skvaller/huvudbry
är just nu skitarg.
varför kan inte folk sköta sitt å bry sej om andra på ett vettigare sätt än att ständigt leta fel och sen skitsnacka utan att ta reda på fakta först.
måste jag när jag gör nåt först komma med förklaringar till alla om varför det är si el så och hur min situation ser ut?
ni som vill veta kan höra av er direkt till mej så får ni svar sen kan ni gå å snacka hur mkt ni vill men då har ni fakta å slipper spekulera och göra en höna av en fjäder.
kan i korta meningar berätta om min situation.
har varit sjuk sen 7års åldern. min sjukdom blir ständigt sämre. läkarna har stått å kliat sej i skallen å hjälpen/lindringen har varit dålig. nu först börjar de komma på vad jag har då forskningen gått frammåt.
vi har kommit fram till att när jag är i varmare länder blir min sjukdom bra mkt bättre därför kommer jag att pendla mellan två länder.
sen hamstrarna som vissa gnäller så mkt om.
jag har dom som hobby och inte för att tjäna pengar. pengar ger de inte, har jag tur går det på ett ut men oftast så kostar de mer än vad de smakar men vilken hobby kostar inte.
har hitills klarat att ha ngt mer än önskvärt men pga min sjukdom så måste jag få ner antalet till ca 10-15djur. går inte att ha fler om jag ska ha djurvakt ofta samt att jag orkar inte med fler. som det är nu tar det en hel dag att mata,städa burar,kela osv.
att jag har annonser ute på flera djur betyder inte att jag får ner antalet. det tar tid att sälja äldre hamstrar som är över tre mån.
just nu har jag de som varit avelsdjur, de som står på tillväxt,och de jag kan avla på. samt osålda ungar som letar nya hem. att jag köpt in nån ny då och då beror på att jag inte gillar släktavel och har behövt nytt blod.
nä jag orkar inte sitta här å hålla försvarstal.
ni som vill veta mer om mej kontakta mej direkt.
ni som nu igen snackar vet vilka ni är och borde skämmas, ni vet också att det når mej- att ni aldrig lär er.
sköt ni ert så sköter jag mitt.
har ni så mkt fritid att ni har tid att skvallra borde ni skaffa er ett liv, ett tips skaffa er en hobby som tar upp ert intresse så mår ni bättre och aktiverar andra delar av er hjärna än skvallerbiten.
sen vet jag att det är mkt stavfel men de ser inte jag då jag har dyslexi, det har jag sagt förr så dumma komentarer om stavningen undanbeds, ägna er tid till annat istället för ni måste väl ha viktigare saker för er än gnälla på stavningar.
ni som håller på får gärna kontakta mej och be om ursäkt denhär gången. ni sårar mer än vad ni hjälper till.
Ja se skadeglädjen är ju den sanna glädjen sägs det ju ;)
I detta fallet kanske många skulle gå efter jante-lagen, dvs "sköt dig själv och sk*t i andra" ;)
.. att man måste alltid förklara sig så att ingen hoppar på en och säger framfusiga saker och hela tiden söker fel i det man skriver. Som tur är så har inte jag varit med om någon sån allvarlig situation här, men det är väl för att jag är väldigt noga med det jag skriver, just så att ingen ska hoppa på mig… Det känns så jobbigt.
Om någon har en bild på en hamster som nyss kommit hem (om man är nybörjare) så har hamstern fel hus eller nåt. Men det enda man vill är att visa upp sin hamster utan att någon ska klaga. Men lik väl kommer det en kommentar "hörru, det där är fel hus, byt omgående, annars blir jag jättearg på dig *personligen, även om jag inte känner dig*". Då är det faktiskt bättre att skicka iväg ett mejl, än att den människan ser att alla ser att hon/han gjort fel.. Det är nog ganska jobbigt för den personen.
