Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1603 ggr
Grace2009
0

Guldhamster + Marsvin?

Jag är INTE säker på om jag är i rätt grupp här, men tala om för mig om jag är fel! :) Men jag tror att vi kan säga att detta går under beteende…

Det är så att jag har en guldhamster-tjej och är nu i funderingarna på att skaffa två marsvin, så jag undrar hur dessa djur går ihop eftersom guldhamstern inte vill vara med andra hamstrar. De ska självklart inte dela Bur! Det jag har beskymmer över i sådana fall är rastandet. Min hamster får vara ute och springa i hela lägenheten (jag bor i en etta på 34 kvm) från det att hon vaknar till ordentligt tills jag ska sova. Om jag skaffar marsvin vill jag såklart att de får vara ute och springa också! Skulle det gå att ha djuren ute samtidigt, eller kommer bråk att uppstå? Bör jag dela lägenheten i två stora hagar istället då?

Tacksam om nån har erfarenhet om det här! :)

Charlie2006
0

När jag hade marsvin så stod marsvinsburen på golvet och ena hamstern kom lätt upp i den, bara lite sniff på varandra sen var det inget mera.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

BMEXX
0

Tror inte de skulle göra varandra illa, marsvin är ju stora och läskiga för hamstern och marsvinen tycker de där lilla "krypet" som springer runt är läskig med. Men kanske bäst någon med erfarenhet svarar ist:)

// Pabblo

Grace2009
0

Okej :) Då borde det inte vara några beskymmer för den delen. Tack!

Odette
0

Jag skulle då inte våga chansa iaf.. men jag har heller aldrig haft marsvin så jag vet inte. Men tycker inte man ska chansa, du får kanske rasta dem i omgångar :) å så ser du ju hur det går :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Achatina
0

Kan du isof inte göra så att du har svina ute på dagen och hamstern ute på kvällen. Jag hade inte vågat chansa.. Marsvin har tendens att tugga på djur som inte liknar dem själva typ kaniner brukar få päls och öron avgnagda eller naggade. Och hamstrar är ju som alla vet rovdjur och solitärlevande.

Odette
0

#5 bra ide! Tänkte inte på att marsvin även är vakna på dagen haha.. borde helt klart vara den bästa lösningen. Jag skulle då aldrig chansa iaf, finns som ingen mening.. tiden räcker till ändå bara man planerar  :) 

"Marsvin har tendens att tugga på djur som inte liknar dem själva" hhahaha.. va hemskt.. men det lät så kul bara *skratt* söta små marsvin.. inte tugga på okända föremål!! Skrikandes hihi

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Charlie2006
0

Inget jag märkte mera att marsvinen (ellerfall dom 3 jag har haft) var snälla mott både hamstrar och katter, bara lite nyfikena men inget mera. Men dom kanske var ovanliga då ^^ :P hehe nä men ovanligt snälla kanske, fast dom inriktade sig mera mott tapeterna och stolarna/sängen.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

BMEXX
0

#5 tänkte inte heller på att de var vaken på dagen ;P men de var en bra ide!

// Pabblo

Grace2009
0

#5 okej, då får jag varva dem i sådana fall :) Vill ju inte att min lilla guldis ska komma i kläm ifall jag skaffar marsvin :O Hon trivs så bra med att få vara ute länge, så jag vill ju inte korta ner det :)

Tack för hjälpen

Zheverez
0

har hört flera som haft sin hamster lös samtidigt som marsvinen utan att nåt hänt.

hos nån gick hamstern in å la sej i marsvinens hus å sov när marsvinen gick omkring på golvet. de har ju olika dyngsrytm. hon glömde ibland att ta ut hamstern från marsvinsburen och inget hände.

är de bara vana med varandra från det de är små så verkar det funka bra.

Tinwe
0

Jag har endast låtit min hamster träffa ett marsvin, och det gick jättebra :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Royalz
0

Jag skulle inte våga chansa. Skulle marsvinet bita hamstern så har den ingen chans alls. Det är stor storleksskillnad mellan en hamster och ett marsvin.

Tinwe
0

Självklart ska man vara vaksam.. jag höll i min hamster så den fick nosa lite osv, sen var detta en kastrerad marsvins hane… Vet inte om det är någon skillnad, men dem kom bra överens, under den lilla stunden ^^

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Achatina
0

Hundar och katter kan komma jättebra överrens men en dag kan det ändras och hunden dödar katten kanske av misstag, kanske med vilje, kanske för att katten gjorde något som på hundspråk inte är acceptabelt. Hur bra överrens de än kan ha varit från början så kan det alltid hända.

Samma sak bör ju gälla hamster vs marsvin… Och andra tippade och otippade djur varianter som hålls ihop lösa på samma utrymmen samtidigt…