Dixie bits!
Min dvärgis har börjat bitas! Det har hon aldrig, aldrig gjort förut. : ( Har inte ändrat något i hemmet eller i buren eller kost eller något.. Hade heller ingen mat eller speciell lukt på fingrarna.. kan det vara ålder? .____. Eller varför den plötsliga beteendeförändringen?
Hon kan ju ha ont någonstans?
// Sofia

Ja som #1 säger, när du lyfter din hamster och kanske nuddar till något som hennes tass/mage och det, biter hon dig då?

Åh nej, hur ska jag veta ifall hon har det?! Vetten direkt?? ;__;
Jag lyfte henne inte ens, brukar alltid stoppa ner handen så hon får gå fram och upp i den själv men hon gick raka vägen fram och bet mig i fingret (ganska hårt men gick inte hål)

Luktar du något andorlunda när du har ner handen?

Hade heller ingen mat- eller speciell lukt på fingrarna..
Det kan vara så att hon tror att du vill förstöra hennes bo eller Bur, hon kan ha gömt mat under underlaget och tror därefter att du ska förstöra hennes matförråd eller ta något. Hon kan också ha varit trött om du tog ut henne på dagen, hamstrar är ju nattdjur. Kom ihåg att inte ta upp henne uppifrån då hamstern kan uppfatta det som att ett rovdjur försöker gå till attack, t.ex. en rovfågel, och försvarar sig därför. Du kan ta upp henne genom att sätta ner en toapappersrulle i buren och låta henne själv kliva in. Gör så tills hon vänjer sig och ännu en gång vågar kliva upp på din hand. Vissa hamstrar har ett starkt försvarsbeteende och låter därför ingen komma in i buren. Det kan också hända att hamstern får detta beteende när den blir äldre eftersom den börjar bli gammal och blir mer rädd om sitt bo eller sin Bur eftersom den inte rör sig lika mycket som förr och ägnar största delen av sin tid till att vara i sitt bo eller sova i ett hörn av buren. Eller så beror det på att dess försvarsinstinkt helt enkelt blivit starkare. Vissa hamstrar biter bara när man sätter handen i buren, men efter att den fått komma ut slutar den. Det kan också bero på att den trodde att dina fingrar var ett djur som försökte attackera den, om du rörde på fingrarna eller handen så trodde hon kanske att det var ett djur. Eller så blev hon skrämd av något, prata lugnt medan du närmar dig buren så att hon vet att det är du och att du inte är farlig. Närma dig buren stillsamt så att hon inte blir skrämd.
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

Tack för svaret! Ska tänka på det och försöka igen.