Men annars tycker jag att HiF är en jättebra sida och jag verkligen stormtrivs! Men man ska ändå tänka på vad man skriver (både som ts och kommenterare). Vill inte klaga (kolla, nu förklarar jag mig för jag vill inte att nån ska skälla på mig för det jag skrivit
), utan jag älskar denna siten och menar inget illa alls.
Hoppas att det va ok att jag skrev… 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Trist men ack så vanligt… Folk har för lite att göra helt enkelt! Sköt om dig och strunta i snacket!
Kram!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Ja när man skriver på nätet så kan det ju bli SÅ fel när man inte hör tonläget.
Du tar upp ett bra exempel, detta med hus, för det tycker jag mig se ofta, så är det ju svårt för den som läser att veta om jag "säger" detta med en snäll röst eller är elak i mitt tonläge.
2 Tycker at du verkar ha helt rätt! Jag har inte varit inne här så längen men jag har redan reagerat på det. Det är lite synd eftersom detta är en toppensida för alla nybörjage, erfarna och nyfikna. Jag skulle själv inte våga lägga ut något utan att vara helt säker på det, sjäv tycker jag det är jättejobbigt med dålig kritik!
Tycker det är nästan lika vanligt på ''hundar ifokus'' men inte på några andra iFokus sidor…
Hoppas att folk tar till sig och försöker bättra sig :)
/ Kalle
#5 jag upplever att det är vanligt bland "djur-människor" överhuvudtaget tyvärr. Både på iFokus och andra djur sidor… 
Medarbetare på Chihuahua
Skriver du att du ger din katt Friskies på ett kattforum blir du nog hängd för det också ;)
Nu tycker jag personligen inte att det är något foder att hänga i julgranen, men man kan ju framföra det på ett snällt sätt endå.
Jag utgår ifrån att de flesta gör sitt bästa för sitt djur, oavsett art, och personligen skulle jag bli ledsen/ta illa upp om nån skriver tex "köp ett större Hjul åt hamstern, annars bryter den ryggen!!!!
". Visste jag inte att de bör ha ett visst mått på hjulen för Att undvika skador, så är det ju inget jag har gjort avsiktligt för att skada min hamster endå.
6 Ja, tyvärr :-/ Jag har inte varit inne på så många andra sidor men det skulle inte förvåna mig! Lite besserwisser över djurfolk (inklusive mig själv ibland :P)
Man får helt ennkelt ransaka sig själv: Har Jag gjort fel? Eller är det bara någon som vill visa att han/hon är bättre? Och så får man kolla upp hur man kan förbättra :)
jag skiter i hur någon stavar så länge man fattar någorlunda.
det har jag också märkt av mycket här inne. Om någon tycker att tex spån är fel och någon har det för att den tycker att det är bra. så är det fel och fortsätter personen ha det så är det dålig djurhållning och personen blir nästan anklagad för djurplågeri. alla har rätt att ha olika åsikter.
Man ska inte klaga förrän man vet anledningarna.
Mvh
Mig
Va tur att alla var så förstående! Gjorde en chansning av att posta mitt inlägg! xD
/Matilda
#10 Tykcte inte du sa något tokigt :)
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#11 Vad tur, tänkte efter dock rejält innan jag postade, men tur att man fick så bra reaktioner ^^
/Matilda
Det är jättesynd när sånt här förekommer.
Jag lämnade ju en hamsterunge hos dig som skulle ner till Göteborg för lite mer än ett år sedan och jag tycker du verkar vara en jättetrevlig person som tar bra hand om dina djur och ställer upp för både människor & djur ( som att hjälpa till vid transport och de stackars frusna hamstrarna som du skrev om i en tråd)..
Kan inte förstå varför folk skulle hålla på och snacka skit om dig på det sättet. 
Myntet har alltid 2 sidor.

och bollen är alltid rund
Jag hade inte tänkt svara i denna tråd men jag gör det ändå.
Jag har mkt svårt att förstå varför man låter denna tråd ligga kvar.
Innehållet är mest tyck synd om mig, jag är orättvist behandlad.
