Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1767 ggr
91Marran
0

Kull

Jag har äntligen fått en kull vintervita. de föddes den 28-1 mars. vet inte vilken dag då jag har varit bortrest.

bilder kommer senare.

föräldrarna kommer det bilder på nu.

Mvh
Mig

91Marran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pappan

Mvh
Mig

Roxie
0

Grattis! Vad roligt! :)

Men får jag fråga varför man är bortrest när ens hamstrar ska få ungar? Tänk om det skulle hända något? Typ förlossningssvårigheter så hon hade behövt veterinärvård?

// Sofia

91Marran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mamman

Mvh
Mig

91Marran
0

#2 min mamma var hemma och hade koll. Saken var den att ungarna inte skulle kommit nu vad jag visste om.

Mvh
Mig

Roxie
0

#4 Aha, då förstår jag :)

// Sofia

91Marran
0

#5 de parade sig i onsdags, när jag såg det, men tydligen hade de gjort det tidigare också. föresten så bärjar ungarna väl äta fast föda vid två veckor? eller minns jag fel. vissa säger en vecka och vissa två, så man blir lite osäker när man står med ungarna i buren.

Mvh
Mig

[iurochskur]
0

#6 Ungarna äter fast föda så fort dom knatar ut ur boet eller mamma hamster bär in diverse gott till dom små. Se till att ha ärtor, majs, välling, groddar eller annat gott redan från födseln. Mamman äter ju också av det.

Grattis till kullen!

[NinniVivvi]
0

Så kul!Glad

91Marran
0

#7 tack för hjälpen. då fattar jag.

#8 ja det är verkligen kul, men det kom verkligen som en chock.

Mvh
Mig

91Marran
0

FALSKT alarm? hittade inga i buren, men det pep ju som ungar och jag såg en igår, men var det bara en synvilla? kan de ha flyttat ungarna?

Mvh
Mig

91Marran
0

de är stressade nu när jag rört runt i buren.

Mvh
Mig

Roxie
0

det kanske var nåt som inte stämde med ungarna, så mamman tog bort dem? Alternativt att mamman boat ner dem ordentligt.

// Sofia

91Marran
0

#12 om hon ätit upp dem, är det risk att hon gör det nästa gång också? för jag letade hela vägen ner där boet hade varit innan men hittade inget. de brukar väl inte byta bo när ungarna är ca 4dagar?

Mvh
Mig

[iurochskur]
0

#13 Jag hade en hona som åt sin första kull (stress) och den andra skötte hon bra.

91Marran
0

#13 tror att jag borde låta dem vara helt ensamma en hel väcka nästa gång innan jag ens tar ut pappan. hoppas att det går bättre nästa gång.

Mvh
Mig

Mexxie
0

#15 Då kommer du få en kull direkt efter att ungarna är ca. 3 v.

irissniris
0

OK

91Marran
0

#16 dvärghamsterhanen hjälper till attta hand om ungarna så varför ska jag avlägsna honom. bättre än kull till som tas om hand naturligt.

Mvh
Mig

Tinwe
0

#18 Du ska ju ta bort honom sen juh ;o Annars blir det bebisar direkt efter! ;o

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
0

#18 Du ska ju ta bort honom sen juh ;o Annars blir det bebisar direkt efter! ;o

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

91Marran
0

pappan hjälper till i naturen och jag tycker att det ska vara så naturligt för mina hamstrar som möjligt. visst kanske inte honan bör få ungar direkt efter vartannat, men vem vet säkert att det blir så?

går det skit så mamman dödar ungarna igen för att hon blir stressad när hanen är borta, då kan jag inte få ihop dem igen. för de kan max vara borta 15-minuter från varandra för att hanen nte ska bråka allvarligt med honan.

Mvh
Mig

UlrikaD
0

Vilda hamstrar och våra tamhamstrar är två helt olika saker. Vi har domesticerat dem under så lång tid att det går inte att jämföra.

Om en hona inte vill bli omparad ute i naturen, vad gör hon då? Jo, hon går naturligtvis sin väg. Följer hanen efter och är envis och hon fortfarande inte vill, då springer hon och gömmer sig.

Vad kan en tamhamster hona som inte vill bli parad göra? Springa, runt, runt, runt i sin Bur och försöka gömma sig. Det går ju inte särskilt bra och hon ger upp och låter sig bli parad även ifall hon kanske inte är redo för en kull till.

Och om allting går snett ja, då äter hon upp dem. Men hur nyttigt är det för henne att behöva genomlida en dräktighet som hon inte var redo för och sedan behöva äta upp sina bebisar för att hon inte orkar ta hand om en kull till?

I det vilda hade den kullen aldrig blivit till.

Cindy S
0

Men blir det inte kull efter kull efter kull efter kull ifall pappan får vara kvar? Eller kan honan inte bli gravid 3 gånger eller mer i sträck?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cindy S
0

Det var svar till #21

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

91Marran
0

#22 det förstår jag också.

Mvh
Mig

UlrikaD
0

Honan kan bli dräktig gång på gång från det hon blir könsmogen tills hon dör.

91Marran
0

trodde honorna slutade bli dräktiga vid typ 1,5 år.

Mvh
Mig

UlrikaD
0

Finns honor som blivit dräktiga vid högre ålder. Men sen finns det också många honor som dör väldigt mycket tidigare pga för många kullar så det är nog en bedömningsfråga helt enkelt.

Cindy S
0

Hoppas det gick bra med ungarna (alternativt att du inbillade dig).

Jessica Jones (2015-)

91Marran
0

mamman åt upp dem. :-(

Mvh
Mig