Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4986 ggr
[Linnea96]
0

E min hamster dräktig ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej snälla hjälp mig jag har precis köpt en dvärghamsterhona som heter Ellen hon har börjat bli jätte tjock och bäddar jätte mycket med sitt toapapper och hon är jätte tjurig i sitt hus, och hon har börjat bli tjock på magen :(:( e inte alls berädd för detta men har redan snackat med djurafärrer och dom kan ta emot ungarna sen :) vill ni tinga en hamster eller ge mig några tips snälla :)

Charlie2006
0

Låter allt som hon är dräktigt..

Ge henne mycket näringsrik mat (barnmat, koktägg, pasta m.m). och lått henne ha lugn och ro, ta inte upp henne för mycket. Om du har ett hus till henne skulle jag föredra att ta bort huset och ge henne massa toapapper att boa med Glad. Sen om du undrar över något är det bara att fråga ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Linnea96]
0

#1 okej tack :) men hon är inte tjock över hela kroppen det var en tjej som sa det till mig :) men jag läste på en artikel att när man kunde känna ungarna i magen så skulle hon snart föda: och min syster kände på hennes mage och hon kände små bollar i magen. Hon har en hus som hon har bäddat med toapapper:) men jag har en fråga till hur vet man att hon snart ska föda?. Jag tog upp henne för att göra rent till henne och då rörde jag försiktigt på magen och då bet hon mig jättehårt men det har hon inte gjort innan:( Tack på förhand.

[iurochskur]
0

Vem sålde en ensam dvärghamster till dig från början? Dom ska leva i flock eller i par.

Sedan så om du precis har köpt henne och hon bet dig är inget ovanligt. Hon är ny, dofterna i ditt hem är nya och hon har ingen kompis som håller henne sällskap. Jag skulle med vara skärrad.

Låt henne bara vara ifred några dagar och boa in sig, ska hon ha ungar så kommer dom oftast några dagar efter man upptäckt gravidmagen. Jag hoppas att du inte har fått hem en dräktig hona, för det innebär en hel del arbete för en som bara ville ha en hamster.

Det bästa du kan göra nu är att låta det vara lugnt och stilla runt henne och ge henne en massa extra mat brevid fröblandningen. Groddar, barngröt, potatis, ris, pasta och ägg kan du servera.

Inte allt på samma gång, men groddar en dag, ägg en annan.

Toapapper är det bästa bo materialet.

Lycka till och fråga på om det kommer flera frågor.

Charlie2006
0

#2 Hus är dock inte bra när ungarna har kommit. Jag brukar kunna känna lite lätt på magen (bara sätta fingret där) och det rör sig mycket i magen då brukar honan föda någon dag efteråt (men då ska man nästan se att det rör sig i hennes mage) Flört. Men svårt att säga när då man brukar räkna från dagen hon blev parad men det är ju svårt för dig att säga.. Men försökt inte att röra på hennes mage för mycket. Sen brukar honan bli väldigt seg/trött och så några dagar innan hon ska föda.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Linnea96]
1

#3 Ja tyvärr sålde djurafärren henne till mig dräktig vilket är mindre bra men om det skulle komma hamsterungar har jag plats jag har hittat hem till 3 st redan 2 st honor och en hane :) och jag har pratat med djurafärren och dom tar emot ungar :):)

[Linnea96]
0

#2 okej tack så mycket ja jag tycker att hon är väldigt seg och trött :) men hon är inte jättetjock men det blir dom kanske inte under första graviditeten :)

Charlie2006
0

#6 Det behöver inte vara så många ungar, men dvärghamstrar brukar inte bli så stora. ;).

Min hemsida

//Frida

[Linnea96]
0

#6 okej :) tack :) men hon har sovit hela dan men vi åt tacos så jag gav henne lite råå köttfärs :)

Royalz
0

Kan du ta en bild ovanifrån på henne?