Herregud det är djur vi håller på med och så här är det, det snackas och tisslas om allt och många gånger är det pga avundsjuka men flera andra gånger är det befogat.
Det är ju upp till var och en att känna om det som sägs är sant eller inte. Så länge som man själv har rent mjöl i påsen så spelar det väl ändå ingen roll vad folk säger, eller?
Min sanning är inte alltid din sanning om ni förstår hur jag tänker.
Bara för att jag tycker att jag är VÄRLDENS BÄSTA uppfödare så kanske inte omvärlden uppfattar mig som det.
Nu tycker jag inte att jag är världens bästa uppfödare men det var ett exempel.
Jag skiter i andra och sen får de hålla på bäst de vill, i slutändan om man far med osanning så kommer det alltid fram!
Hälsningar Lotta
#16 Bra skrivet! Gillade det sista du skrev, citerar: "Jag skiter i andra och sen får de hålla på bäst de vill, i slutändan om man far med osanning så kommer det alltid fram!"
:)
/Matilda
Om det är så du tycker så har du rätt att tycka det, och uttrycka det. Och Zheverez hade också något att säga och rätt att uttrycka det. Så det är väl därför tråden är kvar här. Det skadar väl inte?
Själv förstår jag inte "Skit i andra" attityden. Vissa har den attityden, den gåvan att kunna släppa saker, men andra kan inte skaka av sig grejer och vill ha en trevlig atmosfär, som mig.
Det finns en skillnad mellan konstruktiv och negativ kritik, och mellan småprat och skvaller.
Nu vet inte jag vad Zheverez gått igenom och kan inte säga ifall jag tycker hon överreagerar eller inte, och jag kan inte dömma ifall hon bara skrev en "tyck synd om mig" inlägg eller hade belägg för vad hon skrev eller inte.
Men ibland kan såna här trådar hjälpa till att göra folk medvetna om att de kanske kan uttrycka sig lite bättre, så tråden är för mig lyckad. Om nu inte folk pratar med skit p.g.a. av det förstås.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
# 18 Min uppfattning av tråden var precis som jag skrev sen är det ju upp till alla att uppfatta tråden på sitt sätt ;)
Jag tror att man lär sig med tiden att skaka av sig saker och ting.
Jag skrev aldrig att jag inte vill ha en trevlig atmosfär runt mig, men av lång erfarenhet så vet jag att man inte kommer bort från vad folk kallar "skitsnack" befogad elller obefogad.
Lotta
#19 Det har du rätt i, skitsnack finns överallt, men ibland kan det faktiskt hjälpa till att säga "Sluta snacka skit". Ibland får det folk att tänka till en extra gång innan de öppnar munnen/skriver.
Jessica Jones (2015-)
#16 Alla är inte lika starka och orkar skaka det av sig.
Medarbetare på Chihuahua
Tyvärr uppfattar nog många av oss tråden som just "tyck synd om mig" , de som är vänner med ts uppfattar det antagligen på annat sätt.
Tycker oxå att det är märkligt att tråden ligger kvar, jag skulle tagit bort den då det tyvärr nog gör att det snackas mer, men nu kanske om hur synd alla ska tycka om ts , såna här saker är alltid bättre att ta privat med berörda.
Det brukar tyvärr vara så och som det sägs, det är aldrig ens fel att två träter.
Jag har ingen aning om vad som ligger bakom och har inte heller varit aktiv här särskilt länge. Men att lyfta frågan hur man är mot varandra och hur man skriver till varandra tycker jag inte är fel. Man behöver påminna sig om respekt och allt det där emellanåt :)
Oavsett om det är en "tyck synd om mig" tråd eller inte så känner man för att säga ifrån eller bara behöver skriva av sig så go for it tycker jag. Mår Zheverez bättre av det så är det absolut inget fel i det. Det värsta man kan göra är att inte säga ifrån om man känner sig felbehandlad och man har rätt att uttrycka sin åsikt. Ibland orkar man ta mer skitsnack än andra gånger… vi är ju alla olika. Man har alltid rätt att få reagera och säga hur man känner.
