Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1639 ggr
Charlie2006
0

Stackars Julia :/

Igår kväll/natt hände det som inte fick hända :'(. Hörde bråk i dvärghamsterburen och var snabbt där. Var blod i buren och såg att det kom från min gammel tjejen. En syn jag hälst vill glömma. En av kompisarna hade bitit håll vid näsan och det ran blod i från ögat.

Hon fick genast byta till en mindre Bur och ville avvakta , tvättade rent henne och lät henne villa.

Tittade på henne ikväll, ush halva hennes sida vid huvudet är uppsvulen, hon låtter väldigt mycket när hon andas (tror dom bet igenom till nosen/aningen) och ögat reagerar hon inte ifrån, hon vill knapt öppna det, så tror hon har blivit blind på ena ögat :/. Hon är inte så pig häller. Blir till att åka till vetrinären imon. Ser nog inget mera än att låta henne somna in.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Schniigel
0

Usch vad hemskt :/

Hoppas att hon blir bättre :)

Var det en av Robbarna?

Charlie2006
0

#1 Tack :/, jo jag får hoppas hon blir bättre över natten.

Jo det är det.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
0

Nu märkte jag också att hon går snett och vill bara gå åt det håller som det friska ögat är mot :/.. Kan det vara en hjärnblödning på allt också?

Min hemsida

//Frida

Schniigel
0

Tror du inte att det kan var för att hon bara ser med det ögat?

Mexxie
0

Ja, hjärnblödning låter det som. Trist och så otroligt tråkigt när detta händer, tyvärr. Åk in, och låt henne somna in.

Zvintos
0

#3: Låter som hjärnblödning, ja.
Hade samma symtom på en hamsterunge efter en olycka.
Hennes huvud var snett och hon gick i cirklar.
Veterinären trodde definitivt på hjärnblödning, eller annan typ av hjärnskada.

Men öroninflammation har samma symtom (åtminstone på kanin).
Dock är det inte lika troligt som hjärnblödning.

Charlie2006
0

#4 Jo att hon bara går åt ett håll tror jag är för att hon bara ser på ett öga :/

#5 Jag ska försöka åka in innan skolan men annars får det bli direkt efteråt, ändå om det kan ta en stund..

Min hemsida

//Frida

Schniigel
0

Ja det låter som en hjärnblödning men det känns nästan "för bra för att vara sant" (fast dåligt) att hon både blir biten och får en hjärnblödning så då tycker jag personligen att det låter som att hon inte vant sig vid att se med ett öga men och andra sidan så har jag ingen erfarenhet av detta så det är bättre att du lyssnar på dom andra :)

Charlie2006
0

#8 Kan ju oxå vara det, men tror det är bäst att låta henne få sommna in, men ska höra vad vetrinären säger imon.

Min hemsida

//Frida

teddybaby
0

åh jag blir jätteledsen när jag läser detta, det väcker mycket tankar kring när min lilla dvärghamster Frank råkade ut för samma sak. Dock var det inte lika allvarligt, Frank lever än idag. Men hon har ett stort hål i örat som ett minne av det tillfället, stackarn. :(

Är dina robbar syskon? Folk säger ju att de inte ska bråka då, men verkar inte stämma…

Tinwe
0

Nej vad hemskt… Det är så sorgligt… :( Blir själv ledsen när jag läser… Jag tycker du gör rätt i som låter henne somna in.. tröstkramar från gänger!

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Charlie2006
0

#10 Hon gick med hennes dotter och min nyköpta hamster, dottern tror jag inte har gjort något så det var nog den jag köpte i mellandagarna. Då dom inte precis blivit bästa vänner, men dom har aldrig bråkat förut på deta sätet.. :/ Har aldrig haft robbar som bråkat förut.

#11 Tack för din omtanke..

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ellerfall en bild på hennes svulnad och sen ser ni att hon har väldigt fett päls, vilket vissar att hon inte mår så jätte bra.

Kanske inte syns så mycket på bilden svulnaden, men för att vara en roborovski är den ganska så stor :/.

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Här ser ni skilnaden på båda sidorna, ingen bra bild men man ser ellerfall..

