Varför flera hamstar?
Jag har en hamste roch har funderat på de som skaffar flera varför? Dom får väll inte vara tillsammans och om man inte prar dom blir det inte bara mer jobb med flera?
Jag är inte negativ utna bara nyfiken. Min hamster är helt galen och jag känner absolut att det skulle bli sjukt mycket tid som går åt till dom. Hon är ute varje dag flera timmar och endå full av energi. Så hur löser ni det?
Guldhamstrar måste bo själva. Men dvärghamstrar är flockdjur och flockdjur ska bo MINST 2, enligt L80 reglerna, detta gäller även Marsvin, kaniner, råttor och gerbiler =)
Så du behöver inte oroa dig för en kompis till din hamster dom du har en guldhamster som i reklamen. Det du kan göra är att försöka göra buren rolig för din hamster, saker man kan krypa igenom eller ge den en toa rulle med några varv papper kvar på, brukar mina tycka om.
//Anna

Klart att det blir mer jobb med fler djur, det säger ju sig självt. Sen beror det ju på, om man har tiden och intresset så är det ju inte mer jobb direkt, det är ju roligt.
Många som har uppfödning sparar bebisar och omplacerar de äldre i en evig rundgång. Många andra (jag själv bl.a) väljer att spara alla våra pensionärer och ge dem ett hem så länge de lever. Då blir de ju flera, rent logiskt.
Men man tar ju inte mindre hand om dem, eller tycker mindre om dem för det. Det är ju ett intresse man har och då ser man ju till att djuren mår så bra de bara kan såklart.
Lite svårt att ha en uppfödning med bara en hamster.
Jo det är ju sant, om man vill ha uppfödning får man ju ha några st.
Men det jag försökte förklara (kanske inte var så bra förklarat) är att man inte ska ha 2 guldhamstrar i samma Bur hela tiden. Visst om du ska para dom får man ju ha honan och hanen tillsammans, det är ju självklart. Men när det är klart så är det att sära på dom. Sen kan ju honan bli aggresiv osv. men det kan man säkert läsa om i någon avels tråd.
Men dom andra djuren jag nämnde ska ju ha en kompis, sen även där kommer problem i bland som dom är aggresiva mot varandra så kan man inte ha dom tillsammans. Jag har några hanar som bor själva för att dom biter sönder varandra.
//Anna
men att man väljer att ha flera är väl för att det är intresse man har. Klart det blir mer "jobb" men om det är intresse man har ser man det kanske inte så? 
Folk har ju flera hundar eller katter, och det är ju i princip samma sak. Man tycker om djuren och då ser man inte alltid det där extra man får lägga som något jobbigt utan nåt man vill göra 
Jag har 3 nu men detta blir om inget annat det sista gänget. Jag vill nämligen utveckla min ridning mer samt skaffa sköthäst då detta är ett större intresse. Jag ska om två år söka in till ett ridgymnasium och där är det djurförbud.
Men eventuellt är min hona dräktig så jag vet inte än hur det blir men nej, om 5 år har jag inte nån form av smådjur längre.
Jag tycker också att den frågan är intressant. Mina djur är som mina barn, och jag har 2 hamstrar och 1 kanin. SKulle inte vilja ha 9 "barn" liksom. :P Men jag vet ju hur det är! Man blir förälskad och så vill man bara ha fler och fler… det finns ju så många olika fina färger och personligheter och då är det lätt att vilja ha lite av allt. :D Jag har dock djurstopp hemma hos mig just nu!
Ja, varför inte? =)
Så länge man har tid, ekonomi och intresse nog för att ge alla den skötsel de förtjänar & behöver.
Klart att det ger mer jobb ju fler man har.
Men djuren ger så oerhört mycket tillbaka, att jag anser att det helt klart är värt det. ^^