#22 Varför är du så angelägen om att tråden ska bort? Det är ju ett diskussionsforum. Om TS upplver att det pratas bakom ryggen, måste det väl vara ok att klargöra vissa saker här, så skitsnackarna slutar snacka skit helt enkelt? Därför är det tur att alla som sköter detta forum inte är så för censur av vissa saker som du verkar vara… 
Medarbetare på Chihuahua
Nja det stämmer väl inte riktigt och det vet du nog själv….
Jag vet att några av mina inlägg är borttagna så nja det stämmer inte heller tyvärr, sen är jag inte "angelägen" att detta ska tas bort.
Så viktig är inte denna tråd för mig 
Visst att man kan skriva att sluta prata men att skriva snälla tyck synd om mig är faktist i mina ögon 2 skilda saker.
Som jag skrev innan, ett mynt har alltid 2 sidor och det är aldrig ens fel att två träter.
Jag har sett andra trådar där besökare på detta forum ber att alla ska tänka på tonläge och be att man är lite snällare och inte låter arg osv, fine, det är väl jättebra, jag gillar trådarna då för då handlar det inte bara om mig själv och att alla är dumma mot bara mig.
Jag tycker fortfarande att man tar detta privat, för de som snackar kan inte vara alla här på hif.
Jag lägger ner nu, jag ville bara ge min syn på saken och det har jag gjort nu
Jag vill inte tjafsa med de som är av annan åsikt.
Låt alla ha egna åsikter helt enkelt :D
/Matilda
Be-Bopz, jag tror faktiskt att det inte alltid går bättre att ta det privat. Ifall man skriver till en person och säger "Sluta prata skit om mig" så kan den personen reagera väldigt starkt, jämfört med om den personen läser den här tråden och kanske tänker "Hm, undrar ifall mitt beteende skulle förbättras. Kanske har jag varit en av dom som pratar skit".
Det kan ju vara som du säger också, att den här tråden skadar mer än den gör nytta. Själv så brukar jag lösa det genom privat meddelande först.
Sen det där att det aldrig är ens fel att två träter är ett väldigt allmänt ordspråk. Det finns en massa arga personer i världen som tar ut sin ilska över oskyldigt folk, och ifall den personen börjar bråka med en annan person så kan det mycket väl vara helt den först personens fel. Så jag antar att ett bättre ordspråk vore "Det är sällan ens fel när två träter".
Jessica Jones (2015-)
Att prata ut på telefon kan ju vara ett sätt att reda ut saker, tror knappast att man löser saker härinne då det är svårt att förklara sig och höra tonläget på den andra personen/de personer man menar, och på så vis kan man missförstå varandra.
Själv tycker jag att det blir en rakare dialog om man pratar och lyssnar till varandra på telefon.
Att ge skötselråd om hur hamstern skall skötas och att skvallra tycker jag två skilda saker. Dock bör man inte hoppa på personer i fråga utan det går ju bra att säga det på ett vänligt sätt.
Dock vet jag med mig själv att jag kan vara lite för rakt på sak och att det kan uppfattas som att jag är otrevlig, men jag försäkrar att jag inte menar något illa, men i bland hittar jag inte de ord jag söker, och i slutändan handlar det bara om att utbyta information och erfarenheter av guldhamstern.
Själv är jag glad informerar om några nya rön, eller dåliga erfarenheter av vissa produkter, så jag kan undvika att skaffa dem och på så vis spara pengar som jag kan lägga på något som hamstern verkligen behöver.
Att prata skit har aldrig legat mig i fatet, då vi alla gör misstag och ingen är perfekt, alla sköter sina hamstrar efter bästa förmåga.
Kan även tillägga att jag har fullt upp att leva mitt eget liv, att lägga ner energi på att skvallra är inget jag prioriterar.
När jag fyllde 30 så kändes det som om jag gick från att vara en valp till att bli en varg, kan inte beskriva det med andra ord.
