Mums filibabba…UTSÖKT GOTT och kryddigt!
#83 Haha, jag skulle aldrig våga äta något som jag vet att det är bläckfisk i *fnissar*
#84 Nåmen! Bläckfisk som är så gott!
Sniglar är dock inget för mig!
#85 Men han kanske "bläckar på sig" xD
#85 Nä knappast! Man mumsar i sig dess armar inte bläckfiskens bakdel där bläcket sitter! Hahahahaha
Men det skadar ju alldrig att vara försiktig….hahaha

sitter här framför datorn medans Millie utforskar skrivbordet
Hon lyckades just ramla ner i en skrivbordslampa
(skrivbordslampan är typ som en skål med en lampa i, därför kunde hon ramla ner i den) så söt hon var <3

Sitter här och känner mig hyperförvirrad: Jag läste i en artikel att rost + creme = caramel. Sen läste jag i en annan att caramel är en recessiv färg
Betyder det att jag behöver en rost som är bärare av caramel och en creme som är bärare av caramel för att få fram caramel (förrutom om jag parar caramel med något annat såklart?)
Är det någon som fattar min invecklade beskrivning - eller är det bara jag som tycker den är invecklad
Jag vet att jag antagligen borde skapa en tråd om detta och inte ta upp det på klottret, men jag orkar faktiskt inte
men jag gör det om det blir nödvändigt
Ps. jag planerar inget, är bara nyfiken
#90 Hmm, kan det inte vara så att om man har en 2 creme som båda bär på rost så blir det en caramel, men för att få fram caramel av den caramelen så måste den andra hamstern även bära på caramel?
nääe, nu blev det fel
usch vad invecklat… glöm de jag skrev XD
/Matilda
#90: "Betyder det att jag behöver en rost som är bärare av caramel och en creme som är bärare av caramel för att få fram caramel"
Nej, det behöver du inte. =)
Så länge både rost och creme finns hos båda föräldrarna kan det bli caramel.
Du kan alltså få caramel efter en silvergrå brunörad och en offwhite, till exempel, så länge offwhiten bär på rost (brunörat) och den silvergråa på creme.
Jag fick själv caramel efter rost och offwhite.
Att caramel är recessivt menas antagligen att det krävs att anlagen för både creme och rost finns hos båda föräldrarna.
Det räcker alltså inte att det bara finns hos ena.

#91 haha, jag fattar. och du kanske har rätt, inte vet jag
jag borde verkligen skapa en tråd om detta, jag märker att det kan bli en lååång diskussion
Men jag gör det imorgon istället, för trött nu
#92 Ah så var det! Haha, tänk vad vilse man kan bli egentligen! xD Kan man då få caramel av en silversobel bö och en offwhite som bär på rost? eller går det inte eftersom båda är silver? *nyfiken min* :D
/Matilda

