Varför inte hage utomhus?
Hejsan allihopa!
Jag har en fråga som jag vill ställa er, och den lyder som följer - varför bör man inte ta ut sina hamstrar under somrarna?
Koppel förstår jag helt varför folk är emot. Men hagar? Jag läste någonstans att de kan gräva sig ur eller att någon fågel modigt kan dyka ned. Då undrar jag vad folk gör ute med sina hamstrar, om de ligger och läser bok istället för att leka med dem och iakkta dem…
Jag tog ut mina två pyttesmå och superspralliga robbar i hage - heeelt utan problem! Jag vaktade dem som en hök. Därför har jag svårt att se att det skulle vara ett problem att ta med sig en betydligt större, lugnare och tamare guldis.
Kom gärna med synpunkter och berätta hur ni gör! Får era hamstrar aldrig vara utomhus (??) 
Jag låter mina vara utomhus på somrarna.
Jag använder dock inte hage, utan de får springa lösa på gräsmattan under noggrann uppsyn. 

mina får vara ute på landet.
tycker marken är renare där än här där vi bor.
när de är ute har jag byggt upp med överblivna tegelstenar och ett galler i botten eller så har jag ett kycklingnät ipå marken och buröverdelen över.
varför jag har galler el nät på marken är för att de inte ska kunna gräva sej ut.
nåt över har jag inte för jag har ju koll på om fåglar kommer, ofta är vi i närheten och fåglarna kommer inte så fort fram att de hinner ta nån av ham.
skydd mot vind och sol behöver de samt vatten och fröblandningen.

Var har du hört att man inte bör ta ut hamstrarna på sommaren någonstans?
De flesta tar väl ut sina hamstrar någon gång. Bara man gör det säkert för dem så att inget farligt kan hända dem.
#1 Oj vad modigt!
#2 I see =)
#3 Läste det här någonstans om jag minns korrekt! Och även i någon faktabok om hamstrar
Hundar och katter är modiga nog att döda dem på någon sekund…
Men jag brukar sätta ut burens överdel och sen går hamstern där i, jag sitter förstås brevid och det finns tillgång til skugga
#5 Det är också ett alternativ =)
Jag gör likadant som #5 
Vi släpper gulden lös och håller koll på henne och ibland som nr 5.
Robbarna vi har skaffat oss kommer vi nog inte ha lösa ute… lite svåra att få tag i. Med de så kommer vi nog enbart att köra som nr 5 sa. Men ut ska de såklart! Jättespännande att vara ute och nosa =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
gör också som #5.
förutom med min förra hamster, han va lite töntig och vågade inte gå iväg från mej själv, så han fick gå fritt, han höll sej ändå till mig hela tiden :)

#9 va gulligt 
gallerbotten är inte bra för hamsterns fötter att gå på.
hade min förra guldis ute mycket. en gång så hände detta: hade min egna katt inne, men grannkatten som jag gillar och som alltid går mig på nerverna, så vi slutar alltid våra besök med små bråk, kom förbi. han stod bakom våran bil, så jag kunde inte se honom och mamma som stod inne såg det genom fönstret och skrek åt mig, så jag tog upp hamstern och sedan så frågade jag vad det var. då pekade hon och då förstod jag. så hände det vanliga jag går mot den katten som har mest respekt för mig av alla jag träffat och han springer iväg. när jag sedan börjar chasa iväg honom ännu mer så är det lugnt och jag går in.
sele funkar bättre för mig än helt lös då man lättare kan rädda hamstern om den hamnar i fara.
att ha hamstern ute betyder att man måste ha koll överallt samtidigt samtidigt som man har koll på hamstern även om den är i en Bur.
är även svårt att hålla hamstern borta från stora hundar som kan komma springande
finns massa argument till varför inte, men jag tycker att alla hamstrar ska få möjlighet att vara ute, om de trivs.
Mvh
Mig
#5 Vanliga sällskapshundar brukar vanligtvis inte äta hamstrar.
#12 nej, men de vill leka med dem och vissa vill faktiskt äta. har träffat massor av hundar som bara är ute efter att äta hamster.
Mvh
Mig
#12 Terriers är gjorda för det och de har sina instinkter. Även hen helt vanlig Labbe kan tycka det ser roligt ut och råkat bita/skada eller chocka hamstern. Katter käkar gärna upp dem/leker dem til döds.
Jag brukar inte ha mina ute dock. Eftersom hamstrar brukar vara känsliga mot vind drag och värmeskilnader. Mina robbar får jätte lätt röda nosar på sommaren när jag har min balkongdörr öppen. Brukar lägga ett skynke över burarna så det inte blåser in dom. Sen är jag lite rädd över att någon katt ska hoppa på dom när jag inte är berädd, har ganska mkt katter i mitt område. Fast man bevakar dom kan vad som hända. Men jag kanske är för överbeskyddande :P
//Anna
#14 Terrier är dock en jaktgrupp, om jag inte minns fel.
Läs vad jag skrev.
Vanliga sällskapshundar, alltså INTE hundar som jagar.
#15 Makes sense! Jag hade mina robbar ute utan problem förra sommaren, men när du påminner mig om deras känlsighet för drag osv så blir jag med osäker.
Får se till att det är en riktigt vinstilla dag om jag tar ut dem i år! Det jag känner är att mina hamstrar förtjänar att få möta naturen lite, jag tycker det känns så hemskt att ha dem inne hela deras liv.

