Vintervit vs guldhamster
Hej!
Hade guldhamster när jag var barn,nu funderar jag på eventuellt på att skaffa 2 vintervita dvärghamstrar,kan man ha 2 hanar ihop eller funkar honor bättre tilsammans?
Har tittat på några i en djuraffär och dom verkar pipa en hel del, är det deras normala beteende eller är dom osams i buren? Guldhamstrarna jag hade som barn var helt tysta vad jag kommer ihåg.
Ni som har vintervita kan väl berätta lite om dom,jag har läst lite fakta om dom här på sidan men vill gärna veta mer!
Luktar dom mycket (kisset)?
Behöver/ska dom ha motionshjul?
/Myrra
Jag har Campbells, och dom är ganska lika (enligt mig) Vintervita. I djuraffärer är det ofta väldigt trångt, så dom kan vara osams i buren. Mina låter inte alls, förutom när dom gnagar på sina knäckebröd. Då låter det som in i h*lvete 
Dill och Dajm, hamstrarna, är väldigt gosiga och snälla. Jag har bara haft dvärghamstrar tidigare, men jag tycker dom är väldigt trevliga. Dock är dom väldigt små ock kvicka, så små barn kan nog lätt tappa dom.
Dom går också upp lite då och då varje dag, för att äta och dricka. Dvärghamstrar ska gärna ha sandbad, dom älskar att rulla sig i sanden. Och när dom rullat klart kissar dom i det. Det kanske inte är det fräschaste att rulla där man kissar, men det är väl naturligt om man är en hamster
Och allt kiss samlas på ett ställe. Därför tycker jag att det inte luktar så mycket.
Motionshjul kan dom ha efter 4 månader, eller när dom är fullvuxna. Annars kan ryggen skadas.
Vintervitas urin luktar inte lika fränt som guldhamstrar, utan mera åt det söta hållet om man nu ska jämföra.
Sedan tycker jag att dom vintervita jag haft har varit mycket snabbare att få tama och dessutom kan dom gå 2 och 2 vilket gör att dom har glädje av varandra. Och fördelen med dvärhamster överlag är att maten inte går åt lika snabbt som när man har guldhamster.
#1Hej!
Tack för ditt snabba svar!
Det där med sanden var något jag ej visste,är det någon särskild Sand som man kan köpa på djuraffären? Är det samma som Chinchillor har?
Du skriver att dom är rätt kvicka,är dom bra på att hoppa också?
Jag har 2 möss här hemma och dom hoppar gärna så man får verkligen se upp!
Jisses vilken söt hamster du visar i ditt inlägg!
#2 Det låter ju bra att dom luktar mindre än guldhamster gör,i och för sig så hade jag hanar och dom luktar väl fränare än honor?
Ja, det är just för att man kan ha dom 2 och 2 som jag är intresserad av dvärghamster och att dom är så himla små och söta,sen är det ju bara ett plus att dom verkar vara enkla att få tama dessutom!