#92 åh, jag förstår! Vad bra nu vet jag
Då behöver jag inte skapa en tråd i alla fall.
Tack så mycket!
#94: Det ska gå att få caramel efter dessa om silversobeln är heterozygot (bär på ett anlag silver). =)
Eftersom ungarna ärver en kombination av varje förälder, kan det bli så att ungarna ärver icke silvergenen från båda.
Om du förstår hur jag menar? =)
#96 Ah, det gör jag! Det är så spännande att lära sig nytt om genetik hela tiden! :D *happyface* Men hur vet man om en silversobel är hetero eller homozygot?
Sen var det nån som sa att man kan få vita hamstrar efter offwhite och silversobel med, eftersom creme + silver + silver = vit? ;o
/Matilda
#97: Som jag förstått det märker man det genom att alla ungarna blir enbart silverbaserade.
I sådana fall är åtminstone ena föräldern homozygot.
Japp, creme + silver + silver ger en vit svartögd mörkörad. =)
#98 Ah okej, men om vi säger att man parar då (som jag har planerat senare) en Silversobel bö med en Offwhite som bär på rost, så kan det komma.. vad?
Om vi säger att han är silversobel, inte hz.
/Matilda
#99: Om jag inte tänker helt galet så borde det kunna bli offwhite, offwhite bö, vit sö mö, vit bö, creme, caramel, silversobel, silversobel bö, sobel och sobel bö.
Det vill säga enbart cremebaserade färger med eller utan brunörat och silver.
#100 Ahaa, men va bra :D jag som vill ha fram helst en vit lh vare sig b.ö eller inte
Det var dock det enda jag fattade själv, alltså att det skulle kunna komma vitt då. Sen behöver man ju faktiskt lite hjälp på traven i början, tack! :D *pirrig* 
/Matilda
#101: Så lite så. ^^
Har själv inte riktigt fått full koll på genetiken ännu. =)
#89 Hur fungerar de att ha tyg i buren? Funderade ibland på att sätta in ngn typ av hängmatta men var lite oroad att han får för sig att äta upp den eller göra små snören som fastnar i påsarna
Personligen skulle jag gärna stoppa in en mjuk hängmatta men det är ju inte jag som bor därinne
--------------
#103 Hani har aldrig bitit på tyget. Men Hamid, hans lilla hängmatta är helt sönderbiten. Fast jag tror att det är för att den hänger lite för lågt, men jag kan inte göra något åt det:P
Du kan ju testa och se hur det går;)
Dags för att äta luch och sedan en skön promenad i solskenet.
Nu har jag lämnat katten som vi passade här sedan söndag förra veckan! :( Känns sorgligt .. Saknar honom redan.. :(
/Matilda
Då är lösningen enkel, klicka in på blocket o hitta en egen raring
Eller kanske du vill ha min kille? Tyvärr kan jag garantera att det inte finns en enda hamster kvar när han varit hos dig ngr dagar
6 kg äkta mördarkisse (med hare, hermelin, ekorre, hackspett, div. fåglar, möss, vattensork m.m. på sin meritlista)
--------------
#107 ett äkta rovdjur med andra ord! Kom inte hit med honom bara. Räcker med grannens katt på andra sidan väggen. hahahaha
Så härligt! Om två veckor åker jag och min mamma på en solresa till gran canaria i en vecka. Skönt!! :D
// Sofia
Kommer spela en minicup (stavning?) i fotboll för skojsskull imorgon och jag längtar så mycket! Har inte spelat en match på ett halvår nästan och jag är så spänd!!!
#109 Nu blev jag lite avundsjuk….är det tillåtet att bli det? Alla tycks ha råd att resa till sol och bad. Utom jag, som är för fattig till sådant lyx!

#111 Vi kan bilda en klubb, här åker vi aldrig utomlands
#107 Hahaha! xD Men din kisse var verkligen ståtlig och fin! :D
/Matilda
#108 en extrem mördare, men han är anställd som stallkatt så han uppfyller ett syfte 
--------------
Har precis bakat jordgubbstårta tills imorgon när släkten kommer hit och firar mig :) Ska nog baka lite mer senare ikväll.
#111 Det är helt okej att bli avundsjuk! Jag åker inte utomlands ofta alls, så jag ser verkligen sjukt mycket fram emot det! :D
// Sofia

Också avundsjuk…jag fryser!!!
Ska till Danmark på söndag/måndag iallafall. Får väl trösta mig med det. Fast egentligen är det aldrig något roligt när jag åker bort för jag oroar mig bara över djuren hela tiden och har hemlängtan.
#116 Ja det tror jag säkert att du gör! Ha en lyckad och trävlig resa sen! Se till at flörta ordentligt med spanjorerna. De gillar ju nordiska tjejer!

#117 hahaha ja så kan det också bli ibland…
Har just hittat en mycket intresant brud åt Dubbel-Knut. Hon e bara en liten flicka ännu. Men jag tror att hon skulle passa perfekt åt Knut! Hon är en långhårig normal skp och för engångs skull från Finland. Amazona kommer också till Finland samt en gul hane från Eva.
Har bestämt mig att sälja Baby D trots allt!
Orsaken är den att den gula hanen är för nära släkt. Så om någon är intreserad av henne så kan ni pma mig….
Vill säga något men vågar inte :$
// Pabblo
#112 hahaha Ja vi borde det! Bilda en klubb som heter har inte råd att åka utomlands. hahahaha
#119 Du vill ha Baby D är det de du inte vågar säga?
God morgon, eller natt kanske. Borde sova, men sitter och skriver. Bara skriver helt omotiverat allt jag kommer på. Det får ingen handling, det finns ingen röd tråd och det kommer förmodligen aldrig lämna dokument-mappen på min dator. Men det är skönt. Älskar att skriva. Speciellt nu. Har så mycket känslor, som jag inte kan ventilera på annat sätt än att gråta och skriva. Kärlek, hat, ensamhet, ångest och tomhet. Att skriva tar mig till en anna värld, där det inte är jag och mina tankar i centrum. Lovely.
Värd på Choklad iFokus
Baby D är nu Tingad! Kvinnan som skall köpa Evas svartgula kh hane ville också ha Baby D. Jag har ju 3 honor samt en hane på kommande i allafall. Men kommer att sakna lilla Beby D i allafall. Men hon får nog det bra i hennes nya hem sedan, eftersom hon åker till en hamsteruppfödare.
Jag väntar på nya kort idag på den långhåriga normalfärgade skp honan jag hittade åt Knuten. Skall bli spännande och se nya bilder på henne. Nu måtse jag boka tågbiljetter till Helsingfors…
Nu blev jag förvirrad
Klickade på högerspalten i rutan "mina inlägg" skulle läsa i tråden "rösta månades hamster februari" men det kom en sida där det stod att jag försökte öppna en disskution som var i en grupp som jag inte fick kolla på (ja inte precis de orden men inte kommer jag ihåg exakt).
Mycket mystiskt, är ju säker att jag varit där förut. Eller är röstningen klar o det är därför jag inte får näsvisa mig, hmm…?
--------------

