Gallerbur eller duna?
Jag funderar på ifall jag ska köpa gallerbur eller duna till min guldhamsterunge jag tingat.
Med galler kan det bli gallerbitande, men då är det ju lättare att sätta i hyllor och sötnosen kan ju klättra förstås (det går väl för sig med guldhamstrar, hur högt kan de falla utan att skada sig ifall jag får en klumpeduns?)
Med duna blir det inget gallerbitande (om hon nu inte kommer upp till taket) och mindre burmaterial som hamnar på golvet.
Vad tror ni? Ska jag satsa på gallerbur och hoppas att jag inte får en bitare och eventuellt få köpa duna senare?
Föresten, vad behövs för galleravstånd?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Fasiken, fel grupp. Vem ska jag kontakta angående att flytta tråden?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Jag skulle satsa på duna; jag har gallerburar här hemma och här gnags det och sprutar ut spån över hela golvet
Jag skulle satsa på en dunabur, gallerburar är värdelösa. Nästan alla hamstrar som sitter i en gallerbur biter på gallret.
Om du nu väljer en gallerbur ändå, tänk på att inte ta en med massor av våningar utan en hamster vill ha så stor bottenyta som möjligt. Så en Bur som är lång och inte så hög är bäst.
Dunaburar är det mycket plast runt och kanske bara en öppning av galler i taket på buren. Tänk på att det på sommaren när det är jättevarmt så kan det bli kokhett i en sådan instängd plastbur…
JAg skulle nog med satsat på dunabur ^^ Tycker dem är jättebra :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Tack, det blir nog dunabur, eftersom så många nämnt gallerbur.
#4 Är det stor risk för överhettning? Jag hade planerat att köpa en temp att ha i närheten av buren ändå, så det fixar sig. Sen får den lov att stå i ett hörn utan solsken hela tiden.
Jessica Jones (2015-)
Har du buren i ett rum där inte solen ligger på hela dagen så brukar det gå bra.
Jag hade mina i lådor hela sommaren och en i dunabur och ingen blev överhettad.
Håller man dörrar och fönster stängda så blir det svalt inne, iaf här hos mig. Öppnar jag dörren så blir det väldigt varmt fort.
Håller med #7.
Mina har bott i dunor, lådor och akvarium.
Jag har aldrig haft problem med att det blivit för varmt.
Samma för mig! :)
/Matilda
prova galler först.
Mvh
Mig
min dunabur blir lite för varm ibland på vintern, men det beror ju på hur varmt det är i rummet och vad du har för burunderlag i buren.
Mvh
Mig
Jag hade tänkt toa-lätt eller annat papperpellets (eftersom att jag ska skaffa en långhårig hamster).
Jessica Jones (2015-)
#12 det funkar bra.
Mvh
Mig
Vad finns det för alternativ, annars än toa-lätt, som är bra för långhåriga? Och i vilka affärer kan man få tag i dem?
Tror jag såg toa-lätt på djuraffären.
Jessica Jones (2015-)

Finns någonting som heter Stl-strö som funkar på LH också. Sen vet jag att många använder flis av något slag, har dock inte testat själv så jag vet inte hur det funkar.
Själv använder jag Stl-strö eller toa-lätt till mina LH-hanar och spån till LH-honorna.
Är det annorlunda mellan lh honor och hanar?
Jessica Jones (2015-)
Använder också STL-strö, men jag använder det till alla mina oavsett pälstyp.
Av den enkla anledningen att jag inte klarar av spån. 
Vad breukar man hitta stl-strö? Billigare eller dyrare än toa-lätt?
Jessica Jones (2015-)

LH-hanar har väldigt mycket längre päls än vad LH-honor har. Spån och ibland även toa-lätt trasslar in sig enormt i pälsen. Och blir det riktigt illa så måste man klippa loss tovor.
#18: Finns på vissa djuraffärer, men även på Granngården (oftast på lagret).
Det är billigare än toalätt, åtminstone här.
Jag har en gallerbur till min hamster som är smalare mellan gallret så han inte kan gnaga på gallret.Har även haft duna men jag tycker dom är värdelösa för dom går sönder så lätt om jag var du skulle jag hellre skaffa ett akvarium med nät som tak eller ett terrarium. jag använder flis bla alspån(ser ut som flis) och hampa strö ..båda kostar ca 110 kr för 25 liter men har man inte så många djur så kanske det går att använda sånt som är lite dyrare ,är iaf jätte bra.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag måste anväda spån i vilket fall som, men jag kammar hamstrarna dagligen (mina grabbar då) sen har jag ingen kille som är så jättelånghårig så det fungerar faktiskt, men jag ska kolla till granngården! Det är det ju värt :)
Anledningen är att jag känner att toa-lätt luktar jättehemskt.. :( Det börjar klia i näsan pga av lukten och jag får en konstig smak i munnen av det O.o Jättewierd jag vet O.o
Men ska lätt testa stl-strö, måste bara få någon att köra mig till granngården 
/Matilda
Vad är stl-strö? Är det en förkortning för något eller heter det så? Typ kattlådeströ? Ngn som har en bild på stl-strö?

#23 undrar desamma.
Detta är http://www.mikkelsgarden.com/index.php?id=33 StL-strö. 
#25 finns det i mindre påsar?
isåfall hur stora?
Mvh
Mig
#1 Tråden är flyttad nu ;)
#27 Tack :)
Jessica Jones (2015-)