Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1152 ggr
amandapi
0

kan ungarna bo med pappan?

När man har fått en kull och det är dags att sära på honorna och hanarna, kan man sätta hanbebisarna hos sin pappa eller kommer pappan ha ihjäl sina ungar då? Eller är det bäst att man har en helt egen Bur till hanbebisarna, dvs ej med pappan?

Mexxie
0

Vad är det för djur du har? XD
(dvs. guld eller dvärg)

UlrikaD
0

Guldhamstrar är solitära djur. Enda gången de är med någon annan hamster är vid parning och vid kull. Aldrig någonsin annars.

Det fanns faktiskt någon vars kulls mamma dog när de var pyttesmå som lät pappan gå in och värma ungarna emellanåt, och det gjorde han. Men det är ju inte att rekommendera.

Men att sätta in 4 veckors han-bebisar till sin pappa kan bara gå illa. Guldhamstrar ska ju som sagt bo själv och det betyder ju rent logiskt att pappan ska inte ha sällskap.

[iurochskur]
0

Guldhamster hanar ska INTE bo med sin pappa. Dom är solitärer och trivs inte 2 och 2…enda undantaget är mammans modersinstinkter. Men mamman kan även tröttna på sina döttrar efter 5-6 veckor. Så det bästa är att sätta honor/hanar (bebisar) i varsinna burar i små flockar tills dom blivit ca 6-7 veckor…om dom inte blivit sålda.

Dom måste enligt lag säras på och bo 1 och 1 senast när dom är 8 veckor.

Bra att du frågar!

UlrikaD
0

Insåg att jag tog för givet att det gällde guldhamstrar. Kan ju lika gärna gälla dvärg och då är det ju inte samma sak såklart.

amandapi
0

ja det är guldar jag har, men jag har ingen kull Glad

Var bara nyfiken då jag tycker att jag har läst det ganska så nyligen att man kunde sätta in bebisarna till pappan men det kanske var dvärghamster?  (kan absolut inget om dvärgar Skrattande).

Nåja jag frågade iaf för att jag tyckte det lät lite konstigt, men sen tänkte jag att pappan på nåt sätt kanske tillät det eftersom det var hans "barn", men då var min första magkänsla rätt!

Tack för svaren!

UlrikaD
0

Då var det nog dvärgar du läste om istället.Skrattande

amandapi
0

ja så kanske det var *snurrig*

Men med dvärgar går det bra alltså? Även fast ungarna inte bott med pappan innan? Nu är ju inte dvärgar nåt stort intresse hos mig men det är alltid kul att lära sig nåt nytt! Tungan ute

Mexxie
0

#7 Jag vet inte hur det är med Kinesisk, men Vintervit är det iaf så.