#124 Så var det för mig också XD Jag ville ju veta om hur det gick för min lilla tjej i omröstningen :)
Attans! Att jag just idag ska bli förskyld. Nu när jag har små hamsterbebisar och allt.. Som tur är så är min pojkvän inte sjuk ännu, så det blir han som får ta hamstrarna idag :) Annars idag ska jag inte göra nåååånting! ;D Slappa, spela lite wow :)
/Matilda
#124 Det är för att den ligger i en dold grupp, eftersom röstningen är klar. Ska presentera vinnaren snart :)
Värd på Choklad iFokus
Finns det en guldhamsterfärg som heter guld? ^^
#128 Tror det inte finns någon såndär färg, den finns i alla fall inte med på hamsterföreningens hemsida.
#129 Nej, jag har kollat där… :)
#127 Får man veta resten av resultatet eller är det en 1a o resten blir 2or?
--------------

Min hamster fick sina vingar och åkte upp till hamsterhimlen i förrgår, var ju min första hamster också :(
Hur blev det med resultaten?
Ååh, avundsjuk. Vill också se Tokio Hotel ;________;
Nu måste ni peppa mig(A) Jag ska och praoa snart och jag är jättenervös!
Och jag skulle gå 20 över 9, men jag gick 20 över 8… Inte så smart… Kom på det när jag var på stan och då gick jag till mamma.
Jag vill inte vara i den affär som jag ska vara i, eller, ja, det kommer nog bli bra…
Ozzy Osbourne skall åka till sin nya ägare idag! Klockan 2 på eftermiddagen skal jag ta bussen och åka ner till tågstationen och överlämna Ozzy till sin nya ägare.
#135 Fy på dig!
Kikade in på sidan för att se hur Ozzy ser ut. Vad hittade jag då på till salu sidan? Vilken underbar mamma hamster, jag blev helt förtjust i färgen (heter?)
För visst fattar jag rätt? Vinezaa som är till salu är mamma åt din ena kull? Hon var verkligen fin!
--------------
#136 Ja Vinezaa är mamma till Ozzy Osbourne. Vinezaa är en cholkad skp/vit LH. Ozzys pappa är min underbara Knuten (Tazzars Dubbel-Knut). Fy på mig? Hahaha varför det! Vill du ha en av Vinezaas killar så kan du ju alltid fråg Eva om du får köpa Lordi i stället! Lordi är ju Svart ba LH.
Lordi bär ju på choklad eftersom hans mamma Vinezaa är choklad.
Varför går det inte bara att banka in alla glosor 
Haha, jag överlevde första dagen på praoen *stolt* ^^ :D (A)
#139 Woho! ;D Grattis.. typ? ;D haha
Själv har jag varit sjuk idag, det är så jobbigt! Nyser minst en gång var 5e minut! jättejobbigt.. Sen vill jag ju så gärna mysa med hampisarna men får inte.. usch :( Imorgon ska jag räkna alla mina nysningar! Lär inte ha annat bättre för mig endå nu när jag är sjuk 
/Matilda
#140 Jag var jättenervös(A) Ville inte praoa… typ^^
Usch vad jobbigt att vara sjuk:/ Tur att jag är frisk:P :D ^^ Det blir intressant att se hur många gånger du nyser:P XD
#141 Jo, jag minns med när jag praoade.. usch, piiinsamt! xD
Joo. det är jättejobbigt, speciellt med mina små bebbar här hemma på bara 4 dar.. :( Jag ska verkligen räkna imorn! ;) hahaha
/Matilda
#142 Var praoade du då? ;) Jag är ju som tur är med en vän till familjen, hon är min handledare:) Det känns iaf skönt(A)
Du får se det positivt, vilar du nu kommer du vara frisk snart och kunna gosa med bebbarna;) Hahaha^^ Du får skriva ett sträck varje gång du nyser;) Jag ser fram emot resultatet;) ^^
#143 Jag jobbade på Bokia, där jag fick stå i kassan! xD Det var pinsamt! :P Dock var min mamma min handledare så lite lyx var det ^^
Jo, jag ska försöka! (: Jag ska ha en sån whiteboard penna som man kan tvätta bort, sen göra streck på min arm varje gång jag nyser ;D haha det blir nog en hel del streck alltså :P
/Matilda
#144 Hela armarna fulla;) Haha^^
