Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6211 ggr
LisaErica
0

Hamster på resa?

Har lite frågor hur länge en hamster klarar sig själv hemma, om de har mat o vatten kan de bli depprimerade av brist på tillsyn/männsklig kontakt?

Om man behöver ta med sig hamstern på resa, hur länge kan de vara i resebur utan att må dåligt?

Karizma
2

LisaErica, vi kommer lösa våran semester genom ha den hos bekanta. Jag tor inte men bör lämna ett djur hemma utan tillsynd dels OM något händer så finns det ingen som kan hjälpa den. Sen ta med sig den på sem visst det måste ju gå resebur plus en Bur till kanske jag skulle tagit med för reseburar är så små.

Sen tor jag man kan fråga sig för en hamster tar inte en massa tid och kräver inte en massa så som en hund gör. Så det är lite lättare att få djurvakt till en hamster :) Och då bör man skriva litet schema på mat samt vetrinärens tele nr :)

amandapi
1

ja det är ju inte länge de klarar sig själva anser jag. Jag har som längst lämnat mina från fredag kväll till söndag förmiddag, dvs de var utan tillsyn helt lördagen. Men då fyllde jag på en massa mat i buren och fyllde vattenflaskan. Men längre än så skulle jag aldrig lämna dom, verkligen inte.

Tja de kan väl vara i reseburen under självaste "resan" dvs medans man åker till resmålet,men längre än så skulle jag inte ha dom i en resebur, dom är ju så små..

Isira
0

Nu vet jag förvisso att många här inte är så glada för djuraffärer, men vet att vissa iaf under sommaren har djurpassning av gnagareoch fåglar för en summa. Då får dem daglig tillsyn, regelbunden städning, ordentlig matning osv. det kan ju vara ett alternativ kanske om man inte har någon bekant som kan passa hamstern.

Karizma
1

3, bra tips tycker jag.

Varför inte sätta ut en anonns att man söker efter en djurvakt man kan antigen byta vakt med varandra du tar mina o jag tar dina. Eller så får man säga att jag betalar ***kr per vecka vad det kan vara värt vet jag inte kanske nån glad 13åring som ställer upp?

UlrikaD
0

Jag lämnar mina djur ensamma som absoluta max 24 timmar. Mer än så och jag skaffar djurvakt.

Finns även en lag som heter lagen om tillsyn och den innebär att djuren måste ha tillsyn minst en gång per dygn.

amandapi
0

#5 precis som mig då! (förutom att jag en gång lämnat dom från fredag kväll till söndag förmiddag, men det blev ju iaf tillsyn både fredagen och söndagen, men det var absolut längsta).

Det som förvånar mig det är när man frågar sig för efter hamstervakt bland bekanta eller när de hör att man letar så är det många som tycker att "det är bara en hamster", de kan man väl lämna? Skrikandes

Hur tänker man då?? Det är väl ett djur som vilket annat djur som helst som behöver tillsyn, mat, vatten och sällskap.. blir så arg då när jag hör sånt.. Gråter

91Marran
0

jag lämnar ner smådjuren i stadens ena djuraffär. visst fick inte min förra hamster motion där eller frukt, och blev hård i magen, men annars funkar det perfekt. det släppte så fort hon kom hem i badkaret. de kan mycket om hamstrar och så. men tror hon blev hård av foderbytet, då dem vande in nytt Foder utan att fråga mig, för att jag glömt säga att hon äter lite. det kostar ca 20-30kr per dag + städning.

Mvh
Mig