Hamstervadd
Hallåj, kan väl börja med att jag inte är så speciellt förtjust i vadd själv men blev så extremt fundersam nu eftersom jag köpte en ny Bur i går till min möss och fick med en påse hamtervadd. Det går ju i sär jättelätt.
1, de kan strypa någon kroppsdel: njjjae det tror jag faktiskt inte. Tycker det skulle vara troligare att de skulle strypa sig på toapapper isf eftersom de är hårdare och svårare att slita sönder för en hamster.
2, Farligt om de får i sig: jo det är det säkert men det må ju toapapper också vara.
Så fram med anledningarna till att varför det är så farligt.
Jag tänker inte använda den där påsen men vart nyfiken bara.
// Pabblo
jag vet faktist inte, har bara hört om det du skrev i exempel ett. Men det finns ju sånt "nytt" vadd som ser lite skumt ut men som ska vara ätbart, är det någon som vet nåt om det? Är det också sådär farligt??
På min förpackning så står det inget om det iaf.. men börjar faktiskt seriöst fundera på varför det är så farligt, brukar inte folk stoppa ner päls från andra djur till sina hamstrar, de må ju vara värre tycker jag.
// Pabblo
Hamstervadd är inget annat än farligt för en hamster att ha i buren!!
För det första så kan det lätt snurra runt benet på hamster så den får blodstopp och kan mista sitt ben. För det andra så finns det hamstrar som kvävts till döds pga att dom fått in vadden i munnen.
Vanligt toa/hushålls papper är betydligt bättre och billigare och det blir ett skönt bo för en liten hamster.

En som jag känner, hennes hamster använde hamstervadd och benet stryptes så det blev blodstopp. Så dom opererade benet. Hamstervadd är så onödigt!
Nej jag säger ganska tydligt att jag inte heller tycker om hamstervadd, men efter att jag kollade på den vadd som jag fick med buren så kan jag inte riktigt förstå hur man skulle kunna strypa ett ben med det, men antar att det finns bra exempel på att det faktiskt har hänt. Angående att de får i sig och kvävs, skulle det inte kunna ske med toapapper med?
Och ännu en gång jag kommer inte börja använda vadd och jag tycker ingen annan ska det heller.
// Pabblo

#5, hoppas jag bara inte kändes " påhoppig " :o då ber jag om ursäkt :)
Fick också med en påse hamstervadd när jag köpte min Bur.. :P
#6 nej då ville bara förtydliga att jag inte tycker om det:)
// Pabblo

tkr att djuraffärer borde sluta sälja vadd =(
Jo en annan fundering jag har, om det är så farligt varför agerar inte veterinärer och andra "viktiga" personer så att det försvinner?
// Pabblo

det gör dom säkert men det är nog inte så lätt att få det att försvinna tror jag :(
Visste inte att det var faligt förstagången jag såg det såldes, men min första tanke var ändå att, varför ska jag spendera massa penagar på det där när toapapper funkar så bra och dem tycker om det :P Farligt eller ej så känns vaddet helt meningslöst.
ja jag tror vi alla är överens o att vadd inte är bra 
#12 hehe ja det är bra det, men undrade mest om det fanns någon riktig bra orsak men antar att det är bara det som de jag sa i första inlägget som är det enda folk har att komma med(inte för att det är dåliga orsaker).
Och #11 jo meningslöst som tusan.
// Pabblo

buuuuu för vadd!xd
#5 det finns olika sorter vadd. provade med vadd till mina dvärgar, men det funkade inte för dem, men för gulden gjorde de, det.
#8 det finns ju flera sorters bomaterial än bara vadd, så tycker att dem med kan sluta säljas.
har varit med om en hamster som sätte pappret i halsen, men eftersom det inte är lika tjockt som vadd, så gick det bra.
tycker även att man inte ska använda flece eller annat tyg.
Mvh
Mig