Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2046 ggr
Tinwe
0

Nej nej nej! :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår klockan halv tio fick jag ett rörande samtal av min mamma.
Jag och min pojkvän Robin var i affären (lång hemifrån) för att köpa hem lite morötter osv.

Fick reda på att Hitomi hade GNAGT sig ur sin dunabur, och klättrat ner i BALOOS
bur! Detta ville jag VERKLIGEN INTE… Vi har nämligen en liten aning om att Hitomi
är sjuk, då vi sett en vagel-liknande bula vid hennes öga.. Många på forumet trodde att de va pavova viruset. Men det tror jag inte, hon har inga stora bulor.. Men OM vår lilla Baloo fått detta nu så vet jag inte vad jag gör.. Det värsta var att jag kollade om Hitomi var brunstig… och det var hon.

Baloo är helt okej, inga sår, ingenting, bara lite lugnare än vanligt..

När jag kom hem (efter en halvtimmes konkande med 2 kassar med mat i 2 dm hög snö) hade mamma tagit ut Hitomi ur Baloos Bur och satt henne i en annan låda, för tillfället..

Jag vet inte vad jag känner just nu.. Är så j*vla orolig över att vår lille Baloosan ska bli sjuk eller nåt.. Blir till att ta Hitomi till vet. idag eller imorn, är trött på att avvakta via telefon som de hela tiden säger att jag ska göra. Men är det bara en långvarig vagel eller helt enkelt en vårta, så kan jag andas igen och parningen mellan Baloo och Tinwë kommer då fortfarande ske i mars. Nu är jag glad att jag sparat pengar, eftersom veterinären kommer ju inte vara gratis. Får se om jag måste ta med mig Baloo med.

Jag hoppas verkligen INTE att Hitomi blev dräktig.. Inte pga åldern eller så för hon är 5-6 månader, men just att färgmässigt och temperamentmässigt så är detta INGEN SOM HELST kombo jag NÅGONSIN hade fått för mig att göra.

Jag tar på mig allt ansvar… det var MITT fel.. om jag bara hade varit hemma.. Om jag bara hade sett hålet, om jag bara hade köpt maxidunan innan till Baloo…

Bilden är på Hitomis vagel/vårta.
Den är INTE röd längre, utan mer som hudfärgad.
Storleken är ungefär samma..
Hitomi mår bra, inga sår, inget… Hon verkade lite stressad..

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
0

Snälla… Vad tror ni om hennes öga..? Veterinären svarar inte! Gråter

/Matilda

BMEXX
0

Men vilken olycka! :(

Men har det inte blivit värre så kan de väl inte vara så farligt, men hoppas du får tag på vet så de kan kolla ordentligt.

Håller tummarna för både de och att hon inte blev dräktig.

// Pabblo

Tinwe
0

Nu har jag bokat tid hos veterinären (som äntligen svarade)… Klockan halv åtta ikväll ska vi se. *håller tummarna*

Kommer kosta ca 270 kr för en koll, vilken känns lite dyrt, men vad som helst för mina bebisar <3

/Matilda

Tinwe
0

#2 Tack! :( Det är så otroligt jobbigt detta.. Jag känner att det är mitt fel med.. :(

/Matilda

BMEXX
0

Kan väl inte vara ditt fel, vad skulle du göra, sätta hamstrarna i betonglådor?

Men förstår att det känns jobbigt, hoppas det är en duktig vet!

// Pabblo

Tinwe
0

#5 Nej.. kanske inte.. Men det är så jobbigt att handskas med när sånt här händer.. :(

Hoppas jag med, det som skulle vara guld att höra skulle vara om det bara var en enkel vagel som är långvarig.

/Matilda

Sunrise
0

ÅÅh, vad jobbigt. Håller tummarna för att allt blir bra igen! *kram*

Odette
0

Ja vi håller verkligen tummarna att du får Veta vad det är. Så man kan andas ut, hatar att inte veta. Så länge man inte vet säkert, så kan man heller inte ta ställning.
Men uppdatera oss här om fortsättningen, å se till att fråga vetten om ALLT du bara kommer på! Pressa dom på information så hoppas vi att du får en lugn natt efteråt, svårt att sova när man tänker på sånt här :(
Du får försöka se något positivt i det, båda hamstrarna mår bra nu iaf, å dom hade inte skadat varandra. Sen vad som händer kan ingen veta i nuläget så stressa inte upp dig.. kram

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Tinwe
0

#8 Tack för stödet! Jag ska verkligen fråga på så mycket som möjligt, och jag är så tacksam för att mina små bebisar inte gjorde varann illa. Jag kommer uppdatera redan ikväll, förhoppningsvis kan jag även få lite sömn.. vilket det var dåligt av inatt.. :/ tack än en gång för stödet.. kram!

