Fråga - Uppfödare
Jag ska öppna upp en djurffär i Skåne.
JAg tänkte undra ifall någon vet en Uppfödare i närheten av: Helsingborg~.
Inte bara av Hamstrar, utan kanniner, osv.
( Kanske inte blir av, men ändå bra att vara berädd)

Du ska öppna en djuraffär? oO
Alltså, jag tror inte detta är rätt ställe…
Me n du kan ju alltid försöka.
Detta är väl den bästa sajten och söka efter hamsteruppfödare? Hihi…Tycker det är ett bra intiativ att söka efter uppfödda djur.
Många här är emot djuraffärer, jag också, pga att djuraffärer ofta är väldigt okunniga.
Men du kanske är beredd att lägga ner tid på att lära dej mycket om dessa djuren, och då kanske du får någon som är intresserad av att sälja djur till dej :)
Du börjar allafall väldigt bra med att leta efter djur från uppfödare ist för grossit ;)

Jovisst, det är väl bra.
Men jag är helt säker på att detta kommer bli en djuraffär precis som alla andra.
Det kostar MASSA extra att ge personalen en utbildning om det, och jag tror inte att så många skulle nappa.
Och sen, vad vill man inte mer än att tjäna pengar?
nej, jag tror inte på detta. Da det inte personligt, jag hatar djuraffärer.
Alla förutom en…

Jag själv har ca 30 djur hemma, där av: råttor, kanniner, möss osv.
Jag har tänkt att jag och min flickvän ska vara de enda annstälda i början , sedan annställer man folk som har en utbildning kring djur, ex, folk från naturbruks gymnasium.
Och även praktikanter från naturbruksgymn..
Jag kommer att ha folk som vet saker och ting om djuren, inte okunniga.
Jag själv har pluggat på om alla olika djur arter + mina egna djur :)
#4 Du säger att du hatar alla utom en, vad får dig att tro att den här inte skulle kunna vara som den?
Sedan behöver det inte kosta en massa att utbilda personalen ett par papper med fakta om djuren(menar riktig fakta nu) lär de ju knappast kosta mer än några kroner.
// Pabblo
Okej, det låter bra, kommer djuraffären finnas i helsingborg ?
Min hona fick ungar när hon var 10 veckor pga att djuraffären inte delade på olika kön, och hon åt upp alla 7 stycken.
Det har gjort att jag har ganska mycket mot djuraffärer, men om du vet mycket och tänker ha kunnigt folk osv så säger jag bara lycka till …
#5 låter t.o.m bättre det:)
// Pabblo

#5 Du har platsat min lista över fantastiska djuraffärer :D
Grattis, du är bättre än den som var min fd. favorit.

Problemet jag ser det med hur bra djuraffären än är…man måste ändå lämna och låsa för kvällen och lämna djuren kvar.
Då har man ingen koll på djuren längre och olyckor kan inträffa. Jag anser att djur ska man ha under uppsikt i stort sett dygnet runt.
En djuraffär är väl öppen dagtid, men resten av dygnets alla timmar då? Djuren blir ju ensamma. Och händer det någonting, att ett djur fastnar tex precis efter stängning kl. 6. Då sitter den fast tills öppning kl.10 dan därpå.

Men det är ju samma sak som om du sover hårt från kl 8 på kvällen, till 10 på morgonen? är det inte??

Nu har jag ju inte riktigt sådana tider. Men i vilket fall som helst så bor jag ju med djuren, det är det som är min poäng. Jag är ju i samma rum, eller i rummet bredvid. Jag hör av någonting händer. Jag vaknar ju tex om någon puttar ut en vattenflaska så jag kan sätta upp den igen direkt.
Om jag inte missuppfattat och ni planerar djuraffär i lägenheten/huset där ni bor såklart och är med djuren dygnet runt. I såfall ber jag om ursäkt för då har jag missförstått.

Djur i naturen då? Dom klarar sig?
Jag vet att det inte är samma sak, men ändå.
Jag går och lägger mig på kvällen och såver typ i 12 timmar.
Då har inte jag någon uppsyn av dom.
Det är OMÖJLIGT att ha uppsyn över dem 24/7..

Jag vill inte ge mig in i en diskussion om det här egentligen. Men djur i naturen klarar sig pga att de är ute i naturen och inte instängda i burar. Fastnar de någonstans så antingen löser de det, eller så dör de. Två alternativ. Ett djur i Bur kan ju inte göra så mycket mer än sitta still och vänta.
Och jag måste vara lite oense med dig om att det inte går att hålla uppsyn över dem dygnet runt. Det går alldeles utmärkt.
Men det var inte det tråden handlade om egentligen, men det är väl en av mina åsikter om varför jag inte tycker djuraffärerna ska sälja djur. För att de blir lämnade ensamma så mycket utan uppsikt.

* Inlägg *
Jag ska öppna upp en djurffär i Skåne.
JAg tänkte undra ifall någon vet en Uppfödare i närheten av: Helsingborg~.
Inte bara av Hamstrar, utan kanniner, osv.
( Kanske inte blir av, men ändå bra att vara berädd)
PM:a mig gärna :)
Nu tycker jag ju att det är lite väl mycket kritik i tråden…
Nej, inte ens en uppfödare kan ha koll på djuren 24/7. Och olyckor händer hos oss uppfödare med.
Tycker det är bra att ni letar efter uppfödare här och att ni har planerat för hur ni vill ha det med personal och valet av inköp redan innan ni öppnar. Önskar att flera djuraffärer vore så intresserade…
Jag är hellre för en djuraffär där man enbart köper in privatuppfödda djur än grossist uppfödda.
Så min eloge till er!
P.s Tips: Be en kunnig uppfödare skriva skötselråd åt er, det finns såna som är bra på att skriva info som hjälper den nyblivna djurägaren.
Vill bara inflika att naturbruksgymnasium inte är så mycket att hurra för i många fall. Skolan jag gick på fick jag själv "utbilda" i marsvin- och kaninskötsel. Man hör ju stup i kvarten på bl a forum där någon lärt sig ditt och datt på sin skola minsann, som är totalfel och skrämmande i vissa fall.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#17 vårat proffs på smådjur på skolan tycker att alla djur som blir lite äldre eller får ett sår ska avlivas. Självutbildning är det rätta ordet för smådjur på den skolan jag går.
de ville även avliva en råtta för att den får för lite motion och blir då förstoppad. Jag och min kompis har snackat med flera av lärarna om det, men vem fasiken bryr sig egentligen? en hamster som var dödssjuk ville ingen hjälpa, de sa att den var gammal, så jag ringde veterinären, fick annat svar och den fick ingen hjälp fast jag skrev en lapp och pratade med de lärarna som skulle vara insatta. de sa bara att jag skulle pratat med dem innan jag ringde. den dog.
Fast det finns ju de som lär sig också. självlärda personer kan vara bra de med. :-)
Mvh
Mig
Ja jag har hamsteruppfödning och om du vill kan jag sälja ungar till dig jag bor nära Helsingborg:)
Jag tycker att det är ett underbart initsiativ (?) så länge man är stenhårda med kraven och inte låter det rinna ut i sanden, man måste inte gå någon dyr utbildning för att lära sig om djur, själv har jag lärt mig otroligt mycket genom att läsa böcker, söka på internet och vara här inne till exempel ;)