Det man får tänka på om man tar ut dom nog är att dom inte får det för kallt, heller inte allt för varmt. Men jag vill inte att mina ska bli förskylda för det ger lätt lungiflamation osv, det dödar dom :( Mina har det bra fast dom inte möter naturen.
Hade min första hamster ute en gång på sommaren, det var inga problem men jag vill inte chansa för när jag började bli mer insatt i hamstervärlden så läste jag mkt om att dom är känsliga för solljus (dom är ju nattdjur) och känsliga för vinddrag osv. Därför man ska tänka på att man inte ha buren förnära dörrar och fönster som öppnas och stängs mkt och ger drag.
Sen är det ju upp till var och en, kanske inte skadar om dom är ute en liten stund någon gång =)
//Anna
#18 Nej, precis jag har också läst en hel del, men har aldrig tänkt på att utomhusvistelse skulle kunna bli problematiskt. Men jag brukar inte sitta rakt under solen och så tar jag alltid med deras små hus, och det har gått jättebra för robbarna. :)
Man får ha god uppsikt och vara uppmärksam på allt när man tar med sig sina smådjur ut i världen, men tykcer definitivt att man kan ta med dom ut en liten stund så de får se och uppleva något utöver det vanliga. det är ju kul för dem med nya intryck! Man kan helt klart ta med sig en buröverdel och sitte bredvid medan hamstern får snosa runt och känna gräset kittla mot fötterna 
Å som redan är påpekat så ska det ju vara väder för det också, jag tar endast ut djur som är friska och "starka", dvs inte äldre djur eller för unga djur då jag är rädd att de skall dra på sig förkylning etc… Det ska vara lagom med sol (ställ aldrig en Bur Enbart i sol, se alltid till att hamstern kan välja själv om den vill vara i sol eller skugga), vindstilla och varmt ute. Korta stunder utomhus är nyttigt för alla tror jag, men till människor kan jag nog rekommendera lite längre stunder iom att vi inte lika lätt drar på oss förkylning osv . så vi vågar nog va ute längre än småtussarna 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#16 alla hundar har jaktinstinkt i sig. min kompis har en pudel/papilon som gör allt för att döda hennes hamster, hennes bichonfrisé vill bara bita och leka med den. har lärt mig i skolan att de är sällskapshundar.
Mvh
Mig
En sak jag funderat över mycket på senare tid förutom rovdjur, är hur smitta från andra gnagare, fåglar etc kan överföras.
Skulle gärna ta med mina till stugan men är lite orolig då många sorkar, vilda möss etc springer omkring på stugtomten.
De brukar få vara ute korta stunder vid 17.30 på em i gräset innanför stängslet på balkongen, i skuggan.
Bor väldigt många katter här förutom de två jag själv äger så det gäller att vara försiktig. Våran balkong har sol från 9.00-16.00 på sommaren och den ligger i lä, därför blir det väldigt hett under dagarna. Skulle aldrig ta ut dem under den tiden.
#22 det kan överföras väldigt snabbt och vara allvarligt.
Mvh
Mig