Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3736 ggr
Roxie
0

Trasiga tänder..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu förstår jag nog varför min lilla trollpojk Nimh magrat så fruktansvärt mycket..
Han var vaken nu för att dricka, så jag passade på att kolla igenom honom nu när han var så lugn..
Såg till min fasa att hans ena framtand gått av på hälften! Förvånad

Nån som vet om det "fixar" sig självt?
Anledningen till att han magrat av så mycket är väl för att han inte kan tugga ordentligt? Fast han gnager ju på fröstänger osv.. Så jag vet inte.
Eller kan det bara vara att de blivit "svagare", liksom hans päls och klor blivit, om det är någon näringsbrist av nåt slag?

Han är ju så pigg och glad hela tiden :( Men det känns som att han tynar bort mer och mer för varje dag..

// Sofia

[iurochskur]
0

Mata honom med massor av extramat nu, gärna barngröt och Barnmat m.m eftersom han inte kan tugga ordentligt med en halv tand. Sen kan du gå till veterinär för att slipa till tänderna lite så han får lättare att tugga framöver.

Hoppas du lyckas få upp han lite i vikt.

Roxie
0

#1 Tack! Ja jag hoppas verkligen!

// Sofia

Roxie
0

Sitter här med en blöt liten hamsterpojke inlindad i en handduk. När jag kollade till honom nu när jag kom hem från jobbet så såg jag att han var sjuuuukt flottig i hela pälsen. Som om han hade rullat sig i en smörförpackning. Nån som vet vad det kan bero på?
Var iaf tvungen att skölja av så mycket som möjligt av pälsen så den gör nån nytta.. Stackars liten!

Men ändå är han så glad, nyfiken och mysig, mitt lilla hjärta. 
Nu ska han få en stor skål med lite ljummen gröt :)

// Sofia

[Tovab]
0

Är han gammal? Långhåriga hamstrar kan få flottig päls när dom blir gamla :)

Roxie
0

#4 Nej han är inte ens ett år :( Men han fick ganska fet mat kvällen innan, om det kan ha nåt med saken att göra.. Isåfall är det ju ännu ett bevis på att kroppen inte tar upp fett och näring som den ska. Han äter ju som en häst, token :(

Jag har fått upp honom knappt 5g på en vecka, så vi får se om det fortsätter gå uppåt!

// Sofia

teddybaby
0

Jag vet att deras päls kan bli feta om de inte rullar sig i Sand eller om de äter mycket fett. Men jag kan tyvärr inte hjälpa dig i den här sakfrågan. :(

Roxie
0

#6 Jag får helt enkelt fortsätta mata honom med mängder av näringsrik mat, och se hur det går.

Sålänge han är pigg och glad :)

// Sofia

Roxie
0

Min lilla trasselsudd <3

// Sofia

Tinwe
0

#8 Otroligt söt !

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

AnnaRamnemark
0

Jag hade en hamster dom tyckte det var kul att trilla ner för soffan så han bröt en tand. Min kompis hade precis varit hos veterinär med sin ökenmus och dragit ut tänder på honom. Så hon sa att veterinären bara tar en pinsett och drog. Så jag kände lite på min hamsters tand som var jätte vinglig. Hade även märkt att han inte ville äta små bitar av gurka som ändå inte är så hårt. Så jag tog en pinsett och drog ut den, sen fick han Barnmat som han kunde äta men han hade ändå kvar en tand där uppe. Men min kompis ökenmus hade inga på överkäken och fick Barnmat och det gick jätte bra.

Du kan ju be en veterinär dra ut dom för dom växer ju ut jätte fort, så får din hamster bra och fina tänder igen :)

Sigriiid
0

ObestämdDrog du ut tanden på hamstern? Låter nog lite smärtsamt i mina öron faktiskt…

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

AnnaRamnemark
0

Det gjorde nog inte ont alls på honom för den var ändå lös. Precis som när du drar ut en lös tand i din mun. Och han låg bara där och gjorde inte något motstånd. Kan lova dig att han blev jätte glad när tanden var ute för han kunde äta sina grönsaker igen, man kunde se hur glad han blev.

Veterinären använde ingen bedövning på gerbilen och där satt täderna nog lite mer fast. För man brukar ju klippa tänder på kaniner och andra gnagare om dom blivit för långa. Dom växer ju hela tiden. Har för mig att det inte gör så hemskt ont faktiskt, Kan fråga veterinär ska dit idag med en hamster.

