Brunst.
Hur ser man när en dvärghamster är brunstig?
Jag har ju en honahäremma men jag märlker inget…

*putt*
Guldhamsterhonorna brunstar var 4e dag. Vissa märks det inget alls på andra stinker å vissa lyfter stjärten i vädret om du stryker den över ryggen.

Jag ska pröva :DDD
men det är en dvärg jag har.
Ok.. Dom har jag inte så stor koll på när det kommer till brunst. Nån annan som kan svara??

*putt*
Lättast när man avlar med dvärgar är att släppa ihop hane och hona och låta dem bo ihop 2veckor, vill man ha fler ungar direkt efter första kullen kan hanen bo med honan under hela perioden (gäller vintervita). Jag provade "handpara" mina vintervita förut utan reultat, det är svårare att se när de brunstar än guldhamstrar som är lätta att se brunst på.
Kinesiska dvärghamstrar bör endast sättas ihop när man är säker på att honan brunstar, då dessa är lika som guldhamstrar i sättet gillar de inte artfränder utom vid parning. De sätts ihop och tas isär när parningen är över.
Vilken dvärghamsterart rör det sig om?

Rysk Vintervit.
Dock är jag lite rädd för att bara släppa ner dom, honan kan ju knipsa av kulorna… :P
Det enklaste sättet är att sätta ihop dom.
Om djuren skriker är det faktiskt inte så farligt, oftast hörs det väre än vad det är, DÄREMOT om dom sitter som en kula ihop och är tysta så är det på riktigt så att säga.
Sätt ner båda hamstrarna i en neutral Bur utan överdel, sitt redo med ett petbox-lock eller en sandlåde spade, gärna ngn läderhandske om du måste sära på dom.
Det är helt normalt att de skriks lite….. Det är MKT viktigt att du sitter o kontrollerar dom nogrant. Att hanen slänger sig på rygg o honan blänger på honom är normalt, han visar att han är underlägsen…..
Hoppas detta hjälper dig lite grann.. annars om du bor i närheten av mig (stockholm) kan jag hjälpa dig att sätta ihop dom….
//Sebastian, Viljami's Vintervita & Campbells
#10 Jag bor i sthlm, ja.
Vi får se. Jag ska pröva imorgon.
Hur har det gått??
Nja, vi har prövat igår, iförrgår och idag ska vi pröva.
Det har gått sådär, de har inte bitit varandra, men jag hittar inte hennes brunst och jag är osäker på om Puff verkligen är en hane…
Men varför inte bara sätta ihop dom som är enklast??
Om man sätter ihop VV så behöver honan inte brunsta när man sätter ihop dom, utan bara sätta ihop dom och vara redo med petbox-lock eller en sandlåde spade….
Lite skrik kommer det nog att vara….mend et är ingen fara så länge du inet ser blod…
//Sebastian, Viljami's Vintervita & Campbells
Det är ju ihopsättning vi håller på med^^
Jag ska försöka. Funkar det inte imorgon så byter jag hane. Har nämligen en kompis som har en vv hane som ÄR en hane. Vet inte om Puff är det, kanske därför det inte funkar.
# 15 varför tittar du inte efter vad du har för något?
Mvh
Mig
#15 Jag har kollat o kollat o återigen kollat i hamsterböcker men tycker alla ser lika dana ut.
#7 jag har en hane och en hona av vintervit. de har bott ihop sedan den 3januari, men det blir inga ungar. vad bör jag tänka på, som jag kan göra fel?
Mvh
Mig

#18 Ibland kan det ta längre tid och ibland så funkar inte paret ihop helt enkelt.
Någon av dem kan också vara steril.
Har inte uppdaterat på länge, men det är två honor jag har.
Jag ska dock låna en hane på onsdag^^
min dvärghona lyfter på svansen min hane e helt galen
Min dvärghamsterhona högbrunstade i gårkväll och då tog jag min hane framför buren men hon totalt attackerade han jag blev rädd och lade in hanen i sin Bur. Men jag ska ta en kull ungar på min hona snart men hur ska jag göra rädd att hon dödar han för hanen är ju världens goaste. Om någon bor nära Helsingborg kan ni hjälpa mig att sätta ihop dom då :)?
en fråga till kan man sätta ihop en fullvuxen hane med en hona på 4 månader och låta dom bo tillsammans i några veckor utan att dom dödar varandra ??
#23 Blir det inte bebisar då?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#24 jo men det är det jag vill :)
#25 Jaha, men är hon inte för ung eller ska dem minst vara 4 månader? Guldisar så gäller iaf 5-6 månader.
/Matilda
#26 Jo kanske det kanske:P
#26 Menar du att du inte kollat det?
/Matilda

#26 Nej, vad jag vet (men jag är ju inte expert precis) så är 4 mån rekommenderat
#29 Bra! Då har även jag lärt mig nått idag ;D
/Matilda

Japp , Över 4 månader är rekomenderat :)

Hur ofta får dvärghamstrar brunst?
#32 vart 3-4 fjärde dag dom kan även hoppa över en brunst :) jag har en bok som jag skriver in när hon brunstar och sånt och om jag parar henne;)