/Matilda

Imasy
0

*harkel* Den där "vårtan" hade inte jag åkt till veterinären med ;)

Har fått sådana där småpluttar på mina och de har gått tillbaka efter en tid. Tror inte det är papova, utan bara en vanlig vagel.

Så länge den inte spricker, växer eller ser ut att störa hamstern, skava på ögat etc, så hade jag stannat hemma och hållt ett extra vakande öga.

91Marran
0

#10 bättre att åka än att avakta med så här små djur. det går fort och tydligen har den ju suttigt ett tag.

Mvh
Mig

Imasy
0

Ja, är det en vagel så brukar de sitta ett tag ;)

Nyser katten eller om hunden spyr så åker jag inte i panik heller till veterinären förräns jag ser att det inte går över utan att man kan misstänka sjukdom.

Jag tycker också att man får se till allmäntillståndet också. Om hamstern är som vanligt och inte verkar ha besvär av denna vagel, så hade iallafall inte jag åkt till veterinären.

Nu är ju detta upp till TS att avgöra hur hon vill göra, men min gissning är att hon kommer få åka hem med hamstern i samma skick som den kom dit i, för jag hade aldrig sövt en hamster för att ta bort en vagel.

Tinwe
0

Tack för infon Imasy! Det var faktiskt som du trodde - inget farligt alls. Och jag la ner 280 spänn på veterinären… Men men! Jag var osäker så likaväl! :)
Hitomi fick diagnosen: Abscess i hud eller underhud.

Vi fick ett recept på en ögonsalva som heter Chloromycetin. Vi ska smeta på hennes öga både morgon och kväll i en vecka. Sen ska problemet vara borta.

Jag är otroligt underlättad! :) Inte smittsamt, alltså har Baloo inte fått nått, och parningen i mars mellan han och Tinwë blir av! :)

Jag frågade jättemycket om just papova osv, men dem sa att det var inte ens i närheten *hihi*.. :D Så glad blir man ju! Sen var Hitomi väldigt duktig! Hon satt stilla i handen och lät dem sköta sitt jobb, jättebra! :)

Nu hoppas jag bara att hon inte blev dräktig…

/Matilda

BMEXX
0

Kan ju vara värt att slippa den där osäkerheten iaf. Bra att det inte var nå värre.

// Pabblo

southdakota
0

Härligt!

Tinwe
0

#14 Ja, det är så skönt så jag tänker "fira" genom att göra nått alldeles speciellt åt hamstrarna imorn :)

Tror lilla Tinwë är lite tjurig.. Hitomi stal ju hennes man! ;) Hon brunstar så det står härliga till… xD

/Matilda

Odette
0

Härligt! Nu vet du säkert å kan sluta oroa dig! Kanon Cool

_

Tinwe
0

#17 Ja, det är jätteskönt! Ska snart hem och ge lilla tösen hennes första droppe för idag, hon är så duktig! Sitter stilla och låter och gegga ;o xD Baloo är inte lika "lugn" och "chockad" längre som han var när vi hade honom efter händelsen, han är sig själv igen :) Allt är frid och fröjd :D Får se nu om Hitomi blev dräktig eller inte.. Men det återstår ju… :)

/Matilda

Odette
0

Naw, det är så underbart när dom är sådär himla fina hos veterinären etc, man smälter inombords. Å så spricker man nästan av stolthet för dom är så goooa Kyss Haha, ja fy vilken tjej.. stjäl andras karlar sådär bar ahur som helst?? Är hon inte rädd om sitt rykte tro Flört

_

Tinwe
0

#19 Ja, det känns jättebra! :D Fick snälla kommentarer om henne hela tiden.. :D

Haha, ja.. Så får man ju inte hålla på! ;o Hon är ju egentligen bara en sällskapshamster.. Kanske var hon lite avis på ryktet som gått, att Tinwë ska sätta in en stöt på Baloo! Förvånad Så hon passade på att bryta sig ut och förstöra lite Tungan ute

Än så länge går det iaf bra med medicinen, hon är så duktig så. Inte är det lätt med att få klet på ögat två gånger om dagen! Hon hatar verkligen att bli väckt på morgonen.. Tungan ute Någon mage kan man ju inte heller se ännu, men kollar varje kväll om hon brunstar.. Glad

/Matilda