Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2070 ggr
amandapi
0

Åh jag är så nyfiken!!

Bebisarna ur min första kull än nu snart 8 dygn gamla. Jag vet inte hur många de är, och jag är sååååå nyfiken på att ta mig en bra titt i boet. Har kollat en gång tidigare men hann inte riktigt räkna dom och kunde inte heller då jag försökte glutta mellan en massa papper.

Men nu är jag såå sugen på att ta mig en titt, är det alldeles galet?

UlrikaD
0

Är din hamster-mamma trygg och lugn så ska det inte vara några problem att kika ner i boet ordentligt nu.

Ge henne en tallrik med massa gott och äta så hon kliver ur själv. Kika sen i boet. I regel så brukar mamma sitta lugnt och mumsa på och låta en kika.

Men verkar hon stressad över det så ge det några dagar till. Beror helt på vad för hamster-mamma man har.

BMEXX
0

#1 En muta alltså;)

Förstår att du är nyfiken!

// Pabblo

UlrikaD
0

#2 Självklart! Man måste ge något för att få något.Flört

Royalz
0

Klart du kan ta dig en titt i boet nu :)

Locka upp mamman och sätt henne i en petbox eller liknande med massor av mummsig mat så hon inte tänker på att hon är ifrån sina små barn.

Gnugga in händerna ordentlig i bottenmaterilet så du inte luktar människa.

amandapi
0

Vad är egenligen faran med att lukta människa? Är det att ungarna inte gillar det eller är det att mamman inte tycker om när dte luktar människa i boet? För jag hade inte tänkt att röra något med händerna iaf, kanske bara putta undan pappret lite med en sked eller liknande så jag får se dom små, eller om det ligger några döda där i boet som jag får plocka upp.

Men egentligen borde väl mamman vara van vid min lukt, eller?

amandapi
0

Haha kan ju tillägga att mamman har hela tiden verkar cool-lugn, det är ju JAG som är nervös! SkämsFlört

BMEXX
0

Finns väl en risk att mamman överger ungarna(tror jag).

Vad har föräldrarna för färger, och vad tror du kanske kommer för färger i kullen? :P

// Pabblo

amandapi
0

Ja nu har jag tittat efter, gav honan gröt, äpple, pannkaka och lite annat smått och hon mumsade så glatt. Jag tittade inte så mycket alls, bara en liten snabbtitt och fick se en död unge de hade ätit på Gråter Sen så var det en död till TROR JAG, ingen hade ätit på den, men den såg väldigt livlös ut.. men jag är inte säker så den fick faktist ligga kvar, skulle jag ha tagit bort den??

Jag tycker det var hemskt att se den döda ätna ungen, känns som om det är mitt fel nu Gråter

jag tror jag räknade dom snabbt och tror jag fick det till 8 stycken, men jag är inte säker, allt gick så snabbt Skäms

Blir inget mer att kolla där i boet nu, förrän de kommer ut själva tror jag. Är bara fundersam på den evetuellt döda ungen i boet, ska den ligga kvar om den nu är död?? Hur ska jag göra?

Kan bara tillägga att mamman verkade hur lugn som helst, bara åt och brydde sig inte nämnvärt.

Mexxie
0

cool-lugn?

vad e det för nytt ord? ;P ko-lugn ska det ju va :P

*Det är för att mamman inte vill att det ska lukta rovdjur i boet. Hon är rädd för att någon ska ta hennes ungar och blir stressad och äter upp dem.*

UlrikaD
0

Jag plockar bort döda bebisar ifall jag ser några.

SandyCipper
0

Men hon äter la inte upp de? Hon tar väl de i munen för att rädda dom och ja.. de kvävs?

amandapi
0

#11 jo jag tror de äter upp dom faktist.

UlrikaD
0

Mamman äter upp döda bebisar.

Men om hon inte har ätit upp denna/dessa redan så bör man ta ut dem. De kan ligga och ruttna i boet.

BMEXX
0

Uscha men det behöver ju inte alls vara ditt fel, kan ju bara varit fel på ungen.