När någon påpekade att jag var tjock, så tänkte jag än sen? Det är min kropp och mitt liv och ingen annan ska leva det, huvudsaken är ju att jag är nöjd och accepterar och respekterar mig själv, vad andra tycker och retar sig på är ju deras ensak, att jag njuter av livet är ju min ensak.
Precis så känner jag med Helena! Att jag gått från valp till varg…ja, i brist på andra ord. Att man faktiskt lever sitt liv och inte någon annans. Att ens egna åsikter väger tyngst i slutänden. Att inte bry sig så mkt om vad andra tycker om man bara gör rätt för sig.
Jag fyllde med 30 för bara några månader sen…kanske en magisk ålder…hihi…
Det känns faktiskt som om man gick och lade sig för att sova, och då var jag osäker på allt även mig själv, när jag vaknade visste jag vem jag var och var säker i mig själv. Kände att jag vill inte vara någon annan än just mig själv, för jag är just jag och det är det som gör mig unik. Vill heller inte leva någon annans liv, utan mitt eget.
#30 kan mycket väl tänka mig att det är magiskt att fylla 30 hehe, i varje fall för mig. Som om en helt ny värld öppnade sig och jag fick mer insikt i allt.

ingen kan ta dina tankar ifrån dej ( ordspråk)
Jag får väl lov att gå och sova i 9 år och hoppas på det bästa på min 30 års dag! :D
Jessica Jones (2015-)
jag har precis kommit hem ifrån sjukhuset efter att ha tillbringat min helg där.
Trådar låses bara om TS själv begär det eller om den håller på att spåra ur.
Alla har rätt till sin egen åsikt såklart, men ska diskussionen fortsätta vill jag att man håller tonen.
#33 Alla åldrar har sin charm, så vänta inte på din 30-årsdag, njut av att vara här och nu.
att be någon som pratar skit om en eller skvaller, att sluta är lönlöst. det funkar inte i dagens samhälle.
som #22 säger. säger man ifrån eller skriver av sig så alla ser, så kommer det inte att sluta. för ger man respons till dem som vill ha ens uppmärksamhet så kommer dem ju att fortsätta. visst ska man inte bara strunta i dem, men säg till dem öga mot öga, en gång. hjälper inte det så är det bara att skita i dem.
Mvh
Mig
#36 Kan vara bra att de som pratar skit inte får stå oemotsagda? Att de som lyssnar på skitpratet får sig en tankeställare att det faktiskt kanske inte är sant? Det ska upp i ljuset det är min övertygelse, enda sättet att få tyst på eländet.
Medarbetare på Chihuahua
#37 har man fått skit från en hel skola i tre år, så vet man att det inte går att få tyst på alla. möjligtvis någon, om man som du säger får upp den i ljuset. hon kanske borde mer skriva ut vad som hänt eller en inblick i vilka, så tar de kanske åt sig mer.
Mvh
Mig
#38 Tror dom det gäller vet och tar åt sig… 
Medarbetare på Chihuahua
#39 Tror tyvärr inte de som snackar bryr sig om ett sådant inlägg som detta tyvärr
Ta vilken förening, skola eller en arbetsplats tex, det snackas och jag tror personligen att det bästa man kan göra är att ta det direkt med personen som pratar, det skulle jag göra själv om det hade gällt mig.
Jag skulle faktist tycka det skulle kännas bättre att få säga direkt till personen att såhär och såhär mår jag pga att det du säger om mig, DET tror jag biter på den som snackar mer än ett inlägg på ett forum.

Jag tror också att om dessa per soner kan stå för va dem tycker så är det inte skit snack å skvaller det gjorde man väl i lekis tycker denna tråd ska bort detta är ju bara larvigt ska det va tanter i 30 - 40 om inte mer som kommer på att skriva nått på ett forum så här nä det tycker inte jag lockar folk att va här ne jag är inte här inne ofta å det blir ju inte mer efter såna här inlägg kan jag lova men det är ju min åsikt