#145 Ja, jag kommer se galen ut :D Men men ;D får väl se hur det går! :D
/Matilda
#146 Armarna och benen;) Du kommer vara helt randig^^ Då måste du visa ett kort! Lova det;) ^^ (A)
#147 Jadå! :P hahaha xD Nu måste jag bara komma ihåg det ^^
/Matilda
#89 funkar den maten "selective" bra för dig? har den men funderar på att byta.
Mvh
Mig
snart slipper man all skit på skolan! studenten den 21maj.
Ska bara skälla ut en i paralellklassen först, sedan så kommer tiden nog gå rätt fort. kul att se hans reaktion, för han är verkligen ett svin.
Mvh
Mig
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha. hittade denna gamla video som jag spelade in på min fd hamster Lisa-Marie ;) Hon var värsta hopparen.
(Och nej hon bodde inte i det huset, det var hennes utkikstorn ;))
#152 Vilken duktig hoppare;) Vilken duktig hamster<3 ^^
#152 men åååh vilken gullig lite skutte flicka! Gullig och smart tös hon var!
Jag har aldrig sett en hamster hoppa! Det var jättegulligt! Min hamster orkar knappt springa i hjulet…
#155 Snacka om lata hamstrar…hahahahaha
Fy f*n vad jag blir trött på uppkäftiga råttuppfödare…
Vet att jag lovade Sniff bild idag och allt (skulle rita ett streck på armen för varje nysning) men jag har knappt nyst idag! :O Det totalt helvände. Jag ligger just nu på endast 14 nysningar idag XD
#158 Nått som hänt? ;o
/Matilda

#157 Gud, vad jag är avundsjuk på dig! Jag vill också ha tandställning, så mina tänder kan rätta till sig någon gång
Det gör säkert ont och kommer se konstigt från början när man inte är van, men JAG VILL ATT MINA TÄNDER SKA RÄTTA TILL SIG
Jag ska också skaffa räls, där nere. Kommer bli fina då ^^
#137 Nja, jag ska ju inte avla så jag hade hellre köpt mamma hamster. Rätt färg på en gång (fast jag har konstaterat att jag gillar ganska många olika färger
)
--------------

Här sitter jag och borde gå till bussen, men det gör jag inte
Jaja, måste dra till skolan nu
Hejdå!
#157 har också haft räls! Ontsom fan gör det, men det blir himla snyggt efteråt :D
// Sofia
#160 Haha. hoppas du får tandställning sen då :)
#164 Äh, inte så farligt än. Lite smått öm i tänderna, blir att leva på soppa å hallonkräm några dagar nu.. :p
Usch när jag hade tanställning så ville jag bara slita ut skiten. Men sedan hade jag lite mer avancerad ställning med:)
Hoppas du slipper ha så ont iaf!
// Pabblo
Blöh, nu har jag hällt i mig en stor kaffe. Men är fortfarande lika trött.. Tror jag går och lägger mig en timme.. ZzzZZzzz
// Sofia
Min kompis gick precis hem .-.
#166 Haha… Jag har inte riktigt kommit igång än heller. Dröjer ett par-tre månader. Nu ska vi bara bredda en av mina gluggar, sen ska det snittas lite i tandköttet så vi kommer åt tänderna som behöver draghjälp.. :p Det lär kännas när det kommer igång :S
#159 Haha, jag visste det!
;) Haha^^ Synd;) När man väl ska göra det, är det över:P
#158 Vad har hänt?! :O ;)
Håller på att bli frustrerad! Behöver en ba kh svart,svartgul eller eventuellt choklad. Men hittar inget hur än tusan jag söker! Inte äns i finland.
Såg en annons på en svartgul bandad kh här på finska hamsterföreningens sida. Skrev just åt uppfödaren så nu får man hoppas han finns kvar och hon svarar på mitt mail…
#172 håller tummarna;P
// Pabblo
Idag är jag i skolan! Ska precis kolla på Queen Elisabeth filmen, den där som fick många oscar pris eller va de va.. ^^ Känns ganska lyx att se den i skolan :D Så nu måste jag stänga ner datorn i 2 timmar! *jobbigt* jag vill ju sitta på iFokus hela dan! :D haha ;D
/Matilda