[Linnea96]
0

#9 det e klart :) vänta 5 min

[Linnea96]
0

#9 det gick tyvärr inte för hon e jätte tjurig men kände på hennes mage där var grejjer inne:P

UlrikaD
0

Om hon nu får bebisar och då ska sälja dem, se då till att behålla en hona som hon kan sitta tillsammans med sen.

Lycka till.

[iurochskur]
1

Kläm inte mera på magen….

[Linnea96]
0

#12 ok : men jag har en hane i en annan Bur men han är för gammal för att skaffa barn så vet inte :) ska ju ha en liten hobby uppfödning.

[iurochskur]
0

#14 Läs på mera om avel innan tycker jag…bestäm sedan vilken art av dvärg du vill syssla med, finns ju 4 arter:

Kinesisk dvärghamster

Roborovski

Campbells

Vintervit

Vet du 100% vilken art du har hemma?

[Linnea96]
0

#13 ok :) men just nu är hon jättepigg och eftersom hon bäddar jättemycket ska hon väll snart få sina bebisar om hon är dräktig vilket jag tror eftersom hon bygger på boet oavbrutet :)

[Linnea96]
0

#14 ja sibirisk vintervit :)

[iurochskur]
0

#17 Tror du menade detta som svar till min fråga?

Jag tycker du valt en bra art att börja med, läs nu på allt du kan och gör det rätt från början. Honan bör vara 3-4 månader när man sätter henne i ett par.

Så en tjuvparad zoo hamster är ingen bra början.

UlrikaD
0

#14 Men du ska ju ändå inte sätta ihop henne med en hane nu direkt efter bebisarna hoppas jag.

Då behöver hon sällskap i och med att dvärghamstrar enligt lag inte ska bo själva.

[Linnea96]
0

#14 nej det e ju klart hon ska vila några månader :):)

[Linnea96]
0

#17 jag har säkert läst 5 böcker om avel , och jag har plats och så :) och hem till ungarna.

[iurochskur]
0

#21 Men böckerna har inte senaste svaren…läs på artiklarna här och gärna på SHF sida om rekomedationer kring avel.

[iurochskur]
0
[Sniff]
0

Haha, visst är det din bild jag har kommenterat på stallet.se! :D (Det är jag som är Ziggson^^)

[Linnea96]
0

#25 jo det är det :)

[Sniff]
0

#27 Kul;)

[Linnea96]
0

#28 ja :):)

[Sniff]
0

#29 ^^ Du kan ju mejla mig där, om du vill:) (A)

[Linnea96]
0

#30 Ja såklart;P

[Sniff]
0

#31 Bra;) Nu borde vi återgå till ämnet i den här tråden^^ (A)

[Linnea96]
0

#31 ja klart, vill du tinga hamster när dom e födda? har en hemsida www.linneashamstrar.weebly.com

[Sniff]
0

#33 Nej, jag har redan tre guldisar, så två till går inte;)

[Linnea96]
0

#34 okej :)

Nusse123
0

oj, hoppas det går braSkrattande Det verkar verkligen som om hon är dräktig

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

[Linnea96]
0

#36 Ja det ska bli så spännande men hon är inte jättetjock men börjar bli :):) jag hittar inte spenarna på henner var sitter dom ska kolla om dom är svullna?!Skrattande

Royalz
0

Har hon som en bula på varje sida av magen? Eller är hon jämn tjock över hela kroppen?

[Linnea96]
0

#38 hon har typ en bula men rumpan är inte stor :)

Royalz
0

Kan du inte försöka ta en bild på henne? Det räcker att man ser ryggen när hon är nere i buren.

[Linnea96]
0

#40 okej ska försöka men bilden kanske blir lite suddig :)

[Linnea96]
0

#40 har du msn istället kan inte visa, datorn laggar?!:) min msn e linnea_lillen_96@hotmail.com

[Linnea96]
0

Konstigt hon har knappt varit vaken under hela dan:O hon gillar inte sitt bo som hon har byggt vad ska jag göra?

TildaH
0

Jag kan inget om dv hamster avel men spontant skulle jag säga att du ska låta henne vara ifred nu.

