Dags för avel?
Nu behöver vi få råd av någon som vet: min dotters hamstrar skulle nu vara mogna för en ev. parning om tycke skulle uppstå. Vår fråga till er blir, om någon möjligen vet/kan tipsa om hur man i så fall ska gå tillväga. Honan har en stor Bur och hanen har en stor Bur och vi undrar om hur många ggr bör de träffas innnan, och är det okej att sätta ner honom i hennes Bur eller kan den (bitska) honan möjligen förgöra vår söta Harry, eller bör vi göra tvärtom?
Vi är så orolig att något ska hända honom!! Vi antar att det är som i övriga djurvärlden, att honan är den av parterna som kan vara dum och bita ifrån, kanske tom ta livet av hanen?
Kan man göra rent båda burarna innan sammandrabbningen och skilja dem åt om det inte verkar funka? De har fått lukta på varandra genom burgallret och det vart inge livat just då, men man vet ju inte om de kan börja slåss eller så när de väl kommer ihop på riktigt..
Vore tacksam för råd!!
Camilla och Jennifer
Jag brukar släppa ut honan och hanen i en större hage alt på tex köksgolvet.
Honan brunstar vare fjärde dag (guldhamster) så ni kan ju lukta på henne och på så vis komma underfund med när hon brunstar. Mina honor brunstar oftast på kvällen.
Jag har alltid en handduk i närheten som jag kastar på dem om de börjar slåss, då brukar de komma av sig så de släpper varann och man kan sära på dem. Med att "kasta" den på dem så lägger jag den över dem, jag slår inte på dem ;)
Slåss de riktigt ordentlig så kan hanen med lite otur få skador som kan kosta honom livet, så man får vara med och ha koll och vara snabb i svängarna :)

Har skrivit lite om avel på min hemsida www.annashamstrar.zoomin.se Gå in på Fakta och sen Avel.
Själv brukar jag låta låta hanen vara i en petbox, och sedan plocka ur honom för att sedan sätta ner honan, stryker sedan henne över ryggen, och om hon då låser sig och intar positionen då hon är redo att ta emot en hane sätter jag ner honom i behållaren oxå.
Brukar låta mina djur vara tillsammans alltifrån 15-30 minuter men övervakar dem noga i fall ett slagsmål skulle bryta ut.
De flesta av mina honor har visat brunst när jag plockat ut dem ur buren, då de blir totalt stela. Sätter jag dem sedan på soffan och stryker dem över ryggen så intar hon positionen och då vet jag att det är ok att sätta henne med en hane utan att han kommer till skada.
Hade två hamstrar härhemma som rök ihop en gång då honan var redo men hanen inte var på humör så tröttnade hon. Då angrep båda varandra och tumlade runt som en boll, tack och lov var båda långhåriga så ingen blodvite uppstod då pälsen var i vägen. Särade dem försiktigt med ett petbox lock och lyfte sedan upp honan på det och släppte tillbaka henne i sin Bur.
Nedan en hona i väntan på hane:

Men om honan är bitsk kanske ni inte ska avla på henne, ungarna tar ju efter vad mamman gör.

Inte för att vara elak. Man bör tänka över vissa saker innan man sätter ungar till välden?
Men tänk på att en hona kan få upp åte en 12 ungar. Har man hem till alla ungar?
om man inte blir av med dem kan du behålla dem själv?
vid ca 4 veckor måste hanar och honor skiljas.
vid 8 veckor måste varje hamster ha egen Bur.
klart att alla tycker att just sin hamster är den finaste men alla hamstrar är inte lämpade för avel.
När jag parar mina hamstrar parar jag för min egen skull för att jag vill ha en avkomma just efter den hamstern. Jag brukar sätta mina hamstrar i en back med häga kanter och sedan kollar dem hela tiden. Är inte honan tillräckligt brunstig kan den bita hanen. Sedan är det vissa honor som inte accepterar vilken hane som helst. Har haft ett fler tal kräsna damer.
Detta är helt OT men min ena hamster som ingen någonsin sagt vad hon är för färg (silverchoklad, dove m.m har jag hört) ser exakt ut sådär som bilden på honan som står redo som visas lite högre upp i denna tråd.
Vet att detta är en gammal tråd, men vad har hon för färg?
Starta gärna en ny tråd med bilder du har på din hamster så kanske vi lättare kan hjälpa dig att färgbestämma :)
#8 Oj förlåt, ska göra det! 
Jag tycker att dom ska få lukta på varandra först
fast då kan ju honan anfala hanen och skada hanen
ass jag vet inte riktigt!