Lite påminnelse om inlägg #7:P

om du inte vill ta det här kan du kanske pma mig om lite info (A)

// Pabblo

amandapi
0

#14 Bägge föräldrarna är NF, så jag förväntar mig just nu mest eller bara det då jag inte vet så mycket om pappan.

#13 okej, men då tar jag nog bort den ungen imorgon, känns dumt att gå dit nu igen och rota på en gång, tänkte att mamman kanske blir stressad då? Men som sagt är jag ej helt säker på om den var död, men mest troligt iaf. Gråter

Men den kan inte ha legat död länge för den var jämnstor med de andra tyckte jag, av det lilla jag hann se såklart…

SandyCipper
0

#15 innan när jag fick min första kull helt i oväntan ( djuraffärens fel ! )
så blev jag väldigt orolig, trodde alla var uppätna och så!
Men ta det bara lungt, det är ingen fara med dom, på ett eller annat sätt, ja, ta du och ta bort den imorgon ( TYCKER JAG ) mamman kan ju bli stressad:P

MVH SandyCipper

amandapi
0

Ja jag tar bort den döda idag, eller ikväll.

jag får väl glädjas av att det var ändå ganska så många kvar iaf, det är ju min första kull :)

Royalz
0

Döda bebisar ska tas bort direkt! Annars kan de börja ruttna och dom friska bebisarna dör också.

91Marran
0

#15 tycker inte det är djuraffärens fel att du köper en dräktig hamster, då alla affärer jag varit i så får man välja hamster själv. den kan ju även ha varit dräktig sedan innan affären.

Mvh
Mig

SandyCipper
0

#19, Jo för de var de ända dvärghamstrar och de får ju faktist hålla koll på om dom paras -.-

MariaD
0

Visst är det affärens fel om du köper en dräktig hamster. För dom ska bara bo med samma kön så sånt inte händer!

SandyCipper
0

Japp.

amandapi
0

Okej, dags att uppdatera nu.

Gick in i "hamsterrummet" (haha ja det kallas så här hemma av min karl då jag faktist tagit ett av de största sovrummet hemma till bara hamstrarna Skrattande) för en stund sen, med god mat till honan för att plocka ur henne och snabbt kunna plocka bort den döda ungen. Och tro att jag blev chockad när två ungar var ute ur boet och traskade! de är idag alltså 8 dygn gamla, eller blir väl 9 dygn nu inatt, men är det inte tidigt?? Mamman kom ut och tog in ena ungen, gick ut för att ta in den sista då kom den andra ut igen Skrattande herregud, stackars mamma måste ha fullt upp! nåja hon fick in dom i boet och kom ut sen så då passade jag på att ta ur henne ur buren snabbt (la henne i petbox med en MASSA gott i). Agerade snabbt och grävde mig fram i pappret med en sked. Och visst hittade jag 8 ungar, men ingen död, så jag vet inte om de var 9 igår, och de ätit upp en eller om de bara var 8 igår och den som jag trodde var död, lever Glad

DOCK så var vissa FETA och vissa små och taniga. En trodde jag var död nu, tog upp den med skeden och den sprattlade till ordentligt Glad 

Men jag räknar ju med att vissa kommer att dö, vissa var ju pyttesmå, men ska jag göra nåt? behöver de stödmatas eller? alla kröp och sprattlade så ingen var ju livlös idag (jo en som lurade mig i 3 sek).

UlrikaD
0

Som jag skrev tidigare så brukar det vara någon som traskar iväg lite tidigare och mamman bär tillbaka hela tiden.

Du kan inte göra någonting mer för bebisarna än att se till att mata mamman ordentligt. Det är genom henne all näring kommer. Man går inte in och stödmatar hamsterbebisar om det inte skulle vara så att de förlorar sin mamma.

Det är inte alls säkert att du kommer att förlora någon bebis, en del är lite långsamma i början men växer på sig senare. Men sen är det ju inte ovanligt att någon faller bort heller.