#4 Detdär med lukten, honor brunstar ju när de har blivit könsmogna och en del nästan stinker medan andra nästan inte märks av alls.
Jag är dock inte så kunnig så att jag vet när de brunstar och hur länge .. :3
Lukten har jag märkt är väldigt individuellt.
Hanen luktar knappt någonting och inte min vuxna hona heller.
Däremot unghonan (10v gammal) luktar nu när hon börjat på att brunsta för första gången.
Det är inte så att hon luktar lång väg, utan det känns bara när man håller henne nära.
Är guldhamstrar jag pratar om. =)
Kan ju fresta med lite vintervita bebisar….
#5 Då blir det nog hanar som jag kommer att skaffa,min gubbe gillar inte att de luktar för starkt och man måste ju visa hänsyn till alla i familjen.
#7 Nej men,det var då det sötaste jag sett,gud så fina,nu blir man ju bara ännu mer sugen på att skaffa små gos-bollar!
"Fy på dig" att frestas så!
#8 Honorna luktar inte mera än hanarna när det gäller vintervita. Inte här hemma i alla fall.
#8 Kanske skulle vara tre vintervita flickor? hihi…fick just återbud på 2st så 3st har jag nu som ska flytta om intresse finns.
*frestar med nya bilder ikväll* mohaha…
Igår kom det hem en ny liten familjemedlem här!
En vintervit liten pojke född v 52.
Barnen har döpt honom till Roger efter en krokodil i Madagaskarfilmerna!
Ska fota honom om några dagar när han börjar känna sig mer trygg i sitt nya hem! Han är så söt!
/Myrra
#11 Grattis! Men dom ska bo i par…Fanns det inga syskon att köpa?
Ser fram emot bilder.
Jo det med Sand, den djuraffär jag går till har badsand som man köper i lösvikt, men jag tror det är chinchillasand. Så ja, använd chinchillasand som badsand
Dom är rätt kvicka, men mina är inte så pigga på att hoppa. Det är mer att man måste kolla så att dom inte ramlar av från handen, för dom klättrar gärna på handen och upp på armen. Hamstrar ser ju inte så hemskt bra.
Om du klarar av hoppiga möss kan du säkert klara av klättriga hamstrar 
Grattis till Roger!
På bilden var det Dill, han är opalfärgad och nu 3 månader.
#12 I Djuraffären sa dom att det bästa var att ha den ensam för i 80-90 % av fallen så blir det bråk när dom blir könsmogna,även fast det är en dvärghamster,även läst det på internet på olika sidor.
Av det jag sett när jag kollat förut i djuraffärer så har det varit ett himla pipande och jagandes runt i buren, i och för sig är det ju en stressande situation att dela en liten Bur med 7-8 kamrater i en sån miljö som det är i en djuraffär också.
Så nu blir jag lite kluven vilket som är bäst för den?
#13 Tack för grattiset!
Han älskar verkligen att bada,han rullar sig så sanden yr! Ha.ha!
Va fin din lilla Dill är,söt som socker!
#14: Jag tycker att du int ska lyssna på djuraffären, då dem många gånger har fel!
Dom ska bo i par enligt lag….
#17 Nu blir jag alldeles förskräckt! Att dom är så dåligt pålästa i djuraffären!Det är ju att lura folk och säga som dom sa!
Jag sa att jag ville ha 2,men hon argumenterade verkligen emot att det inte var lämpligt.Och är man lite osäker så vill man ju gärna tro på det dom säger och att det är det bästa för djuret.
Hur långt efter kan man sätta ihop syskon? Denna är köpt i en annan stad nämligen och idag har vi inte möjlighet att åka dit,blir mest på helgerna.
Går det att sätta ihop dom efter en vecka när den hamstern vi har hemma har satt sin lukt i buren?
precis som #17 skrev så är det väl lag på att de ska sitta i minst par.
Dock kan jag inget om just dvärghamstrar, så hur det fungerar med att sätta ihop dom vet jag ej, men det finns så många kunniga här som säkert kan svara och hjälpa dig 
Ja, du kan köpa ett syskon av samma kön och sätta samman med denna. Du får göra rent Bur och hälla i nytt strö i buren innan du sätter samman dom. Hoppas att djuraffären inte gör om det.
Håller med, djuraffärerna bör veta att det är lag på att sälja dom 2 och 2.
Jag tycker det är bra att du frågar här, det finns många kunniga människor här 
Det verkar som att dvärghamstrar från djuraffär bråkar ibland om de är 2 och 2, för att dom bor så trångt och att grossiterna inte avlar på bra temperament. Från uppfödare så är hamstrarna garanterat snälla och kan för det mesta bo 2 och 2.
Jag tycker som ovan att du ska försöka köpa en till, men lagen säger också att dom kan bo 1 och 1 vid särskilda omständigheter som bråk.
Ja, dom rullar sig så fort det är ny Sand
Tack så mycket, hoppas vi kan se bilder på Roger
#20 Så det är inga problem att sätta ihop dom efter 1 v,bara man städar buren?Tänkte att det har ju gått några dagar trots allt.
Egentligen är det konstigt, djuraffärer går på pengar. Varför då inte sälja 2 o 2, man tjänar ju dubbelt samtidigt som man får mer plats? 
Först tänkte jag köpa på djuraffär, och då sa dom att man skulle köpa 1. Jag frågade varför, och då sa dom att det är för att dom bråkar. Då är dom tvungna att ta tillbaka den ena hamstern och sälja den igen. Jag tror det är därför :(
Jag har också min vintervita pojke ensam. Mina vintervita jag haft tillsammans har aldrig funkat ihop.. bara när de va riktigt små. Sen fick jag sära på dom för att det blev blodigt slagsmål.
Vad säger lagen egentligen? I regel går ju inte vintervita ihop om de inte e syskon. Hur gör man då? - om det inte finns några syskon?
Jag har för mig att förälder + barn funkar. Jag köpte mina ensamma, men ska ju ta ungar på båda så då kan både puff o luna bo ihop med sina barn.
och en följd fråga .. vad gör man om det inte finns föräldrar tillgängliga att köpa?
#27 X)
Jag menar om du ska ta ungar någon gång, så kan den då bo ihop med en unge.

Lagen säger att dvärgar ska bo minst två och två. Det går i många fall att sätta ihop två bebisar från olika kullar utan problem.
Om det inte finns två stycken just då så kanske man får avstå från att köpa? Samma som att man köper inte ett djur om man inte har en tillräckligt stor Bur hemma. Så bör man ju heller inte köpa djur om de inte kan få allt det de behöver. Som en artfrände att sitta med.
Som när jag säljer chinchillor. Det är lag att även de ska sitta två och två. Jag säljer inga chillor till att sitta ensamma, vill folk ha bara en så får de inte köpa utav mig.
#29 Förstår hur du menar, alltså har jag begått ett brott, genom att enbart ha köpt EN dvärghamster i djuraffär, utan att ha funnit en kompis till honom.. hmm. Vill inte låta tråden luta åt fel ämne, så jag tackar för svaren här och kontrar med att jag verkligen skall lägga detta på minnet. :) Jag kände inte till den lagen, men nu gör jag det. Så jag tackar för rättelsen! *skämmas*

#30 Man kan inte alltid veta allting på en gång. Självklart. Men nu kommer ju du t.ex aldrig att göra om det igen.
Och du kommer troligtvis att berätta för andra som går i tankarna att köpa bara en dvärghamster. Det är ju på så sättet folk lär sig. Vilket ju är bra i sin tur.
Utan tvekan :)
Går det att ha vintervita i en större flock om man sätter ihop dem som små eller om dem är syskon?