Lixom jag har 14 hamstrar, jag tycker att om man har intresse och tar hand om dom kan man ha många hamstrar.
Man får bara se till att sätta stopp när man känner att det börjar räcka, man vill väl alltid ha fler djru att gosa å nussa med… men drar man på sig för mycket så man inte kan ge dem all själslig kärlek och skötsel som behövs så försvinner det roliga och orken börjar tryta. Lagom är bäst, å vad som är "lagom" varierar väldigt mycket från person till person :)
Sen är hamstrarna väldigt olika också, jag hade en hamsterflicka förut som verkligen tog all min energi,, hon var outtröttlig…. Hade jag haft kvar henne idag hade jag aldrig kunnat ta på mig fler, men med dom jag har nu fungerar det bra :)
Alla har sina sovrutiner osv..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ja men, om jag ställer en motfråga.
Varför skaffar folk 2 barn och uppåt - det räcker väl med 1? :P
#11 För att de vill, för att de älskar sina barn och för att de anser sig kunna hantera fler ;)
Precis samma sak med hampisarna<3
#12 Håller med :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Alltså självklart så menar jag ju inte att det är onödigt med fler hamstrar och fler barn (jag har ju två dvärgar själv) men det kan vara bra att se en motfråga.
Varför gillar nån hockey, varför samlar en del på gummiband varför.. ja varför.. 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag föder upp och har flera hemma, mellan 8-15 st som jag har mellan varven. Tillhör dom som föder upp och omplacerar pensionärer istället för att inte ha den tid som behövs för var och en av alla dom individerna jag har hemma.
Jag löser det så att jag har en hamster boll för motionen…var och en får springa ett tag i den per kväll….är dom inte i bollen så turas dom om att få gosa och springa i soffan.
Jag har tid för alla mina djur eftersom jag och döttrarna hjälps åt att gosa med dom.

Jag fick min första hamster när jag var 7år, efter han dog så köpte jag en ny. När jag sen hade min tredje hamster så började jag gå på utställningar. Tyckte det var superkul och fick då självklart se alla söta guldhamsterungar som var till salu. Ingen var lyckligare än jag när jag fick köpa med mig en bebis hem. Då hade jag två stycken att pyssla med hemma. Sen köpte jag även två dvärhamstrar och ännu en till guldis. Så då hade jag 5 st. Ingen av dessa användes till avel utan det var mina gosegrisar. Självklart tar det mer tid med fler men jag tyckte det var så himla kul.
Sen hade jag mellan 2-3 guldar hemma hela tiden.
Nu näe jag blivit uppfödare så har jag ett flertal guldhamstrar hemma. Men alla värderas lika mycket och precis som UlrikaD skrev så stannar även mina hela livet. Man kan ju inte sälja en kompis…
Tack för alla svar.
Jag sak börja med att nämmna att jag vet att guldhamtar inte får vara tillsamams det är lite därför jag undrar detta. För dom som inte har avlen hur dom luckas ge tid för alla.
Förstår att man väjlerdet för inträsset men det är kul att veta hur man resonerar och hur man löser det.
Var någon som skrev att hennes första hamster var outröttlig. tror min Penni är en sådan, hon bara springer och inget är roligt. Hon har nu en stor ny Bur 120*50*28. Hon har masssor att bita på toapapper att släpa runt stora mat att samla. Jag föröker med allt. men det enda som gäller är att rymma och när hon komemr ut i vardagsummet ska hon rymma till nästa rum.
Så jag kollade på henne och funderade hur man kna klara av fler hamstar om dom är som henne. Hon är underbar, men ibland önskar jag mig en liten lat matgris istället.