Men ditt jobb i det hela är att ta hand om mamman och mammans jobb är i sin tur att ta hand om sina bebisar.

amandapi
0

ja okej, tack Glad

Ja men då känns det lite lugnare nu. Mamman får ju MASSA mat hela tiden, grönsaker, frukt, gröt, Barnmat osv, så henne går det ingen nöd på, och så fort jag ställer in nytt/byter maten är hon där och fyller kinderna och går in i boet och tömmer allt Glad

Nåja, tack iaf för att ni alla hjälper till med svar när man är en hispig "förstagångs hamstermamma" Flört

UlrikaD
0

Just med hamsterbebisar som är så små är det lite knepigt. Man kan liksom inte gå in och "rädda" på samma sätt som med hundvalpar t.ex. Lite för smått för det.

Men så länge man gör allt för mamman, precis som du gör så kan man inte göra så mycket mer.

Alla som tar hamsterkull råkar ut för samma sak vare sig man är erfaren uppfödare eller nybörjare. Man kan förlora bebisar om de inte är starka nog. Men vare sig man är nybörjare eller erfaren så kan man ju alltid göra allt för att mamman ska må så bra som möjligt.

Så du gör allting rätt just nu tycker jag.Skrattande

amandapi
0

Ja det känns som om jag gör rätt Glad

Jag har stått på mig när det har gällt påtryckningar från folk som varit här och vetat jag haft en kull. De har velat titta, tyckt jag ska fota osv men jag har vägrat. De har inte ens fått gå in i rummet där kullen är, tycker ingen annan än jag som tar hand om dom (eller honan då) har att göra där, vill att hon ska få lugn och ro.

Sambon gnäller om att tom hamstrarna får bättre mat än våra barn när jag står här på kvällarna och kokar gröt, värmet Barnmat och hackar grönsaker åt dom Flört

UlrikaD
0

Ha, ha, är som här hemma då. Köper massa grönsaker och själv käkar jag nudlar.Flört

Jag släpper inte heller in någon i rummet där hamstrarna bor när jag har kull. Varför chansa med levande varelser. Så lång tid tar det ju inte innan de blir stora nog att kunna tittas på.

amandapi
0

Idag fick jag se in i boet och såg en död unge så jag fick ta ur honan så jag kunde plocka bort den. Igår var det ju 8 stycken och idag var det bara 7 stycken med den döda, så nu har jag bara 6 kvar. Men en är alltså borta? Har mamman ätit upp den? Gråter

Dessutom såg det ut som om en bebis hade svällmage. Dock har jag ingen erfarenhet av detta men den hade JÄTTESTOR mage, så jag antar att det är det.

Just nu känns min första kull som ett misslyckande Gråter Jag försöker tänka att detta kan hända även de mest erfarna men det känns tungt just nu..

Samtidigt som jag absolut inte vill störa henne mer så känns det ändå som att jag borde kolla i boet imorgon också efter döda, eftersom det fortfarande var en bebis i boet som var mycket mindre än de andra samt att en kanske har svällmage. Eller ska jag låta bli? Vad tror ni?

UlrikaD
0

Det är jättevanligt tyvärr att det faller bort bebisar i större kullar. Finns ju en tjej som fick 14 bebisar, nu är de bara 3 kvar men de lever och mår jättebra. Tyvärr kan man inte råda över naturen på det sättet.

De är såpass gamla nu att jag tycker att du ska titta både morgon och kväll ifall det är någon död bebis i boet. Just i och med att du tror att någon har svällmage.

Den bebisen som har försvunnit har mamman troligtvis ätit upp, men ibland gör hon ju inte det när de dör och då måste man ta bort dem själv. De ska absolut inte ligga i boet för länge isåfall.

Så även ifall det är jobbigt och svårt så är det bättre för bebisarns som blir kvar att du tittar till dem och tar bort eventuellt döda bebisar. Då har resten större chans att klara sig.