Hejluuu;)
Jag har inge å göra just nu. Jag väntar på att få ett mejl * HEHE * xD
Håller på att bli irriterad nu! Inget mail,inget sms och inget svar i telefon!
Förväntar man sig sälja några hamstrar skall man för tusan se till att ta med sin förbannade mobil!
#136 haha lugn och fin nu.. Fast för några veckor lät jag ungefär likadant så kanske inte ska säga nå (A)
// Pabblo
#176 Men ojj! Det var ju väldigt dåligt förberett måste jag ju säga ;/
/Matilda

Ta er gärna en titt på min lilla uppfödning och lämna gärna spår i gästboken!: -->Klickahär<--
8D
Ok, den svartgula bandade kh hanen är nu min! Så nu har jag en bandad kulle då som jag planerar att få fina skp av med Zmuddy Baby senare.
#180 Vad kul! :D
#181 Japp nu är jag nöjd! Hon var osäker om hon ville sälja honom åt mig eftersom hon antagligen fastnat för honom. Men jag sa att hon får köpa hanns avkomma sedan att jag tänkte använda honom i avel. Så tyckte hon " Ja,du får köpa honom". Det blev ett hastigt ja inget mera tänkande…hahahaha

Sitter här och fillosoferar lite
Kom precis att tänka på att jag verkligen diggar Royalz avatar; hur elakt det hon skriver än låter, så tonas det ner av den stora glada gubben
(inte för att hon har skrivit nått elakt)
Haha, jag vet att jag är lite konstig,och att jag tänker en massa konstiga saker. Men det konstigaste av allt är nog att jag berättar det för er
#183 Jag håller med xD Gillar verkligen den smileyn! Man blir så glad av att se den! 
/Matilda
Jag har världens bästa katt! :D Han heter Sniff<3 Haha, jag brukar träna honom, och igår filmade jag det^^ Fast det var första gången jag tränade honom på "Bollen eller Musen"- tricket… ;)

#185 haha, vad sött
#185 Men herre jäklar människa! Vad har du gjort med katten?! *Fnissar*
Gör du sådär med hampisarna med? ^^'
#185 Men haha vad sött! :D
/Matilda
#185 Vad gullig kisse! Det är bra att hålla katter stimulerade. Jag brukade träna min kisse också! Hon kunde ge tass på befallning bara för lite extra kel. 
Nu har jag äntligen fixat min lilla (kassa) mobil film till datorn!
Ett tips är att det är msn ljud i bakgrunden så ni inte höjer för mkt om ni nu ska titta på den
Det är Baloo som myser lite på eftermiddagen
Goaste killen! 
http://tinypic.com/player.php?v=15gw86a&s=5
*ni får nog kopiera, jag är kass på att länka ._.*
/Matilda

#190 och #191 vad sööt! om ändå mina dvärgar kunde vara så gosiga
#192 Aww :D Jag älskar verkligen när Baloo BARA vill mysa, när ham bara ligger helt stilla och njuuter ;D
/Matilda
#152 Men gud vilken rolig liten sak som hoppar upp på en! Vår Sigrid hoppar också sådär ibland för att försöka komma ur karet, men hon har aldrig hoppat upp på oss…. Vilken mysig liten hamster! =) Supersött namn dessutom :)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Hahaha fick reda på den nya hanens namn han heter Don Rosa
En Riktig Don Juan… hahahaha