#18 Finns ju folk som har många hundar och lyckas aktivera dem dagligen, då är det inte så stort problem att aktivera ett gäng hamstrar tycker jag.
#18 haha ja jag känner igen det där alltför väl.. hade ett par råttkillar förut som var helt Extrema!! Dom kunde sitta på sängkanten å vänta på mig i över två timmar medan jag satt en bit bort i soffan och såg film tex, dom gav aldrig upp dom söta små spröken.. väntade på mig tills de halsvomnade på sängkanten med ena ögat öppet
En del djur är så där "lek med mig lek med mig lek med mig" och får aldrig nog!
Men jag lovar, hade du haft en hamster som min Kjell-Yngve hade du lungt kunnat ha en tio femton stycken å ändå ha mycket tid till alla *skratta*
_
#18 tycker att har man upp mot 20 hamstrar så får ju knappt varje hamster en timme var. skulle jag bara lägga mindre än en timme var på mina hamstrar så skulle de må dåligt. det är så typiskt hamsterägare att sätta hamstern i lekhagen och sedan gå till nästa hamster, eller bara sätta ner den i lekbollen och hamna här inne istället. de flesta som har flera hamstrar tycker att det är roligt precis när djuret är nytt och tänker inte på att ju färre djur man har ju mer tid har man över för dem och kan ge dem mycket mera kärlek och rolig motion. roligare för en hamster att springa fritt än i en boll.
det funkar inte att plugga och ha en massa hamstrar samtidigt. ibland känns ändå en för mycket när det blir mycket pluggande. då menas inte grundskolan utan gymnasiet. sena dagar med mycket läxor.
Mvh
Mig
märkte när jag skaffade mina dvärgar att det är mycket mer jobb med två hamstrar än en. fast har man en hamster i gallerbur ser man lättast när hamstern vill ut, så tror att vissa som har sammlar lådor inte märker så lätt att hamstern är uttråkad.
Mvh
Mig

bara för att man har annons ute ofta på fd avelsdjur betyder det inte att det är de som flyttar i första hand. det brukar vara de som blir kvar längst ändå för folk köper de yngre då de vill ha en hamster som lever längre.
sen kanske man har ett bra avelsdjur som en annan uppfödare kan ha glädje av så varför då inte omplacera den?
vet man att djuret får det bra så ser jag inget fel i att omplacera fd avelsdjur. visst ska inte djur vara en slit å släng vara men nytt hem kan vara bättre om djuret kan ge glädje till nya hemmet.
en äldre lugnare hamster kan vara bra som första djur för små barnahänder än en unge med mera spring i benen.
ser både för och nackdelar med att omplacera äldre djur.
som svar på frågan om varför man har flera hamstrar är för att det blir så om man håller på med avel.
det blir tre skikt, de äldre fd avelsdjuren,de i avelsåldern och de som står på tillväxt.
JA jag försåt avlen, Det var liksom en tanke som slåg mig när jag såg min springa som en tok i vardagsrummet att hur klarar dessa trångbodda tånårgingar upp emot 5st djur i ett rum när min inte kläarar sig på en hel lägenhet.
ÄR inte kritisk bar fachinerad. Och när man avlar är det ju mer självklart med många djur.

#22 Du kan inte dra alla över en kam så där. Det finns folk med ett djur som tillbringar otroligt mycket mindre tid med det än de som har femtio djur t.ex.
Det beror ju på vad man gör för annat runtomkring. Har du ett djur, så kan du strunta i det medans du går i skolan, träffar kompisarna, sitter vid datorn, kollar på tv osv.
Men de som har många djur kanske inte går i skolan, jobbar, eller är utanför dörren särskilt mycket, kollar inte på tv, och när jag tex sitter vid datorn som precis just nu så har jag två chinchillor som springer lösa och två hamstrar i varsin hage. Varav jag sitter med datorn i den ena hagen.
Jag tycker rent ut sagt illa om när folk hårddrar det sådär utan att veta hur folk tillbringar sin tid med djuren.

#26 förstår att du inte är kritisk det är inte jag heller.
ville bara visa på att det finns flera tankesätt,tyckande å tänkande kring omplacering av äldre djur.
tänk vad tråkigt samhället vore om vi alla tyckte å tänkte exakt lika i allt.
tur det finns variation,olika tycke å smak
jag älskar mina djur lika mkt även om jag omplacerar. att omplacera känns hårdare än att sälja ungar vilket beror på att de äldre har man lärt känna på ett annat vis än ungarna.
Jag tillbringar ganska mycket tid med mina. Mest med Brumma och Totte, Bamse tycker inte alls om att kela. Totte har börjat sova på min mage nu, det är resultatet av att man ger sitt djur mycket tid och kärlek tycker jag.
#28 vilken tur att ingen tar illa upp. började kännas litesom om det tolkades som om jag inte gotog många hamstar. (ursäkta om det låter dumt är jättetrött)
#29 Det ltåer underbart att kunna ha många djur samtidigt dådär =)