Min sista kull var det bara en bebis i, men han är 5v nu och mår hur bra som helst.

amandapi
0

ja men okej, då kollar jag morgon och kväll.

Vet du vad svällmage egentligen är och hur vet man säkert att det är det de är om någon dör av det? Är det ärftligt, förs det vidare, osv. Finns det något att läsa om det?

Nusse123
0

#29 Fast du precis sagt det så säger jag det igen; det där kan hända även de mest erfarna.

Du kan inte styra över det. Jag förstår att det känns jobbigt men tänk inte på det, tänk på alla de andra söta små ungarna som ligger där och sprattlar iställetGlad

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

BMEXX
0

Vattenmage kanske? (bara en gissning)

// Pabblo

UlrikaD
0

Svällmage och vattenmage är samma sak.

Finns väl inte så mycket info om det vad jag har hittat. Roxie här på forumet förlorade ju några bebisar i sin förra kull i det.

Står litegrann på SHF:s forum.

amandapi
0

#33 vad menar du? Jag undrar vad svällmage är och vad som orsakar det.

amandapi
0

#34 okej tack ska kolla vidare om jag hittar nåt om det, man vill ju vara lite insatt i vad som händer bebisarna när det sker sånt här. Och jag känner mig lite lugnare nu. man får försöka se det här som en erfarenhet som kanske kan hjälpa en i framtida kullar.

Roxie
0

#36 svällmage/vattenmage är väldigt vanligt, och som de andra säger så är det väldigt oförutsägbart eftersom man inte vet hur det uppkommer. Förlorade mer än hälften i förra kullen pga svällmage. Och i denna kull jag har nu, de blir en vecka ikväll, har jag precis förlorat en ur. Det är absolut inte roligt! Håller tummarna för dig!

// Sofia

amandapi
0

men om låt säga att jag får iaf en hona kvar ur denna kull som överlever, kan jag avla vidare på den då, eller är det inte bra?

Roxie
0

Det går helt utmärkt. Svällmage går inte i arv som tur är :)

// Sofia

amandapi
0

okej vad bra. För det vore ju faktist kul att kanske fortsätta att ta en kull senare på ett djur man själv fött upp Skrattande

amandapi
0

Kollade nu igen imorse och av de 6 som finns kvar så har nog 2 stycken svällmage (en helt säkert, magen var enorm…) och en annan var så liten så den tror jag inte kommer att klara sig. Det återstår alltså då 3 stycken som jag verkligen hoppas ska klara sig!

ememem
0

Håller tummarna att de klarar sig.

amandapi
0

Mamman var ute och åt nu och jag passade på att ta min "kvällstitt". Från att igår ha varit 6 st var de bara 5 st idag. Den med allra största svällmagen var borta, antagligen har mamman ätit upp den.. *suck* Så nu har jag 5 kvar, en med troligtvis svällmage och en så mager så den kommer nog inte klara sig tyvärr. Jag håller tummarna för resterande tre…

MariaD
0

Kanske är naturens sätt att se till att det blir några levande ungar, alltså föda stora kullar då man vet att det ofta är stora bortfall. I naturen är det säkert ännu större bortfall för då finns det ju fler hot. Rovdjur, kyla o drag, dom vanliga dödsorsakerna som tex svällmage mm

Mexxie
0

#44 Så sant så. Människor får oftast bara 1 åt gången, människan är ett smart rovdjur som inte har så många fiender - därför behöver vi inte föda 20 st på en gång :)

91Marran
0

#20 ska de står och glo på hamstrarna hela tiden? vem ska då sköta resten av affären. vem har vakten på natten? om man ser att en hona och en hane bor ihop, så borde man ju tänka på konsekvenserna om man köper honan.

dvärghamstrar ska bo två och två så om de bara har en hona och en hane vad gör de då? har de dem enskillt så klagar folk, har de dem tillsammans klagar folk. alla affärer klarar inte ekonomiskt att ha flera dvärghamstrar.

alla bara klagar på djuraffärer och tror att det är det lättaste att bedriva i hela världen.

Mvh
Mig