Sitter här och är både nöjd och har lite ångest (bara så ni vet är jag nog den snålaste personen här inne
); jag var på stan idag och köpte: Ett linne, ett par 'lackleggings', en tunn 'jacka' (och när jag säger tunn så menar jag tunn, genomskinligt tunn liksom
) och…*trummvirvel*… en skinnjacka!
Okej, jag erkänner; det är inte äkta skinn
Men den är snygg iaf
Sammanlagt blev det 700 kr - ett väldigt bra pris med tanke på vad jag köpte!
Men jag är som sagt var väldigt snål, och nu har jag bara 330 kr kvar!
Så samtidigt som jag är väldigt nöjd med det jag köpt så har jag lite ångest när det gäller pengarna

#196 najsigt köp ! :)
Själv hatar jag att slösa på pengar och då menar jag HATAR xD
Men jag vill tjäna mycket pengar men använder dom inte *h*e*h*e xD

#197 tackar
Ja, men det är just det; jag hatar också att slösa på pengar… bara det att jag älskar att shoppa
det går inte riktigt ihop
Haha :P jag e också en snålis jag, en riktig hamster!! Jag älskar att spara och gör av med så lite som möjligt =) Eller oftast… nu har jag en liten slösa period, köpte t.o.m thaimat idag! Orkade verkligen itne koka ihop ngt :P
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Jag har precis insett att jag blivit beroende av hif
Inte tusan ska man gå in på samma hemsida XX ggr/dag men ändå gör jag det. Och så fort jag hittar en spännande tråd så är jag där o skriver.
Tokiga människa…
--------------

Sitter vid HiF Flera ggr om dagen hehe, The world of best site ^^
Undrar om stress kan göra en sjuk? Har precis insett att jag är stressad…

Jag är också beroende av HIF
Såhär ser min dag ut: Vaknar, gör mig i ording, går in på HIF, skolan, tänker på trådar på HIF, skolan, längtar hem till datorn och HIF, skolan, HIF… Hahah, och när jag kommer hem: mer HIF
#204 Undra om man kan gå med i ngn klubb? Ungefär som AA fast för Hif missbrukare
--------------

#204 haha, ja, vi borde kanske starta en klubb
Nu ska jag berätta något alldeles hemskt, jag var med om idag (varning för låååångt inlägg):
Jag skulle hem till en kompis på rasten, hon skulle byta väska och jag skulle få se hennes hamster.
Det första jag slogs av var att hon hade spån till den - och det är en långhårig hane - så det var flera tussar i pälsen.
Det andra jag slogs av var att den hade hamstervadd, inte lite heller; nej, nästan lika mycket hamstervadd som spån!
Det tredje var ett igenklibbat öga. Jag frågade om hamstern hade stått drigit och om den kanske var förkyld. Svaret jag fick var: - Tja, jag har ju haft ett öppet fönster, men…
Fattar ni?! Ett öppet fönster, mitt i vintern med en hamster i rummet!
Hon trodde heller inte att hamstern kunde bli sjuk om man själv var sjuk
Så det fjärde och hemskaste:
-Titta, hans tänder har börjat bli snea! Sa hon till mig.
Jag granskade honom noga och insåg att tänderna blivit för långa: den ena tanden hade gått av och den andra hade börjat växa snett
Jag sa till henne att dom borde ta hamstern till en veterinär så dom kunde slipa ner den andra tanden och kolla lite på den avbrutna.
Svaret jag fick var: - aldrig att vi tar honom till en veterinär!
Gud vad ledsen och arg jag blir
Både på djuraffären som inte informerar tillräckligt bra om skötsel, men mest på min kompis som bara skiter i det

#202 Stress kan definitivt göra en sjuk. Både mentalt och fysiskt. Av stress kan man få orolig mage så kallad stress mage samt i svåra fall hjärtklappning. Stress kan även tära på ens psyke så man blir deprimerad. I svåra fall kan stress leda till Panik ångest. Jag vet allför väl hur stress samt oro kan påverka en och göra en sjuk.
#187 Haha, nejdå;) Hamstrarna är mycket envisare, de vill inte lära sig något^^ Fast Hani kan nääästan stå upp på två ben på befallning(A)
#189 Sniffens bästa trick är vacker tass, han är jättebra på det:) OCh sitt. När jag släpper ut honom får han sitta och vänta tills jag säger att det är okej att han går ut, och jag kan säga Sitt nästan när som helst, så sätter han sig:D
#191 Vad gullig han är<3

