Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6435 ggr
Nocci
0

Hamster mat

Hej, kan någon vara snäll och skriva ett typ schema över vad en hamster ska äta (under en vecka typ) specielt färsk mat och hur mycket :)

tack i förväg <33

Nocci
0

?????

når jag ändå skriver, vet någon om hamstrar kan äta persilja, och hur mycket då? ska den göras iordning eller vad?

Roxie
0

persilja kan ges färsk.

Om du söker på sajten så hittar du mängder med trådar om mat.

// Sofia

[Thraxou]
0

Att skriva ett schema bli väl svårt, men jag ger grönsaker varje dag. 2-3 ggr i veckan får de animaliskt protein som ost, kött och kokt ägg (bara äggulan) och pasta eller ris. Jag brukar fylla skålen med mat :)

Nocci
0

okej tack :) tycker bara de e lite svårt att veta hur mycket man man ska ge och sånna saker man faktiskt måste veta :S

Charlie2006
0

Jag ger olika varje vecka men ungefär..

Fyller på bassfodret när det är lite kvar eller slut i skålen (brukar bli varje dag hos guldarna och var 3 dag hos dvärgarna).

Ex.. kan jag ge rå köttfärs en dag, fisk eller rå kyling (typ som en matsked till guldarna och en halv-en matsked till dvärgarna, ger oftare till guldarna då den rasen av dvärg jag har inte igentligen ska äta kött så mycket som övriga raser). Dock ger jag bara kött, kykling eller fisk ca varana vecka. Dom får även grönsaker den dagen, kanske ger majs, ärtor och broccolie (olika från hamster till hamster hur mycket jag ger och vad jag ger då dom tycker om olika saker).

Nästa dag kanske dom får hamster omelett eller ägg samt någon/några grönsaker.

Nästa dag blir det bara grönsaker och frukt ca 3-4 olika sorter.

Barnmat dagen därpå kanske och även här får dom några/någon olika sorter av grönsaker och kanske en sorts frukt.

Pasta blir det minst 1 ggn i veckan, kanske två om det blir över från maten, även kanske ägg den dagen och några olika grönsaker.

Frukt och grönsaker denna dagen..

Dom brukar även ha tillgång till knäcke bröd så jag vet att deras tänder blir nedslipade, då dom häldre gnager på knäckebröd än grenar (såklart har dom även grenar i buren).

Så kan en vecka se ut till mina hampisar, har säkert missat saker jag ger.. Men svårt att säga hur mycket då jag ger i mängd så det inte tar slut med än ggn och då är det olika till varje hamster.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

BMEXX
1

#5 ska man verkligen ge rå kycklig?

// Pabblo

Roxie
1

Man ska absolut inte ge rå kyckling :S

// Sofia

91Marran
0

se sedan 35 i boken hamster lycklig och frisk.

har inte läst den på något år, men se om den passar dig.

Mvh
Mig

Charlie2006
0

#7 Vem säger att man inte ska ge rå kykling? isåfall ska man ju varken ge rå köttfärs eller rå fisk men vad jag vet så går det jätte bra att ge både rå fisk och rå köttfärs..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

EmElton
0

Angående kycklinge, hurvida hamstrar KAN äta det eller inte, så skulle inte JAG ge det till min hamster med tanke på salmonelabakterier.

Det var ju nåt år sedan som dom hittade salmonelabakterier i roccolasallad i Danmark också o.o''

Rå kyckling är enligt mig big nono.

Nocci
0

#tack så jäääätte mycket de kommer jag verkligen ta nytta av. hur ofta skkulle man ta pasta sa du?

tack igen och igen :D <3

91Marran
0

#10 dom avlivade ju över 50 000 på en gård och nästan lika många på en annan i kalmar län. inget kul att råka få med sig smittan hem och sedan sprida den vidare, då det är isolering som gäller vid sådanna gårdar.

Mvh
Mig

EmElton
0

#12 Nej jag menar liksom det.
Det är ju inte alltid sjukdomen uppdagas innan köttet distruberats i affärerna och konsumenterna ätit och i sin tur blivit sjuka.