Odette
0

#10 Jag hade en hamster dom tyckte det var kul att trilla ner för soffan så han bröt en tand

Måste bara påpeka, att de förmodligen inte tyckte det var "kul" att trilla ner från soffan. Hamstrar trillar inte ner från soffor, sängar, hyllor osv- för att dom tycker det är skoj. Dom kan helt enkelt inte avgöra avstånden, de vet inte om det är 10 cm eller 10 meter.. ville bara säga de :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

AnnaRamnemark
0

Jag försökte mest skriva med lite ironi, inget man borde bli arg över tycker jag då :) Det förstår jag ju med att han inte tyckte det var så kul att trilla ner för en soffa och slå av en tand. Skulle inte jag heller tyckt om jag trilla ner 50cm. Han hamnade nog helt skumt eftersom han bröt av sin tand.

AnnaRamnemark
0

Sarkasm kanske det heter =/ blandar ihop dessa ord.

Odette
0

Okej, va bra :) det är tyvärr väldigt många som faktiskt Tror att dom gör det för att dom tycker det är roligt, eller typ "kolla min hamster är helt galen" å så släpper dom ut den på ett bord där den får promenera tills den ramlar ner å så skrattar dom å säger "haha, min lilla dumskalle".
Sett allt för många såna filmer på youtube t.ex, bara därför jag reagerade som jag gjorde. Å nä jag blev inte arg :-P

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

AnnaRamnemark
0

Okey, nä sån är jag inte med mina hamstrar det var bara ett misstag att han trillade ner, kollade bort en sekund sen DUNS ner på golvet. kollade honom så han var hel men märkte på morgonen dagen efter att han inte ätit upp sina grönsaker. Dom är duktiga på att inte trilla annars.  =)

Det är bra att det finns folk som bryr sig, så folk inte missköter sig.

//Anna

Roxie
0

Nä.. i morgon blir det veterinären så han får somna in. Han är inte sig själv längre. Han är alldeles slö, och svag.. Har gått ner ännu mer och ligger bara på 135g. Även hans doftkörtlar är kladdiga. Lilla stackare.
Han ligger i mitt knä och andas ganska tungt. Får se om han ens överlever natten. Gråter

// Sofia

AnnaRamnemark
0

Men ååh stackarn :(

Har du försökt ge honom mat och vatten? jag brukar få sånna små sprutor från veterinären som jag brukar tvångsmata mina när det händer något. Brukar ge dom vatten och Barnmat via en sån, eller blöta upp pellets, mosa äpple vad som så man den får något i magen.

Man kan nypa hamstern lite i skinnet eller dra skinnet uppåt lite om skinnet går tillbaka fort så har hamstern vatten i kroppen om det typ ligger kvar så har hamstern vätske brist.

Hoppas jag klarar sig, dock brukar det vara så att dom somnar in snart när dom andas så tungt, Han får iaf somna med dig i närheten, du får pussa på honom massor. Det är inte kul när ens lilla hamster inte mår bra =(

Roxie
0

Han äter, det är inte det som är problemet. Men kroppen tar inte upp något.. Verkar det som. Han är en omplacering, som från början kommer från djuraffär. Han har både sternumkrok och svansknyck.. Missbildade tår (klorna växer uppåt).. Så vem vet hur hans linje bakåt ser ut.
Bitas har han också börjat med de senaste dagarna, så det verkar som att han har ont. Mitt lilla hjärta <3

En bild på honom, precis inflyttad hos mig. Fin i pälsen och pigg som bara den!

// Sofia

AnnaRamnemark
0

Usch man blir så arg på grosister och djuraffärer som bara avlar djur och skiter i vilket.

Hur gammal är han på ett ungerfär?

Usch sånt här är inte kul alls, Men ibland så är det bättre att dom somnar in så dom slipper lida. Hoppas det går bra för dig =( Han är jätte fin på bilden

UlrikaD
0

Nej, vad tråkigt, han är ju så mysig. Beklagar att han blev så dålig.

Roxie
0

De sa att han var ca 6 månader när han kom till mig i början på september. Så då är han nästan ett år nu.

// Sofia

Roxie
0

#22 Ja det är så tråkigt, men sånt man får ta :(

// Sofia

Roxie
0

Nu åker jag till veterinären Gråter

// Sofia

AnnaRamnemark
0

Lycka till hoppas verkligen verkligen att dom kan göra något så att han fortsätter leva ett tag till. Håller tummarna för dig!

Tinwe
0

Håller tummar och tassar för lill killen! :( kram

/Matilda

Roxie
0

Nu har lillkillen fått somna in :(

Kollade hans tänder och såg att tänderna i underkäken var så jättelånga att de skavt sönder de övre framtänderna. Såg riktigt illa ut. Måste ha gjort ont, för han har verkligen protesterat när jag försökt kolla.

Nu har han det iaf bra bland molnen!

// Sofia

AnnaRamnemark
0

Beklagar sorgen, Men nu har han det bra iaf.

Roxie
0

#29 Tack!

// Sofia

Tinwe
0

Nej så tråkigt att höra! Vila i frid :(

/Matilda