Nu ska jag göra något ovanligt som att ta ett bad! Gud, det måste vara ett år sen jag badade sisst
Ska bli skööönt
#208 Vi har inte ens ett badkar;) :P
#205 Nej vad hemskt!.. Sånna människor borde inte få ha djur. Okej med att de hade spån till en lh hane, det har jag, fast INTE okej att han har fullt med tovor (antar att han var jättelånghårig då?). Sen det där att man inte ens kan överväga att ta sin hamster till veterinären!
USCH!
/Matilda

#210 Ja, jag tycker också att det är okej att ha spån om det inte är tovigt. Jag tror att han var jättelånghårig, svårt att bedömma när jag aldrig sett en långhårig förut (mer än på bild)
Ja, det var verkligen hemskt. Jag bara satt där helt stum, visste inte vad jag skulle göra. Ville helst bara ta med mig hamstern hem till mig
#211 Nej så hemskt!… Att man ens kan ha mage att göra så ;/ Endå sa du ju till henne.
/Matilda

Sitter här och lyssnar på Black eyed peas med Millie i famnen.
Black eyed peas är inget jag lyssnat på förrut, upptäckte liksom idag att förutom dom klassiska som t ex I gotta feeling och Boom boom pow så har dom faktiskt andra bra låtar
haha, visste inte ens att jag gillade sån sorts musik!
#213 Vad kul! Själv älskar jag dom! 'Knarkar' deras nyaste skiva just nu :P

#214 ja, det är jättekul! Dom är ju faktiskt jättebra^^ Vilken är deras nyaste skiva?:)
#215 ''The E.N.D.'' (The Energy Never Dies)

#216 Haha, det är den jag sitter och lyssnar på. Jag har fastnat totalt för Imma be och Meet me half way.
Jag måste säga att min musikstil är så blandad
Lyssnar just nu på en lista jag gjort (på spotify) artisterna på listan är: Black eyed peas, Akon, David Guetta, Sean Kingston och - den artist som står ut lite extra mot de andra - Demi Lovato! Haha
Men dom alla är så bra

För dom som inte märkte det så blev det (såklart) dubbelt
Om ni av någon anledning skulle vilja veta vad jag lyssnar på för musik… Jag lyssnar på Thomas Di Leva:D Han är bäst:D (A) <3

#220 Jaha, lyssnar lite på honom nu bara för det.
Det är inte riktigt min stil, men det är väldigt avslappnande att lyssna på honom :) Precis vad jag var sugen på nu, avslappnande musik :D
Så jag ska nog fortsätta lyssna på honom lite till bara för att jag blev så lugn (fast det inte är min stil)
#221 Jag lyssnar alltid på honom när jag ska sova och när jag vaknar:) Supermysigt:) Och när jag känner för det…^^ Jag är något beroenda av hans musik(A) ^^
Greg White Hunt - Bästa avslappningsmusiken!

#222 Ja, när man ska sova verkar det väldigt bra, sitter här och nickar till då och då bara pga hans musik

#223 Ja, jag märker det
Lyssnar på det nu
Jag tittar på National Treasure! Älskar verkligen dem filmerna :) Lite mysterier, ledtrådar, hihi :D Spännande :D Även om jag redan sett filmen tidigare.. ^^
/Matilda
Jag är sååå trött. Tror jag går och lägger mig.. Sova tills jag vaknar av mig själv i morgonbitti. Gud så skönt!
// Sofia
#227 Oh, det låter så bra! Jag ska med sova.. nu är klockan aldeles för mycket xD
/Matilda

JAG HAR FOTBOLLSMATCH SNART!
ÄR SÅÅÅÅÅÅ NERVÖS ! 
#229 Usch, fotboll… Jag hatar fotboll (A) :P ^^
Lycka till iaf:)

#230 Jag hatar också fotboll, både att spela och titta på
#229 Lycka till
#231 Det är tråkigt…^^ Tycker jag(A) ^^
Åhhhhhhh!!! Nu ligger min yngsta dotter i magsjuka och har kräkts hela natten…bara vänta tills vi andra blir drabbade med. Men måste bara berömma min lilla Tuva som inte klagar en enda gång. Hon är tuff.
#233 Vad hemskt:/ Krama lilltjejen från mig;) :)
#234 Ska göra det.
Kanske dags för en ny tråd?

#235 Ja, det är nog dags för en ny tråd
#235 En ny tråd behövs asolut^^