Min hemsida

//Frida

Tinwe
0

#13 & #14 Nej! :( Stackars liten.. :( Tycker riktigt synd om henne.. :(

/Matilda

UlrikaD
0

Om det är ett bett så kan det ju vara möjligt att det räcker med antibiotika för att få henne på tassar igen.

Håller tummarna för tjejen.

Charlie2006
0

#15 :/ Mäst hennes andning jag är orolig över nu, knastrar hela tiden.. Skulle ju åkt in till blåstjärnan ikväll om mina föräldrar var hemma då jag inte har körtkort än, ingen idé att sätta sig på bussen i 1½ timme fram och tillbaka i snöstormen.

Min hemsida

//Frida

UlrikaD
0

Andningen kan ju vara ett tecken på chock. Chock dödar ju oftast fortare än vad själva skadorna kan göra.

Charlie2006
0

#16 Jo jag får hoppas att det kan vara så att det räcker med antibiotika, får även hålla tummarna på att svulnaden gått ner tills imon.

Min hemsida

//Frida

Solan1976
0

Tänker på er och hoppas att hon repar sig…

Charlie2006
0

Julia mår bättre idag :), hon är inte lika svulen, lite piggare och ja mår alltmänt och ser allmänt bättre ut. Hon var ganska varm igår men febern värkar gått ner en aning. Det ända är ju hennes öga nu som inte är som det ska förutom att hon är blind på det så riner det lite, men det är nog fixat med varmt vatten, och hennes andning som inte känns helt okej. Fast det finns nog hopp för att hon ska överleva men som sagt får se vad vetrinären säger ska ringa för en tid snart ellerfall.

Hon är snart 2 år och avsmalnat som ni ser på bilden, men det är ju normalt och tror om det inte är något allvarligt fel på henne/att hon lider kan få några till månader till Glad. Hon betyder ju ändå ganska mycket för mig, har haft henne hos mig sedan hon var 0 dagar.

Min hemsida

//Frida

Tinwe
0

#21 Åh vad härligt! Vad glad jag blir :D

/Matilda

Dromprinsen
0

ÅH va bra!!!!

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

Odette
0

åh, va hemskt.. jag hoppas hon orkar ett tag till! *tillfrisknande kramar*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Solan1976
0

Skönt att höra!Glad

Charlie2006
0

R.I.P Angel Gårds Baby Bear Xander

Ja som ni kanske förstår finns inte Julia mera Rynkar på näsan. Hon sommnade lugnt in i min famn efter att vetrinären givit henne sprutan, idag kl: 14.10.

Det va såhär att jag var hos vetrinären men han tyckte hon var så bra att jag fick med antibiotika att ge henne, sen skulle vi avvakta. Hon blev ju bättre, svulnaden gick ner, ögat slutade rina och jag trode hon skulle bli bra. Så fel jag hade, i lördags så såg hon inte alls bra, igår vinglade hon när hon skulle äta eller gå, var kall, luktade förfärligt och idag reagerade hon knapt när jag skulle ta upp henne, hennes bak ben stod rätt ut (hon kunde inte ta under dom under magen för att hon var för svag) så nu årkade jag inte vänta åka in och lätt henne somna in.

Min hemsida

//Frida

Mexxie
0

RIP

[NinniVivvi]
0

R.I.P Tråkigt när sånt händer!Rynkar på näsan

Charlie2006
0

Sista bilden på gumsan

Tassarna gör det inte ont i mera och du är där du hör hemma, en ängel med vingar. Dom tog ifrån mig det vackraste som fanns, nämligen du.

Min hemsida

//Frida

Sara87
0

Sov gott lilla Julia :(

Beklagar förlusten!

Zvintos
0
UlrikaD
0

Nej, så tråkigt att höra. Hon var ju faktiskt en av de som gjorde att jag blev förtjust i robbar från början. Bara av att se en bild.

Charlie2006
0

Ta för erat stöd. Jag får tänka såhär att hon levde ett långt och bra liv här hemma, det med att hon blev biten kunde jag ju knapast förebyga eller förespå.

Min hemsida

//Frida