Ge henne mkt bomaterial och näringsrik mat, men utöver det låt henne fixa på egen hand. Det borde vara bäst, hon känner inte dig så hon blir nog bara osäker om du mixtrar för mkt med henne eller hennes Bur. Kan bara göra så att hon inte känner sig osäker att föda sin ungar, eller kanske äter upp dem efteråt. Så ha lite tålamod med henneFlört

Lycka till med bebisarna!

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[Linnea96]
0

#44 det är nog rätt det du säger för jag trodde att hon skulle föda igår för hon andades jätte snabbt och kunde inte sova men sen när hon såg mig gömde hon sig och hon pep när ho andades.

TildaH
0

Det är stressande för alla att föda, oavsett artFlört

--------------

[Linnea96]
0

#46 okej tack har lagt till ett extra hus som jag har bäddat så att hon själv får välja:) hon gillade det nya huset mest hon sover i det hela tiden

TildaH
0

#1 tipsade dig att ta bort huset! Tror det är ngt som de flesta rekommenderar. Använd bara toapapper, de räcker gott Glad

--------------

[Linnea96]
0

#48 okej Gladmen varför kan man inte ha det?:)

Charlie2006
0

#49 Det är inte bra för bebisarna Flört, sen tror jag det blir för kvavt..

Min hemsida

//Frida

[Linnea96]
0

#50 okej tack så mycket

TildaH
0

#49 Har som sagt ingen erfarenhet, är ngt jag läst här. Men det är nog flera orsaker, klämrisk för bebisar, svårare för honan att hålla rent, de som #50 nämnde, dessutom är det totalt omöjligt för dig att ta en snabbkoll om ungarna är "instängda" i ett hus.

Vill även passa på o nämna de jag vet att "alla" rekommenderar. Stör inte honan under förlossningen, låt henne vara ifred och rör inte boet första tiden (stressande för honan)

--------------

[Linnea96]
0

#52 okej men hon är inte dräktig för i går kväll brunstade hon för när jag klappade henne på ryggen åkte svansen rätt upp i vädret . Då tog jag min hane framför buren men hon anföll vilket jag tycker är konstigt för hon brunstade ju.Förvånad

Tinwe
0

#53 men hon kanske inte ville?

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Linnea96]
0

#54 men hur vet man att hon vill? vi lade hon i en kartong med hål i och så tog vi hanen utanför men hon puttade bort han så att han landade på ryggen!

Tinwe
0

#55 Nu vet jag inte hur det gäller för dvärgar.. men på guldisar ska man helst hitta själva högbrunsten eller så… Men när det gäller dvärgar så kanske det bara inte går ibland lixom? Att honan inte vill endå? Har hört att det har hänt vissa.. Obestämd Fråga en dvärghamsterkunnig via PM eller nåt :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Charlie2006
0

Oftast brukar man sätt ihop dvärghamstrar i ca 1-2 veckor eller om man vill ha en till kull ha kvar hanen så att han kan ta hand om ungarna.. Brukar inte spela någon roll om hon brunstar eller inte. Fast själv gör jag handparning (övervakar parningen), brukar funka för mig om inte annat låter jag dom gå ihop några dagar.

Min hemsida

//Frida

SandyCipper
0

När jag köpte 2 hamstrar från djuraffären ( dvärghamstrar ) Var den ena dräktig, men sen fick hon ungar igen. Nu är jag bara glad att de fick ungar ! Skrattande

[iurochskur]
0

Men du bör inte para dom än om hon är köpt nyligen, för då är hon väl bara 5-6 veckor?

Royalz
0

#59 Hamstern är 4 månader.

[iurochskur]
0

OKi, jag antog att hon var nyköpt och alltså då ca 6 veckor.

TildaH
0

Måste erkänna att detta gör mig mer än lite förrvirrad. Först är du helt totalt övertygad att hon är dräktig och dessutom är nära förlossning o sedan är brunstar hon o är inte alls dräktig. Nåja, alla kan väl ha fel, ingen skada skedd s.a.sFlört

Lycka till m kommande kullGlad

--------------