Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1524 ggr
Weiret
0

Hamsterköp

Hej alla!

På tisdag nästa vecka ska jag in till djuraffären för att köpa grejer till en hamster och tinga en som jag kan hämta dagen därpå för buren och allt ska ju vara klar tills den kommer :)

Jag har läst lite på vad som är bra att ha i en Bur och det jag hittade var trähus istället för plast, ingen saltsten och ett tjockt lager Bottenmaterial. Jag var och köpte en bok om hamstrar som jag läst. Har ni några tips på vad jag ska tänka på eller namnförslag? Jag har kommit på namnet Merlin men ni får jättegärna komma med tips och lite andra saker :)

/ Weiret

[Sniff]
0

Kul:D

Vad är det för hamster? Ska du köpa den från djuraffären?

Lycka till:D

Weiret
0

#1 - Jag vet inte än vad det kommer bli, några förslag? Ja, jag hittar ingen uppfödare närma mig så det kommer bli från en djuraffär.

[Sniff]
0

#2 Okej;) Guldhamster?

Weiret
0

#3 Jag har funderat på en guldhamster eftersom de verkar gilla männsikor "mer" än dvärghamster. det är iallafall vad jag har läst :P

[Sniff]
0

#4 Ja, jag har guldar och det finns väl de som säger att de är sällskapligare än dvärgarna, men det beror väl också på vilken sorts dvärg man har;) Jag vet inte… Men jag föredrar guldar:)

[Tovab]
0

Jag har haft både dvärg och nu har jag en Guld. Båda var lika snälla. Men Gulden har mer personlighet och ändå lite mer mysig. Kom även ihåg; Ingen vadd ;) Riv toapapper ist :)

Impressive
0

#4 Det beror oftast på personligheten, jag har då ingen dvärg som är reserverad, sur eller något sånt här hemma! Flört

Roxie
0

Dvärgar ska ju dessutom inte leva ensamma. Så om du bara ska han en hamster, så skulle jag rekommendera guldhamster :)

// Sofia

91Marran
0

köp så stor Bur du kan hitta. glöm inte massa leksaker.

Mvh
Mig

Weiret
0

#5 och #7 Jo, det är ju klart det har med personligheten att göra :)

#6 Haha, jo det har jag också läst ;) det blir toapapper för den ;)

#8 Ja, jag hade tänkt ha bara en så det blir nog en guldhamster:)

Åh, jag vill till djuraffären och fixa allt nu!

/ Weiret

Tinwe
0

Jag har haft en dvärg som var minst lika härlig som en guldhamster :) förutom att han gillade att smaka på min fingrar och kunde vara lite oförsiktig ibland x)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Weiret
0

Hehe, gulligt :) Jag är van vid att min häst tuggade på mig ibland:P

/ Weiret

Millie
0

Om du ska köpa från djuraffär , så har jag mest erfarenhet av att guldarna blir tamare än dvärgarna , :)

Impressive
0

#13 Detta kan jag inte heller hålla med om, min första dvärg kunde ligga på rygg och äta ost i ens hand, man kunde typ göra allt med honom .. det enda man inte fick röra var hans mage, då nöp han en lite försiktigt i fingret Glad

[MissDiss]
0

Vart finns du då? Det brukar gå att ordna transporter över landet annars :)

Zheverez
0

det går att köpa djur från uppfödare även i djuraffärer.

fråga butiken varifrån djuren kommer.

har de en fast dag som djuren är födda då är det mest troligt att de kommer från uppfödare, grosisterna ger bara en v som djuren är födda.

finns många bra djuraffärer som säljer trevliga djur som är vana vid hantering.

de butiker med mkt personal el praktikanter är ofta de som har mer tid över för djuren och säljer handvana djur.

ser inget fel i att köpa från butik bara man tar sej tid,frågar,tittar på djuren och naturligtvis känner å ser att det känns rätt.

var man än köper sitt djur så ska köpet kännas rätt och bra.

Millie
0

#14 Åh, vad gulligtl, så var det aldrig med mina , men kul och höra att det inte är så =D

Weiret
0

#15 Jag bor i Borlänge:)

#16 Ja, i den djuraffär jag kollade i så stod det specifika födelsedatum

/Weiret

[LoveNasse]
0

#18 Ett tips är att köpa en duna Bur :)

Weiret
0

#19 Jo, jag har funderat på det. Så en Duna är bättre en än vanlig gallerbur?

/Weiret

[LoveNasse]
0

Det beror förstås på vem man frågar men enligt omröstningar här på forumet tex så har dunan vunnit stort.

Fördelarna är:

* Hamstern kan inte gnaga på något galler (låter hemskt + att det inte är bra för deras tänder)

* Det kan inte skvätta ut en massa spån

* Stor lucka i taket

* Bra överblick över buren

* Hamstern drivs oftast bättre

* Slipper drag

* Är inte en massa våningar som hamstern kan ramla ner och skada sig från

Nackdelar:

Dålig luftcirkulering jämfört med en gallerbur

P.s Till en guld är det bättre med en duna som är en variant större än den vanliga dunan eftersom den egentligen är lite för liten. Köp en som är 50 cm lång (tror ja det var) de kostar ungefär 500-600 kronor men är mycket bättre! =)

Lycka till!

Weiret
0

#21 Okej, men det låter ju jättebra:) Man har ju en massa frågor nu när man ska ha en hamster för första gången. Har ju haft marsvin förut när jag var liten men kommer inte ihåg så mycket.

Åh, jag längtar verkligen till att få köpa alla saker och fixa i ordning för den lilla krabaten :)

/Weiret

Dea-
0

# 22 Skickade ett pm till dig :) Hoppas du fick det?

Weiret
0

#23 Jepp, har svarat dig med :)

Zheverez
0

vad blev det för hamster,färg kön.

kanske har du redan startat ett nytt ämne om nykomlingen?

Weiret
0

#25 Den blev en hona från Dea- :) En guldhamster, silvergrå korthår som heter Tequila:) Jag tänkte kanske göra en bildtråd på henne om det önskas:)

/ Weiret

Kalashnivik
0

Ja, lägg upp en massa bilder! Det är så roligt att titta på olika små hamstrar :D

Zvintos
0

#26: Självklart vill vi se en bildtråd. Glad
Det är obligatoriskt med bildtråd när man fått hem nya sötnosar, vet du väl? Flört

teddybaby
0

Åh vad kul! Det är så kul med nya krabater och allt som ingår - att hitta Bur, hus, osv osv.

Du har säkert redan sidan sparad bland dina favoriter, men om inte så är djurbiten.com rena himmelriket! ;)

Hihi vad jag saknar min Nalle nu när vi skriver om dem, men Nalle ska inte upp förrän vid kl.19-20 ;(

Odette
0

naw.. ja vill också se bilder..!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_